Visa din miserabla åkning!

ederedler

Aktiv medlem
En paralell till "Visa din fika".
När skidföret är så kasst man bara kan skratta åt det o försöka göra nåt annat.

Många plusgrader o regn hela veckan här i Jämtland och nu spås det storm ikväll som lök på laxen. Skidföret gick snabbt från fantastisk till uselt.

Hur kasst har ni det egentligen ute i olika backar o berg?

Startar med en bild från lokala skolgården som istället för längdskidlek o railpark bjuder på is o lera😒

Bilagor

• 20250117_132846.webp
    20250117_132846.webp
    1.2 MB · Besök: 776
Senast ändrad:
Skolgårdarna i Malmö/Lund har iofs inga skidställ och jag tror att det blir svårt att motivera inköp... Det är annars fint före i vinterleran här nere, ingen glidvalla behövs.
Vad är förresten det där gråvita som ligger dels i en hög, dels utspritt på marken? Påminner vagt om något jag såg för länge sedan... ;)

Skolgårdarna i Malmö/Lund har iofs inga skidställ och jag tror att det blir svårt att motivera inköp... Det är annars fint före i vinterleran här nere, ingen glidvalla behövs.
Vad är förresten det där gråvita som ligger dels i en hög, dels utspritt på marken? Påminner vagt om något jag såg för länge sedan... ;)
Rapporter från platser där skidåkning normalt ej bedrivs gills ej!!

Den gråvita sörjan vet inte vad det är, går inte ha till nåt vettigt i alla fall😉

Åre är mycket spännande denna vecka.. regn onsdag/torsdag, blåst torsdag. Bättre väder idag men fortfarande starka plusgrader.

ALL snö har regnat bort, till och med pisterna börjar ge upp.
Håll ut, jag kollade på SMHI att det på fredag nästa vecka ska bli mellan 10 och 18 minusgrader, då fryser nog pisterna till sig och föret blir fast och bra igen. ;)

Senast ändrad:
Ja när det är plus och regn i gränsen så kan man ju bara skratta. Tur man gillar mtb känns som skidåkning går samma öde till mötes som dinosaurierna...

Räknas det om man själv tyckte det var helt ok, men man vet att de flesta andra här antingen börjat gråta eller hade tagit skidorna de har för "när det inte är något utanför"? ;) Dessutom bästa pisten öppen, inte så vanligt på senare år. Del av dalnedfarten, så godkänd att åka även för friåkare. 😁
Rejält vindpinat på Titlis, kryptempo på gondolen på övre etappen och de tvingades stänga den efter vi kommit upp och köra kabinen. Konstigt nog ingen vind att tala om på själva toppen, föhntendens med fallvind, mysko fenomen. Vi såg två andra i Steinberg, plus några rundturare.
Blandat slätblåst som man kunde köra storslalom svängar på, mjukt med inblåst snö i läpartier och skumpigt som fan där vinden piskat. Totalt sett ganska lättåkt för att vara Steinberg en vecka efter senaste snöfall. ⛷️
IMG_7655.webp

Dagsfärsk från Rättvik. Barmark upp mot toppen. Sjukt tråkigt, kan dock vara en av Sveriges finaste utsikter ut över stan och Siljan.

Bilagor

• IMG_3787.webp
    IMG_3787.webp
    244.2 KB · Besök: 297
Ja, mycket trist situation i Åre nu. Tydligen för lite snö nu för att ens pista de flesta backarna, skulle verkligen behöva påfyllning.

Inte min åkning, väntar på en större operation nästa vecka men var med till mindre skidort som panelhöna. Rapport från cafeterrasen +1 hård vind o kallt som fan. De som slapp o rasta skidorna lät meddela att det var isföre o allt annat än carvingskidor var onödigt. Bilden tagen vid 15 tiden, nere vid huvudliften i lördags. Som ni ser sparar de in på att inte behöva köra backarna inför söndagen. Ordentliga minusgrader på ingång hårt underlag utlovas

Bilagor

• IMG_3297.webp
    IMG_3297.webp
    67.1 KB · Besök: 284
Usch nu är det hyffsat deppigt. T.o.m. snösäkra Åkersjön är precis på gränsen till åkbar. Och Munkflohögen som precis hade öppnat stänger ner tillsvidare.

Sämsta säsongsöppningen i Branäs, 19 dec 2020.
Och ja, det är en öppen transportpist.

Visa bilaga 36931
Det här var ändå bland det värsta jag sett som någon försökt kalla öppen pist! 🙈

Men ändå kul att det inte var från senaste veckan, ger ändå lite perspektiv på tillvaron.

Ser nu det spås minusgrader och lite snöfall på många platser så hoppet om skidåkning igen börjar återvända!

Min tjej hade storslalomträning med jobbet i vår lokala backe i fredags. Vet inte om det framgår på bild men det var blankis. Världscupsföre. Men is är ju åtminstone bättre än barmark. Själv har jag varit sjuk sedan det blev plusgrader. Klagar inte på tajmingen.
IMG_1761.webp

Tillbaka
Topp