Völkl Bridge eller Atomic Elysian?

Emilia-aaa

Medlem
Har kikat på nya skidor ett tag nu och tänkte köpa ett par i veckan. Har fastnat för:

• Völkl Bridge 13/14 (http://www.evo.com/outlet/skis/volkl-bridge-2014.aspx) 171 cm, 95 mm midja
• Atomic Elysian 15 (http://www.evo.com/skis/atomic-elysian-womens.aspx) 168 cm, 95 mm midja
(Har också kikat på Völkl Bridge 14/15 som är snäppet dyrare än ovanstående modeller)

Har dock lite beslutsångest över vilka jag ska välja och hoppas på att någon vill hjälpa mig. Kort om mig:
Väger 54 kg, är 168 cm lång och har inte åkt på annat än skidor avsedda för pisten. Är en van åkare och skulle nog säga att jag åker på avancerad nivå, tävlade en del när jag var yngre.

Är nu sugen på ett par skidor som fungerar på hela berget och inte bara i pisten. Åker iväg en månad över sommaren för skidåkning och vill ha ett par skidor som fungerar bra i offpist, men även i park (där är jag väldigt nybörjare).
Någon som har något bra eller mindre bra att säga om dessa skidor, samt vilka jag bör välja? Båda ligger i samma prisklass. (Eller rekommendationer om andra skidor? Tar tacksamt emot alla tips som jag kan få!)

Jag har ett par bridge och använder dom som vardags och parkskidor.

Har dom monterade 2.5cm från TC och tycker att det är en väldigt allround skida som är roliga att leka runt på men som även går bra att ligga på skär i lite hårdare förhållanden.
Är du van med "vanliga pistskidor" och vill använda skidorna för att använda en del utanför pisten så tycker jag att du borde montera bindningen på völkls rekommenderade linje, dels för att det är lite mer som dom skidor du brukar åka och du får mer flyt i offpisten när du väl är där :)

Du skulle till NZ om jag minns rätt från en gammal tråd?
Isåfall kan det vara bra att ha en skida med lite isgrepp, eftersom vädret kan skifta ganska ordentligt där nere. Sent på säsongen kan det bli vääldigt isigt på morgonen, vilket övergår till en fantastisk corn snow slush på eftermiddagen :D
Med tanke på det låter Atomic som ett bra val eftersom den har camber. Å andra sidan verkar völkls skida inte alls dum den heller, men inte lika bra isgrepp pga avsaknad av camber då.

Tack så mycket för svaren!!
Efter lite mer googlande och funderande blev det tillslut ett par Atomic Elysian, får hoppas att de funkar bra att åka på i sommar på Nya Zeeland :D

Tillbaka
Topp