Völkl Deacon 79 + Marker Wide Ride Xl

Honken_H

Medlem
Hej!

Strular lite med ett par völkl deacon 79 skidor och marker wide ride xl skidor som jag tog över från farsan pga sjukdom.

Han har aldrig använt dem tror jag. Jag får det inte att lira med förspänningen på binningarna riktigt. Ifall jag ställer in binningen på 324-327mm efter pjäxan så är ”förspänningsgrejen” långt utanför men förstod det som att den ska ligga jämt med resterande delar?

Mvh,
Fredrik

Hej!

Strular lite med ett par völkl deacon 79 skidor och marker wide ride xl skidor som jag tog över från farsan pga sjukdom.

Han har aldrig använt dem tror jag. Jag får det inte att lira med förspänningen på binningarna riktigt. Ifall jag ställer in binningen på 324-327mm efter pjäxan så är ”förspänningsgrejen” långt utanför men förstod det som att den ska ligga jämt med resterande delar?

Mvh,
Fredrik

Bilagor

• FFC41E7B-5A8D-46D6-B3D8-6D33EDB66A17.jpeg
    FFC41E7B-5A8D-46D6-B3D8-6D33EDB66A17.jpeg
    357.7 KB · Besök: 239
Läst detta och följt slaviskt men blir ändå fel förspänning. Därför jag vände mig hit om någon annan hade förslag. Ställer jag bak binningen till kortare så blir det ”flush” men då stämmer ju inte måttet

jag har samma strul med ett par gamla völkl katana och marker jester 16.. eller rättare sagt.. hur jag än skruva så sitter skruven på EXAKT samma ställe.. den går varken ut eller in.. jag har skruvat i två dagar vid olika tillfällen och försökt läsa på och leta på google.. jag gav upp.. ställde in efter pjäxan 291mm å skruvade så att jag ser att pjäxan åker i bra.. sen skruvade jag lite upp å lite ner medan pjäxan satt iklickad.. å jag skruvade bra mycket åt båda håll.. det enda jag märkte var att bindningen flyttade sig å pjäxan satt tightare eller tillslut så löst så den glappade å jag kunde dra ur den. å under hela tiden så rörde sig inte skruven varken ut eller in.. jag gav helt upp å ställde in den efter 291 mm å skruvade till den med ögonmått och magkänsla..
jag hoppas på det bästa helt enkelt....
antingen löser den ut för lätt när jag kör... eller så löser den väl aldrig ut....

hjälpte inte dig så mycket sorry... ville mest skriva av mig i min egna frustration..

jag har samma strul med ett par gamla völkl katana och marker jester 16.. eller rättare sagt.. hur jag än skruva så sitter skruven på EXAKT samma ställe.. den går varken ut eller in.. jag har skruvat i två dagar vid olika tillfällen och försökt läsa på och leta på google.. jag gav upp.. ställde in efter pjäxan 291mm å skruvade så att jag ser att pjäxan åker i bra.. sen skruvade jag lite upp å lite ner medan pjäxan satt iklickad.. å jag skruvade bra mycket åt båda håll.. det enda jag märkte var att bindningen flyttade sig å pjäxan satt tightare eller tillslut så löst så den glappade å jag kunde dra ur den. å under hela tiden så rörde sig inte skruven varken ut eller in.. jag gav helt upp å ställde in den efter 291 mm å skruvade till den med ögonmått och magkänsla..
jag hoppas på det bästa helt enkelt....
antingen löser den ut för lätt när jag kör... eller så löser den väl aldrig ut....

hjälpte inte dig så mycket sorry... ville mest skriva av mig i min egna frustration..
Om du inte kan skruva in - eller ut skruven som i filmen nedan (1:55), så är det något fel i din bindning.
Sorry TS för OT.

ja jag gav mig in i matchen igen.. å jag löste det :)
skidan är ett par år plus några till gammal ( 2011) så bindningen torde vara av samma årsmodell.. frambindningen sitter i en platta.. lite av typ hyrbindning så den går också att justera.. jag skruvade till den lite lägre och se på tusan, då blev det bättre bak förspäningsskruven gör faktiskt sitt jobb.. det svåra var å se om själva huvudet ska in vägg i vägg med själva bindingen eller kant på huset runt bidningen.. (ordet flush var lite lustigt) ELLER om det fanns något som visade flush bättre.. när jag väl förstod att flush inte är att skruven är vägg i vägg med själva kanterna så .. ja det funkade :)
det knepiga är enligt min mening med denna bindning.. ( har tyrolia, salomon och atomic på mina andra skidor) var att pjäxan inte går i så bra som på de andra ( salomon xpro 130). men det kanske bara är jag som tycker det.. nåja nu har jag fått till det :)

Tillbaka
Topp