MnO sa:
Skare sa:
MnO: Hur många skiddagar har du att fördela på dessa sex par skidor du äger?
Jadu, Skare, det är alldeles för få numera. Säsongartiden när man loggade in 110-120 åkdagar per år börjar bli avlägsen. Numera är har jag ett vanligt kontorsjobb. Ett bra sådant iofs, men ändock långt från optimalt för att beta av skiddagar. Som tur är är jag nere i alperna i princip varannan helg året runt, så det blir alltid en del bonusdagar tack vare det. Basläger i Alperna i form av en flickvän kan rekommenderas
Får jag ihop 40 åkdagar så får jag nog vara nöjd, och blir det 50 är det ett bra år. Då räknar jag in även låglandsåkning. Det fördelas långt ifrån jämnt mellan skidparen (fem sådana dock, inte sex än så länge). 10 på SL kanske som jag kör enbart i lågland i princip, några enstaka åk på GS:en och resterande 30-40 dagar blandat mellan de tre bredlaggen.
Hade jag haft kontor i Åre så hade det blivit betydligt mer
Starkt jobbat att få in så många dagar. Själv fick jag ihop 30 dagar förra året som bosatt i Linköping, med heltidsjobb på kontor och tyckte att det var bra utdelning.
Till skillnad från er andra så är jag fast besluten om att hitta den optimala one-quiver-skidan. Problemet är att det inte går så bra för stunden och samlingen växer.
1. Rossi S7 Will Barras 188 cm 115mm, snyggaste skidan jag ägt, svänger som en dröm när det blir trångt och flyter som en kork. Problemet är bara att när du släpper den ordentligt så saknar den stadga och trygghet. Skidan är helt enkelt för lekfull för min smak.
2. Skilogik Howitzer 186cm 110mm, gick som en dröm i vårslask i Åre och i hård pist i Idre/Lofsdalen. Styv skida som helt klart har potentialen att täcka upp där S7an missar. Dock känner jag mig orolig inför det ganska höga spannet mitt under foten.
3. Katana modell 10/11 190cm 111mm, köptes in efter förra säsongens slut. Har tidigare kört på Katana (första årsmodellen) i 183 cm och det var nog min mest positiva upplevelse av ett par nya skidor någonsin. Katanan har för mig varit en förvånansvärt lättåkt skida som med sin tyngd och trygghet bara behöver pekas i rätt riktning och sen kör den över allt på sin väg dit.
Egentligen startade jag med gamla Katana i 183cm men min hybris/prylbögeri fick mig att vilja försöka hitta något ännu bättre. Tyvärr stämmer devisen "den som gapar efter mycket..." in väldigt bra här. Det jag fick var istället S7or vilka egentligen är grymt bra skidor, och snygga (jag får tom ha dem på väggen hemma för tjejen), men efter lite mer avancerad alpåkning känner jag att de är lite för mjuka och lekfulla för mig, jag söker större trygghetskänsla i ett par skidor.
Här gjorde jag då ett försök att få tag i ett par av senaste årsmodellen Katana i slutet av förra säsongen men det lyckades inte så istället blev det ett par Howitzer. Också Howitzern är en mycket bra skida men känns samtidigt som att den kan behöva kompletteras av ett par S7or för skogsåkning och liknande, alltså uppnår det inte mitt mål med att klara mig på en skida. Det återstår dock att se, jag har inte provat Howitzern i djup snö än så jag vågar inte säga hur den uppför sig där. Sen när jag fick chansen att lägga vantarna på ett par av senaste säsongens Katana till en billig peng var jag tvungen att slå till. Tanken nu är alltså att prova alla tre i början på säsongen som kommer och sen sälja av för att bara ha ett par kvar.
Nu har dock prylbögen dykt upp igen och börjar fundera på ifall inte Salomon Rocker2 kan vara precis det jag letar efter. Den verkar dock vara lite svår att få tag i och jag har ingen som helst aning om hur den faktiskt uppför sig utanför pudret. Någon som har några tankar kring den, mer än som skrivits i andra trådar? Har den potential att bli den optimala one-quiver-skidan. Det ska tilläggas att jag tycker att 110mm midja är ganska moderat bredd så att den är bred gör mig inget.