Voilé Hardwire CRB?

Fredrika_L

Ny medlem
Voilé Hardwire CRB?
Hej!

Jag är på jakt efter en topptursbindning med utlösningsfunktion för 75 mm pjäxa. Jag har ju läst om 7tm Power Tour eller vad den nu heter och enligt vissa så utlöser den ibland när man inte vill? Övertyga mig gärna om motsatsen.

Läste en utvärdering om Voilé Hardwire CRB här på Freeride och sökte sedan vidare lite på nätet och såg många bra kommentarer! På Voliés egna hemsida säljs den inte, dock säljs det en massa reservdelar till utlösningsdelen på bindningen.

Finns denna bindning att få tag på?
Är det nån som har provat den och vet hur den är?

Jag är ganska ny på telemark, just nu åker jag med Scarpa T2 och ett par K2 Dawn Patrol med Rottefella R6 bindningar. Det funkar mycket bra för mig just nu men vill utveckla toppturande och söker en bindning med bättre gåfunktion. :)

Voilé Hardwire CRB?
Hej,

Jag åker på Voilé Hardwire CRB och har gjort det i några år nu. Tycker att det är en väldigt bra bindning åtminstone för mig som väger 64kg och åker lite lagom hårt. Har dock inte testat så många andra bindningar förutom Rottefellas enklaste. Gåfunktionen tycker jag är riktigt bra då den är lätt att använda. (bara ta bort kabeln runt hälen och knata på)

De problem jag upplever med den är att det lätt samlas snö under trampdynan om man går i puder. Dock ganska lätt att ta bort med staven. Har läst att det kan vara svårt att sätta på sig bindningarna när man gått runt i snö för att det skulle ha samlats snö i pjäxhålen, men det har jag själv aldrig upplevt.

Bindningen väger inte så mycket och har man skistoppers till den är den lätt att använda. Har letat runt efter den och har precis som du sett att den inte verkar säljas hos Voilé längre eller hos telemark-pyrenees där jag köpte mina.

Jag har inte monterat bindingarna själv nån gång (då jag inte har koll på hur man gör) men de gånger jag har fått hjälp har skruvarna buktat belaget på skidan troligtvis för att de varit lite långa, tänkte att det var bra att känna till.

Kollade runt lite nu och hittade att en sida som verkar ha bindningen kvar. http://www.uhrweder.com/

Hoppas du får nån nytta av mitt svar. =)

Voilé Hardwire CRB?
Visst fäster crb med 3-pin? Vissa pjäxor saknar hålen men är ganska säker på att t2 har dem. Till och med t-race av min årsmodell har dem. Crispi saknar?

Har även scarpas nya modeller 3-pin hål?

Voilé Hardwire CRB?
Hej!

Tack så väldans för era svar! Och tack för länken, mitt hopp tänds på nytt om att själv få nyttja denna bindning! :D

Måste man ta av kablen för att få gåläget? Och det är väl inte krångligt hoppas jag?

På undersidan av min Scarpa T2 längst fram på den utstickande biten är det tre små hål på rad, är det det som är 3-pin? Hoppas det!

Tänkte köpa skidor i vår när det blir rea, har kollat in K2 Talkback 96, det kan nog vara en bra telemarkskida, eller?

Voilé Hardwire CRB?
Angående 3-pin.
Gåläget "aktiveras" genom att du fäller ner hälspännet. Kabeln sitter kvar på skidan men pjäxan sitter "bara" fast i de 3 hålen och en metallbricka som spännes fast.
Inte krångligt alls :)
Dina t2or har 3-pin.

Voilé Hardwire CRB?
Se till att du får 3-pin modellen. Den vanliga Hardwire CRB har inte pinnarna och bygeln som behövs för gåläget. Jag har den vanliga och den fungerar utmärkt (utför). De gånger de har löst ut så har det definitivt varit läge.

Ett alternativ som jag fortfarande tror är i produktion är 7tm. Jag har ett par sådana också. Step-in funktionen är en höjdare om man är lite lat. Finns också i en version med gåläge.

Voilé Hardwire CRB?
jwunsche: Vad tycker du om viktskillnaden mellan 7tm och Hardwire CRB? Jag har funderat på 7tm också men Voilés bindning verkar vara lättare och så gillar jag designen.

Tack för tipset om 3-pin! Där jag tänker köpa så står det tydligt 3-pin Hardwire CRB så det borde det ju vara då...

Voilé Hardwire CRB?
Står det 3-pin så ska det vara rätt.

Jag har inte vägt bindningarna men jag tror inte det är någon större viktskillnad. Och så gillar jag designen på 7tm :)

Voilé löser ut bakåt/uppåt vilket iinte 7tm gör.

Kan tänka mig att 7tm Tour har ett bekvämare gåläge eftersom man slipper böja sulan, men jag har som sagt var inte provat någon av dem.

Tillbaka
Topp