Vipec 12 vs Kingpin vs Dynisar 2.0

streimert

Medlem
Hje

Står i valet och kvalet till att testa tech för första gången. Har gått från Duke till Baron till FT12, men är ju ett klånkande och lyftande av en vikt tycker jag helt i onödan.
Väger 86kg och åker på Annex 108. Gillar allt från fart på stora ytor till korridorer. Repellerar ibland för komma in i korridorer etc.. dvs få på skidorna i brant terräng...
Hoppar sällan och max ca 2 meter...

Då jag är lekman, men har läst en del på nätet, så verkar det som först nu att man kommer fram till hitta en mer optimal binding för "friåkning" men har fördelerna med lättheten av en tech binding. Dock så om jag förstått det rätt så är det ENDAST Vipec 12 som har en relevant lateral utlösning av frambindningen (vid vridning av foten). Stämmer detta?

Läste något om att det sker fler benbrott vid användandet av tech bindning där inte det sker något lateral rörelse i frambindningen.

Vilka erfarenheter har ni vid fall och utlösning av bindningarna?
Ser ut som Vipec har kommit lite längre än Kingpin och Dynafit med frambindningen, men Vipec ser så plastig ut....

Ser man på dynisarna så har de ju nu en roterande framdel (till viss del) men ingen utlösningsmekanism i sidled. ...
Kingpin har ingen alls....

Jag har en oro att dessa bindningarna kanske tjuvlöser i när man åker i slagigt underlag, puckel/uppkört eller om man kommer in i skare och går igenom....

Skall man vänta något år och se på när Kingpin och Vipec kommit lite längre,,, de har ju endast funnits för försäljning nu för andra året... dvs en del barnsjukdommar borde vara borta... ??

Jag vill hoppas och tro på att BAM/Pindung blir verklighet och håller måttet rent kvalitetsmässigt.

Kört Vipec 12 på Super7 i ca 20 dagar. Körde Ambition & Adrenalin tidigare & kommer aldrig byta tillbaka.
Vipec har funkat mycket bra både på tur & i backe. Tycker ej att dom känns plastiga.
Enda nackdelen är att bakstycket frusit några ggr när man skall växla mellan gå & åk läge. Fixar man lätt med en skruvmejsel.

Se till att dom ställs in korrekt av någon med vana.

Funderat på Dynafit Beast 16? Grymt stabila och bra, men har inte ramlat något större med dem så har (lyckligtvis) inga erfarenheter att dela med mig av, mer än att de funkar klockrent och löser ut när det behövs.

Vore kul att höra mer om Vipec. Har ett par liggandes som jag funderar på att montera om de verkar bra.

Tillbaka
Topp