Visum när jag är längde än 3 månader i usa

mrdave

Medlem
jag ska till Canada i vinter i lite mer än 3 månader. grejen är bara att vi åker till usa och därifrån tar oss över till canada. tiden mellan att vi landar i usa och lämnar usa är 3 månader och 1 vecka. dom vet ju inte att vi åker till Canada under den tiden och därför inte är i usa i 3 månader.

Behöver jag fixa visum?

När jag åker över till canada, får jag en stämpel då? ifall jag får de så behöver jag inget visum va? eftersom dom då kan titta i passet och se när jag lämnat usa och kommit tillbaka.

Nån som har erfarenhet av detta?

Jag har kollat med dom men får inga klara svar. dom säger typ. kolla på hemsidan. när jag gör de så är det typ 20 olika visum som jag kan välja på, men jag vill ju bara veta ifall jag behöver nått. vilket fall som helst så skickar dom runt en till massa ställen så att man till sist ska tröttna. För det är ju de dom vill. att man ska tröttna så man skiter i det och därför åker dit för det så dom kan skicka en till Guantanamo.

Har en liknande fråga. Jag skall också till Canada men kommer nog att mellanlanda i USA. 1) behöver man visum för det? och viktigast 2) måste man hamna i deras jävla registeringsystem om man mellanlandar eller gäller det bara om man lämmnar flygplatsen?? Nån som vet eller vet vart man skall vända sig (ambassaden varkade ju uppenbarligen inte vara det bästa stället...)

/ Adam

För typ 3 år sedan fick man vara 3 månader i USA och 6 månader i Canada. Turistvisum. Länderna samarbetar dock så man får ingen ny tid i det andra landet om man åker över gränsen.
Om man stämplas ut ur USA till canada efter t.ex. två månader får man åka tillbaka för den sista månaden om man vill. Överdriv gärna hur mycket pengar ni har o.s.v. i tullkontrollen om ni skall stanna länge.
Med reservation för att det kan ha ändrat sig något.
/Lina

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp