Völkl GEM 12/13 och Völkl PYRA 12/13 i pisten?

FridaB2

Ny medlem
Hej!

I vinter ska jag göra min andra vintersäsong i alperna, Val d'Isére. Jag lärde mig att åka skidor förra vintern och är väll helt ok. Jag ska inhandla ett par skidor till denna säsongen och är inte sugen att lägga en förmögenhet. Völkl GEM 12/13 och Völkl Pyra 12/13 säljs ut super billigt på sport-conrad så min fråga lyder - kan jag som medioker skidåkare som inte kommer sätta min fot i parken köpa någon utav dessa skidor att ha i pisten?

Tack på förhand!!

/ Frida

Hey hey, du ska inte snacka ner dig själv och säga att du är medioker. Grön/blåa linjen i Valparken (och Tignesparken med för den delen) är inte så farlig, jag är världens fegaste person och till och med jag vågade mig dit när jag bodde i Valdi. Never underestimate the power of grupptryck/äventyrslusta.

Men till ämnet: Utan att veta hur lång/tung du är så tror jag nog att ja, de funkar. När jag började säsonga hade jag ett par liknande park/allroundlagg till allting. Hade du varit van vid supersnärtiga pistskidor hade jag sagt nej, men vill du ha någonting som funkar att ta sig runt i systemet på (och utvecklas med) så why not. Det viktigaste är inte vilka skidor man har - det går att lära sig att åka på nästan vad som helst. Lägg pengar på ett par pjäxor som sitter bra i första hand.

Och ett tips till: Bindningarna. Ja, Marker 10 Free är billig som satan, men lägg trettio euro till så får du ett par Squire, PX 12 eller STH 12 som är rejält mycket bättre.

Såg att det var begränsat med längder förresten. Hur lång är du?

Förresten, du har inte funderat på att köpa skidor på plats? Det brukar alltid finnas några fjolårsmodeller kvar i butikerna, fördelen då är att du blir bundis med personalen = billig eller gratis service. Finns ju ett gäng outlets nere i Bourg också.. och då slipper du skidfrakten på nervägen.

Hehe okej, jag kanske ska ge mig själv en klapp på axeln!

Jag är 169 lång och väger ca. 63 kg! Såg också att utbudet var lite dåligt.. Pyra finns i 171 cm men det kanske är för långt för mig? Gem skidorna fanns bara i 158 cm som jag antar är lite för kort..

Att köpa skidor på plats är absolut ett alternativ men jag hade tyckt det var skönt att ha det gjort innan. Bekvämt ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp