Tankar kring ditt "quiver" inför 11/12?

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
LawndartGustav sa:
Jarle sa:
eriC1 sa:
Turar mest korta sträckor runt 1 timme max för att hitta puder. Eller ska jag ha kvar Czaren som turskidor? Kommer då köra Rocker 2an som puderlagg, czaren som turlagg och S3orna som pist/park/allroundskida.
Jag tycker att detta alternativet låter vettigast. Alternativt att köra rocker 2 som allt i allo skida med duke och slopa czaren helt? Eller sätta ett par alpinbindningar på czaren och köra den som alltiallo och tura/åka pow på 2an och s3 som lekskida?

Annars finns trekkers, så har du både 2an och czar att tura/åka annat med ;)
Beror väl kanske lite på var man turar ;)

För mig blir det mest turer i Sverige och då räcker ju mina 104mm midja medan turande i Kanada skulle innebära att jag lekte mera u-båt...
Turar du för att åka blåis? :P
Nä, givetvis beror det på det men han nämnde att han skulle åka i antingen italiten eller kanada, beroende på vilket av dem så hade jag valt r2 eller czar som turskida.

hehe, håller helt med =)
jag turade 10dagar i vinter varav 2 var för nysnö så inte har jag turat för midjedjupt iaf =)

MnO sa:
Skare sa:
MnO: Hur många skiddagar har du att fördela på dessa sex par skidor du äger?
Jadu, Skare, det är alldeles för få numera. Säsongartiden när man loggade in 110-120 åkdagar per år börjar bli avlägsen. Numera är har jag ett vanligt kontorsjobb. Ett bra sådant iofs, men ändock långt från optimalt för att beta av skiddagar. Som tur är är jag nere i alperna i princip varannan helg året runt, så det blir alltid en del bonusdagar tack vare det. Basläger i Alperna i form av en flickvän kan rekommenderas :)

Får jag ihop 40 åkdagar så får jag nog vara nöjd, och blir det 50 är det ett bra år. Då räknar jag in även låglandsåkning. Det fördelas långt ifrån jämnt mellan skidparen (fem sådana dock, inte sex än så länge). 10 på SL kanske som jag kör enbart i lågland i princip, några enstaka åk på GS:en och resterande 30-40 dagar blandat mellan de tre bredlaggen.

Hade jag haft kontor i Åre så hade det blivit betydligt mer ;)
Starkt jobbat att få in så många dagar. Själv fick jag ihop 30 dagar förra året som bosatt i Linköping, med heltidsjobb på kontor och tyckte att det var bra utdelning.

Till skillnad från er andra så är jag fast besluten om att hitta den optimala one-quiver-skidan. Problemet är att det inte går så bra för stunden och samlingen växer.

1. Rossi S7 Will Barras 188 cm 115mm, snyggaste skidan jag ägt, svänger som en dröm när det blir trångt och flyter som en kork. Problemet är bara att när du släpper den ordentligt så saknar den stadga och trygghet. Skidan är helt enkelt för lekfull för min smak.

2. Skilogik Howitzer 186cm 110mm, gick som en dröm i vårslask i Åre och i hård pist i Idre/Lofsdalen. Styv skida som helt klart har potentialen att täcka upp där S7an missar. Dock känner jag mig orolig inför det ganska höga spannet mitt under foten.

3. Katana modell 10/11 190cm 111mm, köptes in efter förra säsongens slut. Har tidigare kört på Katana (första årsmodellen) i 183 cm och det var nog min mest positiva upplevelse av ett par nya skidor någonsin. Katanan har för mig varit en förvånansvärt lättåkt skida som med sin tyngd och trygghet bara behöver pekas i rätt riktning och sen kör den över allt på sin väg dit.

Egentligen startade jag med gamla Katana i 183cm men min hybris/prylbögeri fick mig att vilja försöka hitta något ännu bättre. Tyvärr stämmer devisen "den som gapar efter mycket..." in väldigt bra här. Det jag fick var istället S7or vilka egentligen är grymt bra skidor, och snygga (jag får tom ha dem på väggen hemma för tjejen), men efter lite mer avancerad alpåkning känner jag att de är lite för mjuka och lekfulla för mig, jag söker större trygghetskänsla i ett par skidor.

Här gjorde jag då ett försök att få tag i ett par av senaste årsmodellen Katana i slutet av förra säsongen men det lyckades inte så istället blev det ett par Howitzer. Också Howitzern är en mycket bra skida men känns samtidigt som att den kan behöva kompletteras av ett par S7or för skogsåkning och liknande, alltså uppnår det inte mitt mål med att klara mig på en skida. Det återstår dock att se, jag har inte provat Howitzern i djup snö än så jag vågar inte säga hur den uppför sig där. Sen när jag fick chansen att lägga vantarna på ett par av senaste säsongens Katana till en billig peng var jag tvungen att slå till. Tanken nu är alltså att prova alla tre i början på säsongen som kommer och sen sälja av för att bara ha ett par kvar.

Nu har dock prylbögen dykt upp igen och börjar fundera på ifall inte Salomon Rocker2 kan vara precis det jag letar efter. Den verkar dock vara lite svår att få tag i och jag har ingen som helst aning om hur den faktiskt uppför sig utanför pudret. Någon som har några tankar kring den, mer än som skrivits i andra trådar? Har den potential att bli den optimala one-quiver-skidan. Det ska tilläggas att jag tycker att 110mm midja är ganska moderat bredd så att den är bred gör mig inget.

I sortimentet:

Völkl Sanaouk (193) -06 eikperade med Rossignol Scratch 140. Dessa känns överflödiga i min garderob, har inte använt dem sedan 2009. Synd på ett par fantastiska skidor med många härliga dagar på sitt samvete. Behålla på grund av nostalgi?

Völkl Mantra (191) -06 med ett par Salomon S914. Mina gamla trotjänare som i princip är helt slut. Inte mycket kvar av någon del av skidorna egentligen, förutom bindningen. Tippen nästa?

DPS Lotus 120 (190) -10 tillsammans med Rossi FKS 180. I min ägo sedan ett år tillbaka och en riktigt trevlig bekantskap! Kvar i garderoben, helt klart!

Funderingar på

Är ute efter ett par nya varje-dag-skidor (som alla andra på forumet?). Fungera bra i uppkört, inte göra bort sig i pisten samt gå bra att göra småturer med. Ett par skidor för nordiska förhållanden kanske man kan säga?
105-115 i midja, radie runt 19-25 ca.. Spann? Rocker? Duke, eller ska man våga prova på MFD-plattan?
WhiteDot Preacher? DPS 112RP? BC Corvus 185? Skilogik Howitzer? Hendryx Funkallistic? Jag är öppen för förslag!

Nojlas sa:
Jasså, vad kan det vara?

Min quiver för vintern:
DPS Lotus 120, 200cm special edition
DPS Wailer 112RP, 190cm Sweden edition
DPS Wailer 105, 188cm med dukes
DPS ********, ***cm (superjättetopphemlig modell, kommer snart finnas på ett skidtest nära dig)
Eventuellt ett par spoon om modellen blir klar under året.
:D
Nojlas, jag har det lite som dej med nastan bara ett varumarke.

I skid forradet (vardagsrummet) finns det:
Salomon 2012 STH16 nya skidan som jag akte mkt pa forre sasongen, riktigt kul skida!
Salomon Foil original ifran 05, har bara kvar dom for minnen :)
Salomon Rocker2. javligt rolig skida som jag bara akte lite med sa kan inte riktigt saga mkt.
Line Prophet 130, fantastisk skida som jag alskar att aka. tyvarr maste dom bara sta nufortiden....

Fjolårets nästa skamliga mängd skiddagar fick mig att ta mig i kragen och söka tjänstledigt inför kommande vinter. 4 månader i Kanada hägrar och det kändes som läge att göra något åt stallet. Egentligen bara 1 nytt skidköp men så här kommer vinterns setup se ut:

Salomon GS, racestock (185cm) - Vet inte riktigt vilken årsmodell de är av, men de går fortfarande som tåget och underhåller en de dagar det är stenhårt i backen.

DPS Lotus 120 07/08 (190cm) - Hängt med ett par år som mina offpistlagg. Förvånansvärt mångsidiga trots shapen så de har åkts på väldigt mycket och fungerar fortfarande utmärkt i såväl puder som uppkört och är faktiskt riktigt roliga i vårslask. Kommer förmodligen få flest åkdagar på sig i vinter(hoppas inte det, men om man ska vara realistisk). Sitter idag ett par Jesters på, men de kommer bytas ut mot Dukes för kortare turer i vinter.

DPS Lotus 138 11/12 Pure (192cm) - Nytt tillskott i år. Med Kanada i sikte och förhoppningsvis en och annan rejäl dump så kände jag att det var dags att prova något riktigt pudermonster. Jestern från mina äldre Lotusar hamnar på dessa. Ska bli ruggigt spännande och se om de lever upp till hypen :-)

Utöver det så står det ett par Scratch BC WRS 185cm 06/07(?, de första, gul/vita) som inte åks alls längre egentligen. De får stanna hemma i vinter.

I en optimal värld hade jag kanske bytt 120n mot något lite svängigare för att ha en mer allroundskida under 138an. Pistlaggen är inte jätteoptimala alla gånger, men de är väldigt roliga att kötta ner för hårda pister med. Ekonomin sätter nog stopp däremot och 120n går som sagt ändå förvånansvärt bra så länge man inte hamnar i en hård pist. Flyget är bokat, nedräkningen har börjat. Blir en bra vinter i vinter :-)

Intressant med någon som provat Rocker2. Jag är verkligen på jakt efter en one-quiver-skida. Åkningen i år kommer bestå av två veckor alper (underlaget är ju svårt att avgöra i förväg) och några veckor i Sverige. Har den potential att funka till bägge?

I år blir det Nordica fullt ut!

Varjedagslagg blir Nordica Patron. Grymma skidor. 113 i midjan, tip och tailrocker("lågprofilsrocker"), radien är 17 tror jag. Svänger dock betydligt fortare än så. Sinnesjukt roliga i pisten. De är rätt mjuka och man gör sköna butters med dem. De funkar överallt utom större linjer.

Köttar/tävling/storalinjer-skidor blir nog Nordica Girish. Inte så mycket att säga där. Stabila utan att vara svår manövrerade.

Dump/storaallround-lagg så kör jag på ett par Radicts också. I och med att dem är såpass mycket hårdare än Patronerna funkar dem om man ska köra större berg också. Funkar även riktigt bra i pisten för sin bredd (127) och är rätt så lekfulla, trots styvheten. Lågprofilsrocker som sagt..

Parken ska jag försöka hålla mig undan. Men måste jag så kan jag nog få tag på ett par Soulrider. 97 i midjan och tip/tail-rocker.

På fötterna har jag antagligen ett par Nordica Ace Of Spades. Det beror lite på hur dom passar och hur hårdheten är då man kör hårt.

Bindnigar har jag inte bestämt något än, men jag kan välja mellan i princip alla Marker-modeller. Några tips?

Extralagg har jag också. Ett par Nordica Enforcer som jag kanske ska sätta FT10/12:er på och använda som längdskidor, eller nåt. Sen Har jag kvar mina FIS GS-lagg, Atomic GS D2 i 192 eller 193, minns inte.

Tankar kring quivret var det ja...

Tankarna har alltid varit att det är kul att testa nya saker och egentligen så handlar det väl om sökandet efter den där perfekta skidan, ja den där som man inser att man vill behålla eller i värsta fall den där man ångrar att man har sålt.

Quivret är som vanligt överfullt av skidor som mer eller mindre liknar varandra, men ändå är tillräckligt olika så man kan motivera (iaf för sig själv) att alla är värda att behålla.

Smalast till bredast

177 IdOne MR-CE med fks. För puckelskoj
181 ON3p JMO nytillskott för i år. För varjedag i sverige och lite hoppochlek
179 Karhu team 100 med Hammerhead. Telis
190 DPS RP112 pure snart med sollyfitplattor. Bättre turande och skoj varjedagalternativ i NA
186 ON3P BG ev med dynaduke. Nytillskott för i år, den bästa skogsskidan jag åkt och en av de två skidor jag ångrat att jag sålt. Har därför köpt om skidan.
186 4FRNT Renegade snart med inserts för fks. Ingen fartgräns på denna i vare sig pist eller uppkört
184/192 Salomon Rocker2 nytillskott för i år hoppochlek när det är mkt snö
186 ON3P PF. Jag kunde inte hålla mig
190 DPS Lotus 138 pure. Får se om jag säljer dessa

Överlappande quiver?? You bet, men ack så roligt...

Pillard sa:
Intressant med någon som provat Rocker2. Jag är verkligen på jakt efter en one-quiver-skida. Åkningen i år kommer bestå av två veckor alper (underlaget är ju svårt att avgöra i förväg) och några veckor i Sverige. Har den potential att funka till bägge?
läst denna?? http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/194762-Salomon-Rocker2
har för mig att det är lite folk som åkt den... Annars blev on3p caylor plockad i powder som en av de bättre allroundskidorna om jag inte missminner mig...

snej sa:
Quivret är som vanligt överfullt av skidor som mer eller mindre liknar varandra, men ändå är tillräckligt olika så man kan motivera (iaf för sig själv) att alla är värda att behålla.

Smalast till bredast

190 DPS RP112 pure snart med sollyfitplattor. Bättre turande och skoj varjedagalternativ i NA
186 ON3P BG ev med dynaduke. Nytillskott för i år, den bästa skogsskidan jag åkt och en av de två skidor jag ångrat att jag sålt. Har därför köpt om skidan.
186 4FRNT Renegade snart med inserts för fks. Ingen fartgräns på denna i vare sig pist eller uppkört

Du har et seriøst problem, skulle ønske jeg hadde samme problemet ;)

Efter ett par säsonger i den svenska fjällen har jag äntligen lyckats bygga upp något som liknar ett quiver (även fast jag känner mig som en dålig flicka när jag läser om vissa personers samlingar...)

Pist: Kom över ett par Atomic Race D2 GS 10/11 184cm förra vintern - Sjukt stabil skida. Finns ingen is i världen som inte går att carva med denna skida! Riktigt skoj när det har varit plusgrader i Åre för att sedan bli -15 dagen efter.

Allround: Dynastar Legend Prorider XXL 09/10 194cm - Köpte dessa sent 09, var tänkta att ha som Åredräpare. De fungerar utmärkt, men det är sällan jag finner så mycket plats som dessa vill ha. Tyvärr. Försöker att sälja dom.

Turskidor: Ett par Goodha 191 från 08/09 eller något i den stilen. Köpte dom som min första breda skida, insåg fort att de var lite för lite även för Sverige. De fungerar dock utmärkt med en dynafitta på, lätta och fina.

Püder: Kuro 195 modell 10/11. Inhandles för en skitpeng i slutet på förra säsongen. Har inte hunnit montera mina egna ännu, men planen är att bo i Kanada i vinter, och det känns som helt rätt skida för ändamålet. Om någon sitter och tjyvhåller på en bra bindning(för tjockisar alltså) för ett bra pris; Skicka gärna ett PM eller något.

Har även lite annat skräp liggandes i diverse garage, inget värt att nämna dock.

snej sa:

Tankarna har alltid varit att det är kul att testa nya saker och egentligen så handlar det väl om sökandet efter den där perfekta skidan, ja den där som man inser att man vill behålla eller i värsta fall den där man ångrar att man har sålt.

Smalast till bredast

Hojta om du vill kränga 138'orna... Står i valet och kvalet om jag skall gå Rocker2 eller Lotusar. R2 blir ju betydligt billigare än nya 138'or men om du vill glesa i arsenalen så hör av dig!

snej sa:

Smalast till bredast

Va?! Var är 4frnt YLE???

Jag har snöat in lite på ett par LP 105:or i storlek 192 som vardagsskida. En inte allt för svår gissning, som också backas upp av de omdömen jag läst, är att de krossar uppkört och varierande underlag samt med sitt spann även går bra på hårdare före.
Det jag är lite orolig över är att de inte kommer att matcha mina EHP 193 när det gäller puder, någon som har något att säga om detta?
Har inte haft möjlighet att klämma på dem ännu, så vet inte hur mycket mjukare de blir i nosen. Men rocker profilen ser riktigt bra ut och bara en sån sak som att man får dem för under 6k med Barons från tysken uppmuntrar ju till köp.

Out:
Völkl Katana 183
Bluehouse Maestro 189
Salomon Czar 181

In
Salomon Rocker2 184
Bluehouse Maven 189?

Kvar
Völkl SL 165
Blizz JGS 174
Blizz GS 188

Bonus/retro
Völkl Explosiv I 190
Völkl Explosiv II 190 (oåkt)
K2 AK Maiden 190

Ursäkta damlängderna, men uppskattar lite mer lättdrivna grejer numera. :rolleyes:

GOS sa:

Varjedagslagg blir Nordica Patron. Grymma skidor. 113 i midjan, tip och tailrocker("lågprofilsrocker"), radien är 17 tror jag. Svänger dock betydligt fortare än så. Sinnesjukt roliga i pisten. De är rätt mjuka och man gör sköna butters med dem. De funkar överallt utom större linjer.

Köttar/tävling/storalinjer-skidor blir nog Nordica Girish. Inte så mycket att säga där. Stabila utan att vara svår manövrerade.

Dump/storaallround-lagg så kör jag på ett par Radicts också. I och med att dem är såpass mycket hårdare än Patronerna funkar dem om man ska köra större berg också. Funkar även riktigt bra i pisten för sin bredd (127) och är rätt så lekfulla, trots styvheten. Lågprofilsrocker som sagt..

Parken ska jag försöka hålla mig undan. Men måste jag så kan jag nog få tag på ett par Soulrider. 97 i midjan och tip/tail-rocker.

På fötterna har jag antagligen ett par Nordica Ace Of Spades. Det beror lite på hur dom passar och hur hårdheten är då man kör hårt.

Bindnigar har jag inte bestämt något än, men jag kan välja mellan i princip alla Marker-modeller. Några tips?

Extralagg har jag också. Ett par Nordica Enforcer som jag kanske ska sätta FT10/12:er på och använda som längdskidor, eller nåt. Sen Har jag kvar mina FIS GS-lagg, Atomic GS D2 i 192 eller 193, minns inte.
en motivering till varför du skulle ha ace of spades på fötterna...??

Blide sa:
Jag har snöat in lite på ett par LP 105:or i storlek 192 som vardagsskida. En inte allt för svår gissning, som också backas upp av de omdömen jag läst, är att de krossar uppkört och varierande underlag samt med sitt spann även går bra på hårdare före.
Det jag är lite orolig över är att de inte kommer att matcha mina EHP 193 när det gäller puder, någon som har något att säga om detta?
Har inte haft möjlighet att klämma på dem ännu, så vet inte hur mycket mjukare de blir i nosen. Men rocker profilen ser riktigt bra ut och bara en sån sak som att man får dem för under 6k med Barons från tysken uppmuntrar ju till köp.
Det verkar knappt vara några teamåkare i Sverige iaf som kört på dom utan dom har kört på LP 115 istället, trots att den bara är 184(?). Den är väldigt omtyckt som varjedagsskida dock.

Utter sa:
Blide sa:
Det verkar knappt vara några teamåkare i Sverige iaf som kört på dom utan dom har kört på LP 115 istället, trots att den bara är 184(?). Den är väldigt omtyckt som varjedagsskida dock.
Damlängder is the shiznit!

Lee-nus sa:
GOS sa:

en motivering till varför du skulle ha ace of spades på fötterna...??
Därför att det var dom jag fick. Och plus att de passar extremt bra på mina fötter. Men jag har kvar mina Dalbello Krypton Pro om det inte skulle funka.

Trodde att det skulle bli ett till par skidor i år men det blir nog inte så. Behåller mina salomon shogun från säsongen 09/10 och sätter en sollyfit-platta på dom. Kör dynafit TLT speed när jag ska gå på tur och sen ska jag köpa en STH 16 eller STH 14 driver som jag kan använda när jag ska vara i systemet och åka skidor. På fötterna har jag dalbello krypton pro för systemåkning och black diamond factor på topptur. När jag har tröttnat på 27 meters radie tar jag på mina fischer slalomskidor (racestock) och då svänger det rätt bra faktiskt.

Känns som att jag har fått till skidgrejen i år, mina shoguns gör mig aldrig besviken och därför känns det bara onödigt att ha fler par skidor. Sollyfit-plattan som gör att man kan byta mellan dynafit- och salomonbindningar verkar som en riktigt bra uppfinning, återstår bara att testa!

186 Epic planks Crop Duster - mjukt
187 Epic planks Sherpa - hart

Kommer satta ett par MFD Alltime pa nagot av paren.. inte bestamt mig annu dock.

Nuvarande
Atomic Coax
Armada T-hall

In
Salomon Rocker2

Funderingar
Atomic coax, skall dom stanna eller ska dom säljas vidare. Tycker dom är en grym allmountain dräpare som klarar det mesta förutom djup puder. MEN! Nu när jag köper rocker2an så känns dom möjligtvis överflödiga. När jag kör pist så är det mycket park som gäller och där har jag T-hallen att köra på och så fort jag är utanför park så letar jag puder så gott det går i svenska fjällen där rocker2an kommer vara mer än tillräckliga.

Atomic Coax, stay or sell? :O

Själv har jag lite tankar på att införskaffa ett par Armada JJ inför säsong i alperna, nån som har nåra tankar om dessa?

jb sa:
Själv har jag lite tankar på att införskaffa ett par Armada JJ inför säsong i alperna, nån som har nåra tankar om dessa?
Ja JJ är väl en av de mest prisade skidorna just nu. Har sj inte testat de.. men är bra sugen på att testa ett par 195or faktiskt :)

PNyberg: Fantastiskt stort av dig att rekommendera skidor du inte ens själv har testat. Det tyder på stort engagemang och ett hjärta fullt av empati och förståelse för dina medmänniskor.... C...A

ABadHabit sa:
PNyberg: Fantastiskt stort av dig att rekommendera skidor du inte ens själv har testat. Det tyder på stort engagemang och ett hjärta fullt av empati och förståelse för dina medmänniskor.... C...A
Hmm. Tror inte att jag skrev någonstans att jag rekommenderade skidorna?? Jag bara sa att det är en av de mest prisade skidorna just nu. Det stämmer inte menar du?

För övrigt så har jag lite nya quiver problem som precis har uppstått.

Just nu:
Head Supermojo 193 + 916LAB (kanske bytas ut mot Moment Belafonte 192 10/11)
4frnt EHP193 06/07 (rockski och fluffdagscharger)
Moment PB& 188
Moment Bibby 190

Sen kommer vi till problemet. BINDNINGAR.
Har just nu:
916 LAB
STH16
957 14-20
FKS 185
Dukes

Så frågan är vilka som ska sitta vart

Min tanke är att på chargeskidorna ska ha kralliga bindningar så Supermojo/Belafonte får 957orna då de ska nog även köras på tävling.
Bibby kommer ha quiverkillers så att jag kan byta mellan dukes och...vadå? FKS 185 eller STH16/916LAb
PB&J quiverkillers?? FKS185? STH16?
4frnt EHP 193 FKS/916LAB

tankar?

PNyberg sa:

Just nu:
Moment PB& 188
Moment Bibby 190

Har just nu:
916 LAB
STH16
957 14-20
FKS 185
Dukes

Min tanke är att på chargeskidorna ska ha kralliga bindningar så Supermojo/Belafonte får 957orna då de ska nog även köras på tävling.
Bibby kommer ha quiverkillers så att jag kan byta mellan dukes och...vadå? FKS 185 eller STH16/916LAb
4frnt EHP 193 FKS/916LAB

tankar?
957 på tävlarskidorna
Fritt val på EHP
QK för samma bindning (plus duke på Bibbyn) på resten, så förenklar det valen vid ev resor och så kan du sälja resten för att betala QK med...eller så QK du EHP också så har du flera bindningar att sälja??

snej sa:
PNyberg sa:

Just nu:
Moment PB& 188
Moment Bibby 190

Har just nu:
916 LAB
STH16
957 14-20
FKS 185
Dukes

4frnt EHP 193 FKS/916LAB

tankar?
957 på tävlarskidorna
Fritt val på EHP
QK för samma bindning (plus duke på Bibbyn) på resten, så förenklar det valen vid ev resor och så kan du sälja resten för att betala QK med...eller så QK du EHP också så har du flera bindningar att sälja??
Vi delar många tankar där :)
Men sälja bindningar?? Svär inte i kyrkan!

Går i princip aldrig i kyrkan, men skulle nog kunna tänka mig att svära om jag väl var där... :) Kör du sönder mkt bindningar? Om ja, behåll dem...om nej??

snej sa:
Går i princip aldrig i kyrkan, men skulle nog kunna tänka mig att svära om jag väl var där... :) Kör du sönder mkt bindningar? Om ja, behåll dem...om nej??
Kör inte sönder mer än att saker slits...so far. Men jag har ändå ingen anledning till att sälja av eftertraktade bindningar i bra skick. Kostar mer att köpa nya än att behålla de.

För min del blir det att downsiza skidgarderoben lite. Har insett att jag inte behöver ha 4 par lagg när jag ändå inte använder samtliga. Dessutom har jag insett att min gamla kropp inte längre tycker det är kul med parkåkning, varpå mina sådana lagg är överflödiga.

Charger/tävling/stora berg:
BD Zealot. Funkar den för Reine så funkar den för mig.

Lek/Pist/Puder:
DPS 112, måste lära känna den mer i orolig snö för att undvika dykeffekten och våga lita på den fullt ut.

Försvinner:
Dynastar XXL 194, jävligt rejäl skida som nu blivit ersatt av ett lite mer lätthanterligt dito
K2 Public Enemy 174 av ovan nämnda anledning.

Har vissa funderingar över en Lotus 120 som puder/charger också..men min studentekonomi tillåter inte det, speciellt inte efter en sommar utan jobb samt en restskatt från norge på 12k. Jävla lotterinorge.

Däremot blir det ett par nya skidbyxor efter att följande produktionsfel uppdagades: Produktionsfel. Någon som har tips på en fungerande och rejäl byxa?

Senast ändrad:
Då jag inte vill ställa mig i rutan för de som bara har ett par skidor har jag valt att tolka trådskaparens fråga fritt, hoppas detta är ok ;-)

Hur som helst.

För vår, sommar och höst, sol som rusk men ej vid frostgrader:
Swenor Fiberglas med rullmotstånd 2 och Salomon SNS Propulse RC2. Nya för säsongen då min gamla Elpex gjorde sitt i höstas.

För de dagarna då det krävs mycket traditionellt spann, men jag vill inte kalla det charger:
Salomon 9 Classic med Salomon SNS Pilot Equipe Classic. Tredje säsongen på dessa och glidet blir bara bättre och bättre.

Då det ska åkas utför:
Line SFB 182 2010/2011 med Jester. Fungerar kanon för mig i allt från barndomsbackarna på Isaberg till de lite brantare delarna i Andermatt.

snej sa:
PNyberg sa:

Just nu:
Moment PB& 188
Moment Bibby 190

Har just nu:
916 LAB
STH16
957 14-20
FKS 185
Dukes

4frnt EHP 193 FKS/916LAB

tankar?
957 på tävlarskidorna
Fritt val på EHP
Ja det blir alltså 957 på köttarlaggen
FKS185 på EHP193
Bibby får dukes och STH16 och 916 (samma hål right?)
och PB&J får STH16.

Tror jag blir nöjd såhär :)

Låt vintern komma!

PNyberg sa:
Ja det blir alltså 957 på köttarlaggen
FKS185 på EHP193
Bibby får dukes och STH16 och 916 (samma hål right?)
och PB&J får STH16.

Tror jag blir nöjd såhär :)

Låt vintern komma!
Jag har ett par sth16 och ett par p18. Funderar på om vi borde byta bindningar med varandra för att underlätta... har oxå köpt inserts och hade varit smidigt med flera bindningar med samma hål...

va tros? sry om jag rörde till det =)

Senast ändrad:
det blir även denna vinter svängar på mina v-ski explosive
som jag inhandlade i en kvart i solna några vintrar
sedan för ca 450 kr. inkörda å klara å man behöver
inte vara rädd om dom. å om man åker efter devisen
"stå rätt på skidorna å ha roligt" så är dom faktiskt fortfarande
helt ok - på hela fjället. å det bästa av allt är att på ena skidan
har jag en naturligt formad rocker i form av en bakre stukning,
funkar kanon i alla fören!

Tillbaka