vinter fricampa i alperna en säsong

Olofb

Ny medlem
Hej Hej!

Jag och en kompis är sugna på att åka till alperna i vinter för att åka skidor. för att hålla nere kostnaderna har vi ev. tänkt köpa en husbil / husvagn för att bo i. Men eftersom vi inte har mycket erfarenhet av varken camping eller alperna så har vi en del obesvarade frågor.

Skulle vi välja att köpa en vagn/bil att bo i så skulle detta innebära att vi inte vill betala pengar på campingplatser, detta för att spara pengar. Det som eventuellt skulle vara aktuellt är att betala för el. Vi vill ändå ha hyfsad levnads standard så vi kan stå ut ett par månader.

Vi har inte tänkt lägga mer än 50000 på bil / vagn

Än så länge har vi funderat mest på Österrike, och kanske de lite större skidorterna för att få natt livet på köpet.

Frågor:

1. Är det överhuvud taget värt all möda att campa, ekonomiskt och med tanke på komforten?
-vi kommer slippa betala hyra för boende
-vi kommer kunna åka runt på olika ställen, om vi tröttnar på någon skidort.
Men de kommer bli mer meck att få allt att fungera.
De kommer inte bli lika komfortabelt som att bo i stuga.
De det kommer bli en hel del utgifter vi inte hade haft om vi väljer vanligt boende i stuga.
( bilen / vagnen räknar jag med att kunna sälja till ungefär samma pris efter resan. )

2. husbil / husvagn?
Vad jag förstått så är de lättare med husbil p.g.a att man kan ställa sig i en P-ruta istället för att behöva ta upp flera platser. Eller skulle de lika gärna fungera med husvagn? En fördel jag kan komma på med husvagn är att man kan bo längre bort från backen med husvagnen och ta bilen upp till lift systemet varje morgon. Detta ökar möjligheterna att hitta en bra plats att stå på.

3. Hur löser man el när man inte står på camping? Är bensin-elverk en bra ide för att ladda batterier och få ström direkt? Sol paneler med bra verkningsgrad verkar kosta en del.

4. Är folk generellt sätt snälla och tillmötesgående? har tänkt tanken att man skulle kunna hitta någon som låter än stå utanför deras hus och låter än använda el mot lite betalning. Då skulle man slippa köra med bensin - elverk.

4. finns det oftast platser som man får stå på nära skidsystemet utan att betala specielt mycket? har hört att de är lite allergiska mot fri campare i alperna.

5. Ungefär, mellan tummen och knäskålen, hur mycket gasol kommer de gå åt och vad kommer den kosta, om vi har en vinter vagn/bil som vi fricampar i. Vad jag förståt är gasolen billigare än i Sverige.

6. hur funkar de med ventilation, blir de inte väldigt instängt?

7. Har ni tipps på orter som är lämpliga för fricamping?

Tack i förhand!

För 50 papp kan ni bo schysst hela säsongen så överväg det. Kommer inte suga så hårt heller efter 4 månader med blöta skidkläder och sura pjäxor. Gasol till bilen/vagnen och deisel till ett eventuellt elverk kommer att bli dyrt, omotiverat dyrt. Liftkort under en längre period på en massa berg kommer också bli dyrt!

Campingplatser, inte en aning. Man kan ju alltid ställa sig på en parkering men får räkna med att bli bortkörd. Bensinen/dieseln till bilen kommer bli dyr, dra runt en husvagn i alperna är inte gratis! Sjukt sugigt med branta backar och en billig motorsvag bil!

50k har vi max tänkt lägga på en bil / vagn som vi efter säsongen kan sälja till ett liknande pris. vi har inga planer i världen på att lägga så mycket på hyra som vi aldrig får igen.

Jag har faktiskt svårt att tro att bensin till ett elverk som snurrar ett par timmar om dagen kan kosta lika mycket som hyra för två person där nere. (t.ex, kör vi upp 4L bensin om dagen är det 1800 kr i månaden).

gasol priser har jag sämra koll på, men tror aldrig man kommer upp i hyran? annars skulle väl folk inte åka dit och campa? rätta mig om jag har fel.

Har hört talas om säsongs liftkort som täcker upp många skidsystem i ett.

Jag tror fortfarande på de :D:D

Allemansrätt gäller inte i Österrike eller i andra delar i europa för den delen. Sverige är ganska unikt med det. Det är alltså olagligt att bara parkera och sova på en parkering. Och camping på vinter tror jag inte existerar. Jag skulle satsat på att att ta ett jobb där boende ingår. Jobbat på kvällarna åkt skidor hela dagen!

Vi är ett stort gäng som ska ner till St Anton. http://www.facebook.com/groups/477126972304946/

Sankt Anton säsong 12/13 <<< om inte länken funkar.

Lycka till!:)

Det går att campa på vintern men att komma i närheten av den komforten man får i en lägenhet kan man nog glömma. Ett bensindrivet elverk är ett alternativ, kolla hur mycket det ni vill köpa drar och vad ni räknar med att förbruka på två pers. Ett 2000w elverk med 15l tank brukar ligga någonstans runt 10h på full effekt, en husbil är inte särskilt väl isolerad så värmare får vara på i stort sett hela tiden (Elverk låter och brötar en hel del...). Om ni har varma sovsäckar och kan tänka er att vakna upp i en frostig husbil varje morgon så klarar ni er säkert kanon ;)

Att inte ha ett fast ställe att stå på tror jag inte på alls. Man kan intala sig att det är lugnt att köra och leta parkering varje kväll men tro mig, när klockan blir kvällen och man har en hel dags skidåkning i kroppen samt är dåsig efter middagen är att leta boende bland det absolut sista man vill göra.

Om ni står på en camping är det en helt annan femma, med regelbunden tillgång till el och fast plats att stå på så ser jag inga direkta problem med det alls. Blir fortfarande mkt billigare än en lägenhet, speciellt om ni säljer bilen sen, och ni kan dra till flera ställen under säsongen.

Edit: I st. Anton finns förövrigt en bra camping där en vän har stått en hel säsong, ägaren är jättetrevlig och hjälpsam. (Golvet i receptionens TV-rum är inte särskilt mjukt kan jag meddela efter att ha spenderat två nätter där för 10 euro ;))

Senast ändrad:
Kolla på blocket efter "crossbussar" eller liknande, dessahar ett utrymme bak som kommer kunna användas för skidutrustning samt blöta kläder. Satsa på en camping, där har ni dusch, kök, tvättmöjligheter och hjälpsamma människor.

Lycka till

Jag har rest en hel del i Alperna med husbil modell nyare (2009), dock inte längre perioder än 3 veckor.

Fördelar med husbil:
Du är fri att åka runt bland orter och leta snö.
Du behöver inte boka något i förväg och du kan oftast bo nära backarna (räkna dock med att bli bortkörd varje morgon av arg liftpersonal)
Det är billigt (billigare) alternativ för boende (dock inte billigare än att boka en lägenhet en hel säsong skulle jag tippa, men det har jag som sagt aldrig gjort)

Nackdelar/saker att tänka på:

Fricamping (inte bor på camping) i Alperna är inte tillåtet och polisen brukar vara riktigt nitiska om man parkerar med en husbil på en vanlig campingplats. Det innebär att man ofta (om man inte bara ska stanna ett kort tag) måste bo en bit bort från byn för att slippa bli bortkörd.

Värme:
Uppvärmning sker företrädesvis med gasol. Svenska gasolflaskor går inte att fylla utomlands. Schweiz, Österrike och Italien har olika flaskor och kopplingar. En flaska gas räcker drygt 3 - 5 dagar beroende på kyla utomhus och vad man kan tolerera för klimat inomhus. För kallt klimat inomhus resulterar i att vattenledningarna fryser.
Om du har elpatron så kan du värma bilen/vagnen med el, men då ska du försöka få tillgång till ström vilket inte är lätt (läs; jag har aldrig lyckats utanför en campingplats)
Du kan ta in på camping och bo där, men då ska du tänka på att camping i alperna är svindyrt (från 500 kr/natt och uppåt)

Vatten
Om du fricampar i Sverige har du alltid fördelen att du kan fylla på vatten i bilen på en bensinmack. Det går inte i alperna. De stänger av sitt vatten vintertid på stationerna och fyller hinkar till att tvätta bilrutorna med i kranen inne på macken. Att försöka tigga sig till 100 - 130 liter vatten brukar funka mindre bra. Det är hyfsat tidskrävande att åka från mack till mack och tigga vatten.
Det är med andra ord inte helt lätt att duscha/tvätta kläder.

El
Om du inte har tillgång till extern ström måste du med jämna mellanrum ladda bodelsbatteriet i en husbil. Detta görs genom att köra bilen. När det är kallt och värmaren står och går så är det mycket ström som går åt och då får man räkna med att man behöver köra bilen minst varannan dag för att få kräm i batteriet. Elverk är nog inte att tänka på om ni inte bor ute i skogen där folk inte störs av ljudet.

Avlopp och toalett
Gråvattentanken till bilen (som samlar upp allt som åker ner i handfat osv) är relativt enkelt att sköta. Man har den öppen helt enkelt för att undvika frysning.
Toalettanken rymmer 15 - 20 liter och behöver givetvis tömmas med jämna mellanrum. Det enklaste är att man försöker uträtta sina behov någon annanstans, men den kommer så småningom att bli full. Är det för kallt i bilen så fryser tanken och då blir det lite knepigt... Tanken töms på en campingplats eller annan "avsedd plats" och campingarna brukar kräva en natts betalning mot att man tömmer den.

Jag är ledsen om jag sabbar er dröm, men de sakerna jag beskrivit ovan gäller sådant jag stött på under de åren vi fricampat i alperna på vintern i en nästan NY husbil. För 50 000 kr kan du räkna med helt andra problem.

/Micke

Snödjup

Tillbaka
Topp