Völkl G4 Telemark?

Völkl G4 Telemark?
Självklart!

Har kört G41 som är nästan identisk.
Den funkar grymt bra utanför men har även ett bra grepp i pist.

Völkl G4 Telemark?
Ok, så dom är inte för breda och styva så att det blir ostadigt att kanta i hård pist då?
Jag har hört att Völkl har gjort sina skidor mjukare utan att förlora torsions styvheten och det är ju bra med tanke på mjukare sko don, (AT och Tele pjux)

Völkl G4 Telemark?
Själv tycker jag att kantningen i hård pist funkar, men det gäller att sitta supertight i telispjucken. Långsam åkning med sladd på hårt underlag är vad G41/G4 klarar sämst.

Annars håller jag med om att de är riktigt bra allroundlagg. Jag kör dem både som telis och alpint.

HitMe

Völkl G4 Telemark?
En sak är bra att veta när man ska välja telisar: Glöm allt vad "för styv/hård skida heter! De skidor som man kan åka Alpint på går alla alldeles utmärkt att åka telisar på. Vad som bör kännas till är att det krävs kanske mer att få upp en skida med telis bindning på, på kant men det finns ingen "för hård" skida. Kör själv för tillfället på ett par Volant MCH (stålskida med 90mm i midjan och 48 meter svängradie) vilket går mycket fint. Har utvecklats som attans. Har ett par völkl g41 som alpint, funderar starkt över att köpa ett par till telemarken. Har talat med tre stycken som alla varit super nöjda med sina G4/G41or med telis bindning på!

Tck för ordet /Danne

Völkl G4 Telemark?
Själv har jag konstruerat en slags adapter så man kan byta från alpina bindningar till telisdito. Alpinbindningen sitter på en platta som i sin tur sätts fast i en slags skena på skidan och fixeras med två skruv.

Framtelisbindningen sitter på en lite högre mindre platta som skruvas i den delen som sitter permanent i skidan med tre skruv. Bakklacken fäst med en skruv.

Hittills har detta funkat bra. Att byta tar ca 5 minuter. Min lösning ser dock lite hemmameckad ut eftersom jag inte har tillgång till till bra fräsar och andra maskiner. En nackdel är också att alpinplatan blir lite tyngre än att skruva bindningen direkt på skidan. Dessutom bygger alpinplattan ca 12mm vilket gör att man får se till att ha låga bindningar (utan inbyggd platta) om man inte vill stå så högt).

HitMe

Tillbaka
Topp