Völkl Code S eller Code S PRO

Kollijox

Medlem
Nu har jag grottat ner mig och last en hel del om skidor nu. Har kommit fram till att Völkl Code S nog skulle passa mig. Den skall ha ett bra bett på hårda underlag men också funka hyfsat när det blir uppkört.
Nu finns den skidan I två utföranden S och S PRO. Enligt svenska agenten är det samma skida men bindningen skiljer. PRO har en WC-platta och man kan välja bindning Marker X-cell 12, 16 or 18.
Denna skida väger med X-Cell 12, 4,758kg medan S väger 3,280kg med rMotion2 12.
Vad vinner /förlorar jag på en PRO? (förutom +1500kr på priset)

Jag väger 95kg och är 185cm tanker mig att 180 längd på skidan skulle passa.

Eller skall jag titta på det säkra kortet RTM 84 eller 86?

Det kan bli så att jag kompletterar med en ren slalomskida också. Men det funkar nog inte I Alperna då det tar lång tid att åka tillbaka till hotellet för att byta efter några timmars körning på morgonen. I På Skandinaviska skidorter är det betydligt enklare att byta mitt på dagen.

Åkte S:n förra vintern. Grym skida, men som du skriver skulle jag köra på RTM84 istället som är minst lika bra vad gäller kantgrepp och stabilitet men trumfar s:n i mjuk snö.

WC plattan kan man låsa i lite olika lägen, känns inte som något man kommer fippla med allt för mycket. Jaghade kört vanliga, tror du sparar några gram vikt på den plattan.

Kör på code S sen 2 år tillbaka, det är en mycket kompetent skida på hårdare underlag. Jag har provåkt RTM84 och RTM86 i direkt jämförelse på isiga försäsongspister flera gånger. Code S vinner lätt över RTM84 i isgrepp, på skär är skillnaden inte stor men de är helt enkelt ett klart steg bättre när man ska sladda ner hastigheten lite. Så fort pisterna är lite mjukare eller uppkörda går fördelen över till RTM skidorna. När underlaget är mjukare, uppkört eller det snöar lite skulle jag mycket hellre stå på RTM86. Med din vikt skulle jag nog gå på RTM86, speciellt om du tänker bränna höjdmeter i alperna.

Senast ändrad:

@dallan
@Stefans
Tack för era svar.
Berätta gärna er längd/vikt och vilka länger på skidorna ni kört.

@Stefans Skall jag tolka dig som att 86 är en styvare skida.

Vilken längd tror ni på för mig. Jag åker på skär så ofta det går, men klarar inte det I branta röd och svarta pister.

Jag är 186cm och väger ca 90-92kg.
Kör code S i 173cm längd som jag valde för dess kortare svängvilligare egenskaper.
Har kört RTM84 i främst 177cm längd, RTM86 i 177 och 182cm längd.
Tror att det är min vikt som gör att jag föredrar 86an före 84an, min 15kg lättare kompis tyckte tvärtom och åker numer på 84:an sen ett par år. Upplever att 177cm är tillräckligt långa, 182an ännu stabilare om du önskar det.

@Kollijox
Jag delar
@Stefans uppfattning förutom att jag tycker att RTM 86 ger ett grymt och exakt skär även på is ... men med mindre dämpning, något mjukare och lite bredare blir det inte lika säker och stabil som ett par Code blir på hårt underlag.

En kort jämförelse med några Völkisar med liknande radier som jag kört.

Racetiger GS
Väl dämpade, relativt styv och förhållandevis smal ger en skida som glänser på hårt underlag, is och packad snö. Fungerar bra även när det blir mjukare men kan upplevas som jobbig när det börjar bli uppkört.

Code L
Väl dämpad, relativt styv men lite bredare och mer följsam (kort tip och tail rocker). Fungerar utmärkt i alla typer av pist, från stenhård förmiddag till uppkörd eftermiddag. Bra på allt men inte bäst på något ...

RTM 86
Mindre dämpad, lite mjukare, lite bredare och betydligt mer följsam (lång tip och tail rocker). Går på rent skär på is (om kanterna är vassa nog) men är inte lika stabil på hårt och slagit underlag. Glänser i natursnö och när det är mjukt och uppkört och håller hela dagen i pisten oavsett, det är dig som åkare det hänger på ...

Så sammanfattningsvis ... fokus på is och välpistade hårda backar, Racetiger GS ... fokus på heldagar i pisten oavsett underlag, Code L ... fokus på lite mjukare förhållande (natursnö) och whatever som kan dyka upp i pisten och i dessa närhet, RTM 86! :-)

Nu är Code S mer en kortsvängsskida som snarare ska jämföras med Racetiger SL och RTM 84 ... men jag tror du förstår poängen.

Ett par racingplattor som på PRO gör skidan mer dämpad och stabil. Dvs. den går säkrare på hårt och slagit underlag men kan å andra sidan uppfattas som mindre lekfull och trögare på mjukare underlag.

Så vad ska du välja ... ;-) Samtliga av dessa skidor är premiumskidor som representerar det absolut bästa i sin klass, så vad du än väljer får du en grymt bra skida.

/MM

Senast ändrad:
Det jag förstått genom andra här I forumet är att skidorna, allmänt sätt, ökar I styvhet med längd.
Det måste Isf bero på att tillverkaren helt enkelt bygger skidan styvare med ökad längd. Hade dom varit samma konstruktion skulle dom blivit mjukare med ökad längd.
Fick den erfarenheten då jag provade Racetiger RC I 170 och 175. 170 upplevde jag för mjuk.

Om jag plockar ut skidor av dessa 4 I ungefär samma längd ser det ut så här
RTM 84 177 17,9
RTM 86 177 18,1
CODE S 180 18,1
CODE L 178 18,2
Tänk vad lätt det hade varit om det fanns ett värde på styvheten.

Utifrån detta blir det stora skilnaden midjemåttet vilket då påverkar egenskaperna I lösare förhållande.
84
86
74
76
Så två beslut återstår längd och RTM eller CODE.

Hela jämförelsen ser ut så här
84 86 S L
131 132 122 124
84 86 74 76
112 114 104 105
Vikt
177 177 173 178
3300 3266 3280 3405
Längder
182 182 180 185
177 177 173 178
172 172 166 171
Radier
19 19,3 18,1 19,9
17,9 18,1 16,5 18,2
16,8 17 15 16,6

Men ... vad är det för egenskaper du prioriterar i dina nya skidor, det är det som avgör modell och längd?

Hårt eller mjukt underlag?
Välpistat eller uppkört?
Låga eller höga hastigheter?
Små eller stora svängar?
Stabilitet eller lekfullhet (kvickhet)?

Jag utgår ifrån att vi håller oss i pisten.

Skull du till exempel säga att du vill ha en skida med fokus på mjuk, uppkörd pist i höga hastigheter och stora svängar med bästa stabilitet skulle RTM 86 i 182 cm vara ett kanonval! :-)

/MM

Jag åkte på Code S i 180 cm. Vägde runt 88 då.

Har åkt på RTM84 i 182 cm. Men vid lägre vikt.

Jag tycker RTM84 i 182 cm, eller 86 om du är mer lagd åt det hållet, sen kan du väl gå ner i längd på den om du känner för det.

Men tycker Code skidorna är för smala för att ha som en skida.

Jag tänker så här:
En mer slalombetonad (S) skida ger en häftig kick en stund av dagen.
En RTM ger kanske inte så häftig kick men är mer behaglig över dagen.
Jag kan ju alltid komplettera med en ren slalom skida framöver.

Så då är det RTM som gäller. Bara ett val kvar, länden.
Eftersom vi konstaterat att styvheten ökar med längden gör det mig osäker.
Jag vill inte behöva åka fort för att få tillräcklig kraft att böja skidan. Å andra sidan vill jag inte att skidan skall upplevas mjuk.
Så mitt val blir nu då RTM 86 177.
Hur känns det resonemanget
@Mountain_Man (Jädrans fint förnamn du har:-))

Åkte en Atomic Nomad RADON Ti 171 för några veckor sedan. Fint isgrepp och lagom styv.
Kanske RTM 86 177 kan vara snarlik I styvhet.

Det kommer att fungera finfint, 182 cm ger klara storslalomvibbar och genom att gå ner på 177 cm får du en kvickare skida som går att pressa till kortare svängare.

Konstaterade nyss att RTM 86 är helgrym i uppkörd snö, det är bara att köra på , på och på som om det vore nypistat! 5 cm nysnö med fast underlag är finfint för 86orn.

/MM

Tack alla för hjälpen
Betällde ett par RTM 86 177 nu för 6300kr.
Blir en sväng till Ulricehamn nästa vecka hoppas jag.

Jag testade RTM86 och 84 samt några smala SL skidor som racetiger och Atomic redster S9 m.fl. nyligen på ganska mjukt underlag. Visst svänger det rejält med en SL skida med 12-13 m radie men tycker RTM 86 var ganska svängvillig i 177cm och då väger jag 83kg.

Men jag har 2 par freeride/allmountain skidor och funderar därför på att jag skulle gå ner till 172 på ett par rtm86 och skippa t.ex en racetiger SL eller code S som jag också har kikat lite på men aldrig testat.

@Mountain_Man , om du tror att ett par 177or funkar till en 95 kg åkare så borde väl ett par 172or funka till en 83kg åkare?

Kollijox sa:
Jag tänker så här:
En mer slalombetonad (S) skida ger en häftig kick en stund av dagen.
En RTM ger kanske inte så häftig kick men är mer behaglig över dagen.
Jag kan ju alltid komplettera med en ren slalom skida framöver.

Så då är det RTM som gäller. Bara ett val kvar, länden.
Eftersom vi konstaterat att styvheten ökar med längden gör det mig osäker.
Jag vill inte behöva åka fort för att få tillräcklig kraft att böja skidan. Å andra sidan vill jag inte att skidan skall upplevas mjuk.
Så mitt val blir nu då RTM 86 177.
.

@RWD
Svårt att säga ... men det ju gedigna byggen. Jag har kört RTM 84 i 177 cm och det kändes helt OK, jag har dock aldrig kört 172an, så jag vet inte hur den beter sig. Bäst är naturligtvis att testa , det beror ju på stor del hur man vill eller kan åka oxå, dvs personligt ...

/MM

Jo så klart alltid bäst att testa. Jag tyckte ju riktigt bra om 177orna och tyckte inte de var för styva så egentligen borde jag nog köra på det. Verkar saom de har fått till en bra rockerprofil på dem som gör att de svänger mer än radien på 18m antyder.
Är lite rädd att 172 kanske blir lite korta och fladdriga om man vill bränna på i lite större svängar så lutar nog åt 177orna ändå. Sen vill jag inte förlora för mycket av spänsten i tailen som gör att det skjuter på lite extra ur svängen som man vill ha när man kör pist. Antar att 172orna är något mjukare.

Mountain_Man sa:
@RWD
Svårt att säga ... men det ju gedigna byggen. Jag har kört RTM 84 i 177 cm och det kändes helt OK, jag har dock aldrig kört 172an, så jag vet inte hur den beter sig. Bäst är naturligtvis att testa , det beror ju på stor del hur man vill eller kan åka oxå, dvs personligt ...

/MM

Efter att ha kört minaRTM 86 några dagar nu, gör jag följande reflektion.
Dom trivs bäst när det är lite löst underlag. På hård manchester blir dom lite fladdriga i toppen. Kan bero på rockern.
Så för att få njuta grym manchesteråkning har jag nu beställt ett par Redster S9 165.
Längtar till vintern:-)

Se där ja, jag sitter just och letar efter RTM 86 eller Code L/S
Har hittat rtm i 182cm ?för c:a 5300kr så är riktigt sugen att beställa. De billigaste 177orna ligger på en tusenlapp mer, så frågan är hur mycket 5cm kan göra.
Kör på 186cm på mina Line SD104 och det är ju inga som helst problem men lite mer tiprocker på dem men inte så mycket tailrocker och ganska syv tail.
Har bara testat 177cm och de var ju riktigt sköna och kvicka tyckte jag.
Har även hittat ett par Code L för 5600kr i 178cm, frågan är om de blir ännu kvickare och roligare än rtm 86 i 177.
Har inte riktigt förstått att de har Code L och S som ligger så nära i bredd och radie, kan den lilla skillnaden göra så stor skillnad. Är det stor skillnad på tip och tail rockern på dem?
Jag har ju skidor i 104 och 115 bredd, så det kanske är roligare att kompetteta med ett par Code.
Jag vill dock inte ha ett par skidor Ligger för nära ett par racetiger gs.
@Mountain_Man har du koll på detta med skillnaden på rtm 86 i 182 och Code L i 178 ?
Är rtm 86 i 182cm mer lättåkta än Code L i 178, tack vare lite längre tip/tail rocker och mjukare skida? Om RTM är mjukare så borde de väl vara lite mer sväng i dem, men samtidig är de större radie (19,3 mot 18,1) i ovanstående längder på dem och styvare skida gör kanske att det blir lite mer ”popp” (skjuter på lite mer i utgång av svängen)

Kollijox sa:
Efter att ha kört minaRTM 86 några dagar nu, gör jag följande reflektion.
Dom trivs bäst när det är lite löst underlag. På hård manchester blir dom lite fladdriga i toppen. Kan bero på rockern.
Så för att få njuta grym manchesteråkning har jag nu beställt ett par Redster S9 165.
Längtar till vintern:-)

Senast ändrad:

@RWD
Koll ...njae ...när det gäller Code har jag bara mina original Code Black (186 cm) att jämföra med, men ja, jag tycker nog det är lite mer sväng i RTM 86, men på bekostnad av en viss stabilitet när det är hårt och slagit. Mer lättåkt, njae inte i hård pist, men ja så fort det är lite mjukare ... jag upplever det som RTM 86 har en betydligt större "sweet spot", dvs. den är mer förlåtande "felaktig" belastning, lättare att rädda lite baksäteskörning än med Code (och definitivt lättare än med GS).

Däremot det där med fladdriga i toppen ... njae, inte om man driver dem i skär, däremot är Code mer dämpad och skönare på typ omfrusen manchester.

/MM

Tack ändå, jag tror nog att det kanske rtm är att föredra. Märkte inte heller att de var nåt fladder i tipen då jag testade 177cm, men det var nog ganska optimala förhållanden för den skidan då. Och jag ligger gärna på skär förutom i de brantaste svarta och lite smalare pisterna då man måste måste sladda ur lite för att hålla ner farten om man har ett gäng lite mer ovana skidåkare som man inte vet var de kan tänkas svänga åt för håll eller om man bara vill hålla ner farten själv pga trötta ben på em ?.
Misstänker att Code L kan vara lite svårare att sladda ut med bakänden då.
182 vs 177 då , kan det vara så stor skillnad?
Är 182cm c:a83kg och hyfsat avancerad (tävlingsbakgrund på 80-talet?) men har ju passerat 45-strecket. Dock håller jag igång med lite ”gubbahockey” så hyfsat i form, men inte som för 20 år sen.

Mountain_Man sa:
@RWD
Koll ...njae ...när det gäller Code har jag bara mina original Code Black (186 cm) att jämföra med, men ja, jag tycker nog det är lite mer sväng i RTM 86, men på bekostnad av en viss stabilitet när det är hårt och slagit. Mer lättåkt, njae inte i hård pist, men ja så fort det är lite mjukare ... jag upplever det som RTM 86 har en betydligt större "sweet spot", dvs. den är mer förlåtande "felaktig" belastning, lättare att rädda lite baksäteskörning än med Code (och definitivt lättare än med GS).

Däremot det där med fladdriga i toppen ... njae, inte om man driver dem i skär, däremot är Code mer dämpad och skönare på typ omfrusen manchester.

/MM

@RWD
Jag tror RTM 86 i 182 cm kommer att fungera utmärkt för dig. Jämfört med 177 cm får du en lite lugnare och stabilare skida, så känns det rätt för dig.

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp