Völkl 90eight vs Dynastar Cham 2.0 97 vs K2 Pinnacle 95

DonC

Medlem
Hejsan,

40+ are som efter närmare 20 år med lös häl och mix av topptur och utförs tänkte gå tillbaka till rötterna. Har ej köpt nya skidor på 10 år (har kört Dynastar Legend och liknande, har aldrig provat rocker etc). Åkningen framöver kommer att domineras av familjeresor men vill ändå ha en skida som klarar topptur, pist och lössnö. I praktiken kommer nog den nordiska pisten dominera vardagen. Söker svängradie på runt (eller under) 20 meter samt en skida som gärna får upplevas som rolig och poppig. OK pistgrepp är av värde.

Är 187 cm och väger knappt 75 kg.

Har snöat in på tre alternativ. Völkl 90eight, Dynastar Cham 2.0 97 samt K2 Pinnacle 95. Samtliga lätta skidor som fixar både uppför och nerför. Tänkte para ihop med Marker Kingpin och en Salomon mtb lab (som passade fint vid dagens provning).

Völkln är just nu favoriten och har ett par undanlagda i butik. Gick in i samma butik med Dynastaren som favorit. Dynastaren har kortare svängradie men är enligt uppgift en mer traditionell skida och har enkom rocker fram. Dock är den teoretiska svängradien betydligt lägre på Dynastar (ca 17 m i 184 mot 22 på Völkl i samma längd). Butikspersonal menade att Völkln ändå skulle upplevas som mer lekfull med tanke på rocker både fram och bak. Jag tvivlar inte på detta i lössnö men i pist har jag svårt att ha en uppfattning.

K2 Pinnacle 95 har inte funnits i lager på någon av de besökta butikerna (som dock normalt har den) så ingen har hårddrivet försäljningen här. Ev är det också en rolig kandidat.

Hur ser åsikterna ut ute på forumet? Skall jag gå på undanlagt alternativ? Eller blir mitt liv signifikant roligare med en skida med kortare radie av typen Cham eller Pinnacle? Mellan det två sistnämnda verkar Cham vara mer driven mot det alpina toppturssegmentet med en traditionell bakända medans Pinnaclen framstår som lite mer lekfull.

Ser fram mot Era fina åsikter

/Don C

Tjo!

Jag är ca 182 lång och 80-82kg.

Jag har kört 2 säsonger på gamla Cham 87.
Har åkt mycket både pist och offpist med denna då jag säsongat i Österrike!

Så spontant kan jag faktiskt inte mer än lovorda Cham på två punkter:
1. Jag tycker det är otroligt hur bra den bär upp mig "trotts" att den bara är 87 i midjan - gör att jag litar på den i offpist.
2. Den känns otroligt grym på kant i pisten, bra grepp och rolig radie. Har du tekniken att carva "riktigt" kan man pressa den lite och den sviker inte enligt min mening!

Dessa 2 punkter gör att jag tycker den är grymt pålitlig (ger mig inga överraskningar!) och otroligt lekfull både i/utanför pisten!

Ett minus jag märkt av är att när det börjar gå riktigt fort kan det fladdra lite - men jag personligen åker sällan "idiot-snabbt!"

Om de andra skidorna kan jag tyvärr inte yttra mig då jag inte provat dem!

Hoppas det hjälpte lite i alla fall!

Cham är en grymt prisvärd och lekfull skida som du litar på enligt mig!

Tackar för input Ztoffe!

Råkade köpa några tidningar med skidtester häromdagen och nu blev det information overload. Lurar på om man vågar gå upp en bredd till typ Völkl 100 eight eller liknande. 90 eight har fått ok men inte klockren input i tidningar men 100 eight är lite mer hyllad . En relevant tanke givet min åkning (mest liftburet men med topptursflexibilitet på techbindning), eller vad tror Ni på forumet? Skall jag släppa sargen och våga mig över 100 mm midja trots att jag sannolikt mestadels kommer att åka i skandinaviska fjäll ihop med eller i närheten av familjen?

Cham 97 verkar dock vara ett säkert kort men kanske lite väl säkert. Med min skidköparfrekvens tar jag gärna lite karaktär på grejorna.

Tveka inte att tycka till!

/C

Tillbaka
Topp