Vips nu i Sverige

Vips nu i Sverige
Fördelen är väl i första hand att man kan betala folk i Norge med Vipps.

Skulle vara väldigt praktiskt om man fick alla de där lösningarna att fungera överallt. Nu är det rätt opraktisk att vara i Sverige om man inte har swish och svenskar i Norge kunde inte betala för en massa parkeringar och vägbommar.

Vips nu i Sverige
Nä men har ju ingen större fördel med det vad jag ser?

Kanske om man åker till Norge? Vi har varit på julmarknader i Danmark där vi inte har kunnat betala för oss eftersom de bara tog den danska motsvarigheten till Swish.

Så vitt jag förstått, genom djungeltelegrafen (som kan ha fel) har de olika nordiska varianterna på Swish försökt få till ett fungerande samarbete, men just svenska Swish har inte varit så intresserat, underförstått eftersom de tänkt sig expandera i Norden för egen räkning.

Vips nu i Sverige
Fördelen är väl i första hand att man kan betala folk i Norge med Vipps.

Skulle vara väldigt praktiskt om man fick alla de där lösningarna att fungera överallt. Nu är det rätt opraktisk att vara i Sverige om man inte har swish och svenskar i Norge kunde inte betala för en massa parkeringar och vägbommar.
Kostar pengar att vipps till en från annat land så det är väl inte så bra? Jag har betalt med pengar i Norge till parkeringar. Vägbommar har oftast gått på nummerplåten.

Vips nu i Sverige
Kanske om man åker till Norge? Vi har varit på julmarknader i Danmark där vi inte har kunnat betala för oss eftersom de bara tog den danska motsvarigheten till Swish.

Så vitt jag förstått, genom djungeltelegrafen (som kan ha fel) har de olika nordiska varianterna på Swish försökt få till ett fungerande samarbete, men just svenska Swish har inte varit så intresserat, underförstått eftersom de tänkt sig expandera i Norden för egen räkning.
Ja du kan betala med vipps till Mobilepay men det kostar ju pengar att betala med det. Cash kostar ju inget så ser inte fördelen faktiskt. (Nu är jag så lycklig att jag har både vipps, Swish och mobilepay i min telefon så jag slipper ju det problemet.) Det är väl det jag vänder mig mot att bankerna tjänar pengar på att jag skall kunna betala en annan mottagare.

Vips nu i Sverige
Kostar pengar att vipps till en från annat land så det är väl inte så bra? Jag har betalt med pengar i Norge till parkeringar. Vägbommar har oftast gått på nummerplåten.
De allra flesta turparkering tar idag vipps utan något alternativ.

För några år sen tog nästan alla små bomvägar bara vipps men nu är det många som är automatiska med nummerplåt.

Pratar alltså om parkering och körning i samband med tur.

I Sverige har jag också kommit en del situationer där jag inte har kunnat betala utan swish.

Cash kostar också pengar att ta ut har jag för mig.

Vips nu i Sverige
De allra flesta turparkering tar idag vipps utan något alternativ.

För några år sen tog nästan alla små bomvägar bara vipps men nu är det många som är automatiska med nummerplåt.

Pratar alltså om parkering och körning i samband med tur.

I Sverige har jag också kommit en del situationer där jag inte har kunnat betala utan swish.

Cash kostar också pengar att ta ut har jag för mig.
Inte på danska bank i alla fall. Beror säkert på vilken bank man har..

Vips nu i Sverige
Ja du kan betala med vipps till Mobilepay men det kostar ju pengar att betala med det. Cash kostar ju inget så ser inte fördelen faktiskt. (Nu är jag så lycklig att jag har både vipps, Swish och mobilepay i min telefon så jag slipper ju det problemet.) Det är väl det jag vänder mig mot att bankerna tjänar pengar på att jag skall kunna betala en annan mottagare.
Kontanter kostar ju en jävla massa om du lägger till att du värderar din lediga tid till typ 1000kr per timme. Vilket är rimligt eftersom de flesta värderar ledig tid högre än arbetstid... Plus avgifter då för kontantuttag alt växling.

Vips nu i Sverige
Nä men har ju ingen större fördel med det vad jag ser?

Nä självklart åker man inte i Norge eller i Norden så finns säker bättre lokala lösningar för till exempel Schweiz eller anda alpländer?

Vips nu i Sverige
Om det inte blir tillräckligt smidigt och billigt så vore det konstigt om inte Wise och/eller Revolut glider in från sidan och tar över. De har enkla och bra lösningar på plats, låga transparenta avgifter och utmärkta växelkurser.
De har redan lösningar som påminner om Swish etc men saknar ännu smidig koppling till våra vardagsbanker. Men snart undrar man vad man ska ha dem till.

Vips nu i Sverige
Finns ju ett europeiskt samarbete med ett antal länder. Vet att Schweiz lösning (Twint) har försökt pusha där, men sånt här tar som vi alla vet tid då alla sitter i sina egna ankdammar och det inte är helt enkelt att koppla ihop dem. :rolleyes:

Tillbaka
Topp