Völkl 2010?

• Trådstartare Trådstartare koppen89
  • Start datum Start datum
Völkl 2010?
gotaman har fått tip rocker. jag är osäker på bridge dock... tror att det finns ganska mycket att läsa om detta på internet...?

Senast ändrad:
Völkl 2010?
Har testat nästa års av Völkl, dock inte alla. Mantran är dock grymt skön, för även bra i pisten. Även grymt snygg skida. :)

Völkl 2010?
Bilder uppskattas alltid :)

Har sökt på internet, men finner bara lite info om gotaman, som ser väldigt najs ut :P

Völkl 2010?
Har testat mantran och gotaman

Mantran känner man igen, bra allround skida för hela berget, tror inte de har ändrat något alls på den.

Gotaman är intressantare, inverted camber, låg nos och betydligt hårdare än förgångarna, völkl lanserar den som en puder-jibb-skida men jag tycker det är en skida som funkar bra att i all offpist oavsätt åkstil. Funkade alldeles utmärkt att köra snabbt i uppkörd offpist och flöt efter förväntningarna i puder. En positiv överraskning och en skida som inte känns som någon annan på marknaden. inverterade skidor brukar vara mjuka och bara fungera i puder, gotaman klarar även dåliga förhållande.

På pisten är man dock som big foot åkare, svårt att få ner kanterna i snön och få kontoll på skidorna, nypistat är inga drömförhållande för gotaman.

-Jesper-am-Arlberg (som glömde logga in mig själv)

Senast ändrad:
Völkl 2010?
Mantran har inte rocker. Gotama och Katan har det till skilnad från i år. Kommer en rec. på Gotama snart...

//H

Völkl 2010?
Har den någonstans skall kolla om jag hittar den. Tycker personligen att nya Gotama är bättre

//H

Völkl 2010?
5577.jpg

https://www.freeride.se/content/2589/

Völkl 2010?
Soophie sa:

Mantran känner man igen, bra allround skida för hela berget, tror inte de har ändrat något alls på den.

Gotaman är intressantare, inverted camber, låg nos och betydligt hårdare än förgångarna, völkl lanserar den som en puder-jibb-skida men jag tycker det är en skida som funkar bra att i all offpist oavsätt åkstil. Funkade alldeles utmärkt att köra snabbt i uppkörd offpist och flöt efter förväntningarna i puder. En positiv överraskning och en skida som inte känns som någon annan på marknaden. inverterade skidor brukar vara mjuka och bara fungera i puder, gotaman klarar även dåliga förhållande.

På pisten är man dock som big foot åkare, svårt att få ner kanterna i snön och få kontoll på skidorna, nypistat är inga drömförhållande för gotaman.

Så...är det continous rocker som på chopsticks och kuro? För jag har hört att det bara kommer vara tip rocker? Mao blir det lite utav en obsethed i volkl kostym.

Senast ändrad:
Völkl 2010?
PNyberg sa:
Soophie sa:

Så...är det continous rocker som på chopsticks och kuro? För jag har hört att det bara kommer vara tip rocker? Mao blir det lite utav en obsethed i volkl kostym.
Mycket mer rocker på Gotama än på ObSethed.

Völkl 2010?
Utter sa:
PNyberg sa:
Soophie sa:

Mycket mer rocker på Gotama än på ObSethed.
hela skidan har "inverted camber" dvs står du på platt underlag med skidan så rör bara 40cm av skidan marken.

Völkl 2010?
En intressant notering angående Völkls längdangivelser är att mina 190 Gotama 08/09 egentligen mäter 186cm spets till spets.

Frågan är om de till nästa år bara anger den korrekta längden på den tidgare 190-skidan eller om även den nya är 186 minus några centimeter.

Senast ändrad:
Völkl 2010?
Nojlas sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
bruce102 sa:
Är 186cm Gotamas längsta - modell 09/10?
186cm har vi i butiken redan (599€ om jag inte minns fel) tror att den kommer som 194 oxå men är inte helt säker.
Får vi hoppas, 186cm på en rockerskida känns lite smått, om man inte bara riktar sig till krymplingar...

Ser fram emot feedback på nya gotaman!
Ligger en liten rec. under min tråd om nästa års skidor...

Völkl 2010?
Det är sommar och drakflygningssäong alt. utförssäsong (downhill), det bidrar nog till det svala intresset. Gör en sommarsäsong eller två på snö Per så kommer du uppskatta den svenska sommaren mycket mer du också.

Völkl 2010?
Lima-ko sa:
Det är sommar och drakflygningssäong alt. utförssäsong (downhill), det bidrar nog till det svala intresset. Gör en sommarsäsong eller två på snö Per så kommer du uppskatta den svenska sommaren mycket mer du också.
Alldeles för kallt i vattnet för att man ska trivas just nu :P
Helt klart...jag har ju inte så mkt att göra på sommaren..speciellt inte nu :/

Völkl 2010?
PNyberg sa:
http://www.voelkl.com/index.cfm/EN/87

Volkl har nu alla specs på de nya grejerna på deras hemsida :)

Edit...bara Gotama och Chopsticks
Gotaman ser riktigt intressant ut och blir ju nästan som en liten mini-Kuro med den hårda spetsen och de låga tipparna. Men 106 känns ju lite för smalt dock. Hoppas att Katanan också tar ett steg mot Kuro, men de tidiga Katanas som jag har sett hade inte mycket rocker. Snarare platt spann än rocker skulle jag säga.

Völkl 2010?
MnO sa:
PNyberg sa:
http://www.voelkl.com/index.cfm/EN/87

Volkl har nu alla specs på de nya grejerna på deras hemsida :)

Edit...bara Gotama och Chopsticks
Gotaman ser riktigt intressant ut och blir ju nästan som en liten mini-Kuro med den hårda spetsen och de låga tipparna. Men 106 känns ju lite för smalt dock. Hoppas att Katanan också tar ett steg mot Kuro, men de tidiga Katanas som jag har sett hade inte mycket rocker. Snarare platt spann än rocker skulle jag säga.
Ja det vore jäkligt fint med lite tip rocker på den och av vad jag har förstått det som så är det det katanan kommer att få? Sj så undrar jag mest hur Chopsticksen fungerar som varjedag skida. Allt från att landa fakie i puder till att köra uppkört. Ngn som kört på dom?

Völkl 2010?
Är inte chop sticksen helt symmetriska och tänkta att mitt-monteras? Kan ha fattat det där fel, men om så är fallet är de väl inte så himla intressanta?
Sen att man kräks lite i munnen varje gång man åker lift och tvingas titta ner på dem är ju också ett mot argument...

Völkl 2010?
PNyberg sa:
Ja det vore jäkligt fint med lite tip rocker på den och av vad jag har förstått det som så är det det katanan kommer att få?
Det trodde jag också, men det får nog fortfarande ses som ett obekräftat rykte. Jag såg ett par -10:or Katana i mars och de hade den nya tailen, men de hade samma platta spann som tidigare. Ingen nämnvärd tip- eller annan rocker. Jag tror helt klart på en skida med Katanas mått och konstruktion (fast med tillfixad hållbarhet, vilket inte borde vara några större problem för Völkl med tanke på tidigare stordåd i den kategorin(Xpl tex)), och med continiuous rocker ala Kuro. En sådan skida tror jag skulle ta kategorin allroundskida ordentligt framåt.

Völkl 2010?
Det finns ju skidor runt 105-110mm som är hyffsat styva med bra kvalité och med rocker (kanske inte Kuro-rocker som du efterfrågade, men iaf. rocker), men de säljs ju inte i lokala skidaffären direkt... Man får leta runt lite bland de amerikanska märkena. 4frnt kommer ju med sin VCT Turbo och den lär nog få vara missnöjda med, även Moment har många spännande varianter som inte skiljer sig så mycket mellan varandra (dock bara Garbones som har lite rocker). Sen så har vi ju uppenbara Katanautmanaren Line Mothership som har en ganska schysst rockerkurva nästa år... Vill man har riktigt hårda grejer finns ju alltid Faction 13!

God bless America!

Völkl 2010?
Carled sa:
Det finns ju skidor runt 105-110mm som är hyffsat styva med bra kvalité och med rocker (kanske inte Kuro-rocker som du efterfrågade, men iaf. rocker), men de säljs ju inte i lokala skidaffären direkt... Man får leta runt lite bland de amerikanska märkena. 4frnt kommer ju med sin VCT Turbo och den lär nog få vara missnöjda med, även Moment har många spännande varianter som inte skiljer sig så mycket mellan varandra (dock bara Garbones som har lite rocker). Sen så har vi ju uppenbara Katanautmanaren Line Mothership som har en ganska schysst rockerkurva nästa år... Vill man har riktigt hårda grejer finns ju alltid Faction 13!

God bless America!
Jag vill ha en skida som är lika lättsam och kul som Katana 190, men med cont. rocker OCH med skärning som Katanan, dvs att den är riktigt kul i pisten och svänger en hel del.
Styva skidor har jag aldrig gillat och kommer förmodligen inte att göra det heller.

Det finns många skidor som är i samma kategori som har skärningsradie upp mot 40 meter och det tycker jag är lite för segt i pisten. Katanan tycker inte jag dras med hooking-problem och sånt som annars är kopplade till mer skärning, och jag ser egentligen ingen anledning till att ha längre skärning heller i åkningen om jag får välja helt fritt. Det finns ju diverse småtillverkare som har skidor som kan passa, men ska man tro forum och sånt så finns det bara skidor som är bättre än allt annat på marknaden. Det är ett ständigt flöde av överhypande recensioner från åkare som har svårt att vara objektiva angående skidor som de själva har betalat för. Flera av de skidor som hissas i forumkretsar har jag upplevt som ganska tråkiga i praktiken. Kass är kanske fel ord, men det är iaf svårt att veta om de har den känsla som man eftersträvar. Att handla ett par på distans från en liten tillverkare är ett riktigt lotteri. Det kan bli bra, men det kan också bli dåligt.

Völkl 2010?
Om det är skärningsradier upp mot 40 meter då tycker inte jag att man kan kalla det samma kategori, då är det en helt annan typ av skida som ger en helt annan känsla i åkningen, mångsidigheten går förlorad. Faction Thirteen hade jag lite dålig koll på när jag nämnde, men övriga har ung. samma svängradie som Katana (Garbones har 35, men Moment Ruby på 110mm har ung. som Katana).

Med tanke på Katanan än så länge vacklande kvalité så skulle iaf. jag kunna tänka mig att chansa och gå på ett rel. oprövat kort från andra sidan pölen. Mycket kan vara forumhype, självklart, men allt måste ju tas med några skopor salt. Med Völkl vet man ju vilken känsla man får, det har du rätt i. Så man bör nog ha kollat lite på skidor från märket ifråga innan iaf. Sen får man ju kanske vara lite ensam och exklusiv med sin skida, icke att förglömma när det vankas after-ski i vårsolen...

Tillbaka
Topp