RandoScando
Turtok
Tankar kring ditt "quiver" inför 12/13 (Once again)
Den som lever får seherrgard sa:"You're gonna have a bad time"![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den som lever får seherrgard sa:"You're gonna have a bad time"![]()
Tror mer det beror på att alla på freeride hoppar 20 meters drop varje dag och när de landar aningen snett så löser Dynafit ut. Med DIN 18 racebindning skruvad i botten så sitter skidorna kvar.Vattendroppe sa:Den som lever får seherrgard sa:"You're gonna have a bad time"![]()
Personligen tror jag att föraktet mot dynafit mest beror på att folk är rädda för förändring!
Absolut det som det handlar om. Men eftersom jag börjar bli gammal (hela 26 (!!!!!)år = pension) så börjar jag snegla bort från 20m+ (det finns större klippor), och blickar mer mot dynafjo.....fit och kroppsstrumpa. Det ska bli ett angenämt nöje att denna vinter få gå på tur, utan att bli svettigsnorkel sa:Tror mer det beror på att alla på freeride hoppar 20 meters drop varje dag och när de landar aningen snett så löser Dynafit ut. Med DIN 18 racebindning skruvad i botten så sitter skidorna kvar.Vattendroppe sa:Den som lever får seherrgard sa:"You're gonna have a bad time"![]()
Personligen tror jag att föraktet mot dynafit mest beror på att folk är rädda för förändring!
Personligen så väntar jag på att få testa mina Dynafit Radical på DPS 112RP Pure. Hoppar jag något överdrivet så lär jag ramla ändå oavsett bindning även om jag normalt sett är jävligt ståsäker.
Detta är vad jag har kommit fram till efter att ha skannat internet på information om MFD:mangeD sa:Har även kikat på MFD Alltime som skulle bli en något billigare lösning än guardian/duke och jag kan dessutom behålla mina trogna och pålitliga STH 14. Är MFD något att fundera på överhuvudtaget? Är det ren skit? Eller vad är det positiva med dem? Tacksam för lite tips![]()
Tackar för trevlig och bra information + länken!herrgard sa:Detta är vad jag har kommit fram till efter att ha skannat internet på information om MFD:mangeD sa:Har även kikat på MFD Alltime som skulle bli en något billigare lösning än guardian/duke och jag kan dessutom behålla mina trogna och pålitliga STH 14. Är MFD något att fundera på överhuvudtaget? Är det ren skit? Eller vad är det positiva med dem? Tacksam för lite tips![]()
+ Du kan köra dina favoritalpinbindningar (så länge det är någon av de MFD stödjer.
+ Höjden över skidan blir lägre än med duke (och ungefär lika som guardian).
- Dyra. De ska tydligen bli billigare i år men $280 är fortfarande ganska mycket för ett par aluminiumplattor.
- Ändrar flexet på skidan. Tydligen blir det styvare under foten. Somliga verkar tycka detta är ett plus
- Tunga.
+/-? Hållbarheten. De är ju rätt nya men verkar dock rätt biffiga.
Jag har läst om folk som älskar dem och andra som inte alls är förtjusta. Tyngden och att de ändrar flexet på skidan verkar vara det som stör mest och är även anledningen till att jag väljer bort dem i årets quiverFast nu har jag ju inte testat dem utan bara läst vad andra tycker.
Trevlig och rekommenderad läsning: MFD ALLTIME Alpine Touring Binding | Blister Gear Review
Hmm..inte så fattig student ändå. Men kanske fattig student to beA0S sa:Blir väl att sälja S7orna och slalomlaggen från i fjol då man är en fattig student
Och istället, förhoppningsvis, ha råd med Rocker 2 115 och på med Guardian samt hudar, sen får vi se om man slutar hos kronofogden eller ej... :D
Ja det är väl bara inse att man har fastnat för den mest materiella vintersporten... och när man läser den här tråden samt sitter o dreglar i pryldatabasen så blir ju köpabstinensen inte direkt lättare att tränga bort hehe :PPNyberg sa:Hmm..inte så fattig student ändå. Men kanske fattig student to beA0S sa:Blir väl att sälja S7orna och slalomlaggen från i fjol då man är en fattig student
Och istället, förhoppningsvis, ha råd med Rocker 2 115 och på med Guardian samt hudar, sen får vi se om man slutar hos kronofogden eller ej... :D![]()
Titan? Radical FT? Eller Plum?PNyberg sa:
Det är en radicalbindning i alla fall, syns på låsarmen!MarkusO sa:Titan? Radical FT? Eller Plum?
PorrigtPNyberg sa:En bit av mitt nya quiver![]()
Pjäxorna torde vara de nya Mercury.MarkusO sa:Titan? Radical FT? Eller Plum?PNyberg sa:
Mercury it isjocke_torkelson sa:Pjäxorna torde vara de nya Mercury.MarkusO sa:Titan? Radical FT? Eller Plum?PNyberg sa:
http://www.dynafit.com/product/shoes/mercury-tf
Jag vill gärna det. Men bor mer väst om Gbg om det är oki?Blide sa:Mycket stiligt, FreeTouring så det skriker om det
Ska prova något liknande jag med, men väntar tills jag har fått prylarna med att skriva här så att det kan följa med en bild också.
Någon i Göteborg som vill köpa inserts och dela på frakten? Finns ett prisvärt 100-pack på bindingfreedom.com...
Äh, fega inte ur nu! Om du tar hand om bindningen ordentligt kommer den sitta som berget.PNyberg sa:Vad jag är mer spänd på är bindningarna och tådelen. Jag tror att jag inte kommer att testa med tån "öppen", då jag inte vågar det. Jag lär nog köra med första hacket...dvs inte helt låst. Det känns som att den håller kvar "lagom" mycket då.
Har samma problem. I mitt fall får både Strolz och Scarpa innerskorna följa med till Japan. Tyngre/bättre/varmare/javettefaan...... Tådelen är en mental fråga du måste komma över. (We have all been there)PNyberg sa:Mercury it isjocke_torkelson sa:Pjäxorna torde vara de nya Mercury.MarkusO sa:Titan? Radical FT? Eller Plum?
http://www.dynafit.com/product/shoes/mercury-tf![]()
Än så länge har jag bara torr-testat dem. Sitter betydligt bättre på min fot än vad alla andra turpjuck gör...minus en enda detalj. Mitt på vristen får jag en sjuuuk tryckpunkt, men bara när jag har Dynafit innerskon. Har testat med mina gamla intuition innerskor från mina full-tilt, och då kände jag inget alls.
Hoppas på att det blir bra efter att jag har värmt dem
Styvheten känns ungefär som mina Full Tilt flex8....vilket är just right för mig
Hade gärna sett att man kunde ändra skaftvinkeln något. Har en känsla av att det kanske kommer att kännas något för upprätt. Detta får jag veta på premiärturen på söndag
Vad jag är mer spänd på är bindningarna och tådelen. Jag tror att jag inte kommer att testa med tån "öppen", då jag inte vågar det. Jag lär nog köra med första hacket...dvs inte helt låst. Det känns som att den håller kvar "lagom" mycket då.
I'm in.Hasse_Lindborg sa:Jag vill gärna det. Men bor mer väst om Gbg om det är oki?Blide sa:Någon i Göteborg som vill köpa inserts och dela på frakten? Finns ett prisvärt 100-pack på bindingfreedom.com...
Skulle vilja ha det på mina DeathWish och mina Bibby![]()
![]()
Fast behöver kanske mer än 50 st då? Skall du beställa skruvar till bindningar oxå?
Jag verkar ha halkat in på en räkmacka och fått ta del av ett paket med inserts som redan är påväg, vet detta inom 1 v och i så fall behöver jag inte lägga någon beställning...Hasse_Lindborg sa:Måste kolla vilken Dynafit det jag har och sedan ha till Guardian oxå. När skall du beställa?
Mitt största misstag när jag köpte nya dojjor för två år sen eller vad det var är, enligt mig själv, att jag valde ett par skor med utbytbar sula. Bortsett från att mina skidor delaminerade, så att jag var tvungen att hyra skidor under familjeveckan i alperna det året har jag aldrig någonsin saknat alpina sulor (skidor jag hyrde hade dessutom ett par Griffon-bindningar, så det hade inte varit några problem). Så mitt råd är att skita i aspekten angående utbytbar sula helt och hållet, det bidrar med så ytterst lite att det inte spelar någon roll. Vill du ha en alpinbindning är det bara köra markers royal family (utom jester pro).Torrfarfar sa:Kollat på cochise 120 och maestrale men det är ju en sån djungel. Utbytbara sulor är ju ett plus men maestralen är ju så mkt lättare. Skulle var väldigt tacksam för input eftersom det bär av till chamonix om 3 veckor.
Det går, men horisontalutlösningen blir oförutsägbar och fungerar dåligt. Finns diskussioner om det på TGR du kan kolla upp! (Finns ju dock vibram-sulor med plastbitar som ligger i kontakt med AFD:n, de ska fungera bra i alpinbindningar och guardian.)Torrfarfar sa:Men går det i huvudtaget att köra med vibam sulor i guardian, har bara salomon bindningar på mina skidor nämligen. Vissa säger att det funkar bra andra säger att det inte funkar alls...
Annars verkar ju cochise som en schysst pjäxa, lit tung men i övrigt bra..