Völkl Gotama + 7tm power tour, mina nästa telisar!

lleberger

Ny medlem
Hej!
Jag har åkt en hel del snowboard i mina dar men la ner det efter knäskador i slutet av gymnasiet.. och tog upp telemark ett par år senare, har väl bra fått kanske 10-14 åkdagar under 2 säsonger.. Jag tar mig ner i hyfsad stil och det kommer mer och mer, dock känner jag mig lite osäker när det blir smalt och trångt och snabbt..

Mina nuvarande skidor köpte jag begagnade med bindning, det är ett par Elan tmb vertical 179 eller nått i den stilen, med måtten 99-62-86 så är det väl inte så konstigt att det känns sådär ute i opisten..
Bindningarna vet jag inte så mycket om. Men i det stora hela har det väl tjänat mig ganska väl måste jag nog säga.
Pjäxorna är ett par Crispi Xp Thermo från i fjol som jag gillar oerhört mycket.

Är 22 år gammal 176 cm lång och väger in på ungefär 75 kg.
Så nu till saken, jag känner att jag behöver nya skidor för kommande vinter!
Har spanat runt en del och jag vill ha bindningar med utlösning, främst så blir det nog åkning i med lift o pist o kanske park och offpist bara möjligheten finns, men även rena toppturer, kankse i kombination med skoter eller tält, vem vet.

Verkar Völkl Bridge som ett vettigt val av skidor?
Jag har som inga referenspunkter på hur fett 130 – 92 – 112 är, egentligen..
Räcker det till i pudret?

Sen med bindningen..
7tm power sti + broms känns som ett vettigt val, särskillt då man slipper böja sig ner för att klicka i..
Men är det värt att lägga 60€ och ett par hekto på tour, för free-pivot på toppturer?
Och hur mycket påverkar den extra höjden? 22 vs 33 mm..
Och hur (var) bör dom monteras?
Och.... använder man fångrem på skidor med broms öht?

Hade tänkt handla på sport-conrad.com då dom höll bra priser..
Budgeten är inte obegränsad men det är väl ungefär där jag hade tänkt hamna..

Mvh / Tomas

Senast ändrad:
Hej
Har du tänkt tura en hel del är det helt klar värt att gå på en bindning med tour läge.
Har själv köpt ett par nya 7tm Power Tour och STI funkar som den ska.
Dock måste du, som du skriver, använda en fångrem. Detta pga att bromsen inte löser ut om du tappar skidan genom att bindningen släpper i fjädern och inte i utlösningen. Blev lite konstigt kanske.
Vad jag menar är att om bindningen löser ut som den ska, i utlösningsmekanismen, är allt ok, då funkar bromsarna.
Men tappar du skidan genom att tex hälen släpper löser inte bromsen ut och skidan sticker iväg.
Så det är ju både och med STI, bekvämt men du behöver ändå spänna fast en rem.

Montering är ganska individuell.
Många prata om 3pin, BOF på CRS (trampdynan på mitten av aktiva längden av skidan)osv
Jag monterade Boot center mark - Boot center(inkl läpp) vilket innebär ca -1 cm från true BC.
Verkar funka bra. Kanske skulle kunna flytta den något länge bak.
Jag tror du ska ta hänsyn till vart tillverkarna har markerat att tyngden ska läggas och inte helt blint titta på mitten av skidan så som 3 pin. Vilken typ av spann på skidan tror jag spelar in där med.

Jag kör ett par BD Voodoo 124/88/115 som lättviktare.
Dock är de lite väl smala i pudret och något mjuka för mig, jag väger dock ca 20 kg mer än dig.
Investerade i ett par Katana för puder/offpist i år och är väldigt nyfiken på hur de funkar.

Är tanken massa offpist så skadar inte lite midja och lite rocker. Kör på ett par ehp som enda skida med en midja på 116mm vilket funkar tillfredställande över allt. Någon form av earlyrise/rocker samt pintail gör att hela ekipaget blir rätt lekfullt även med 40m svängradie. Men det beror väl på helt vad man prioriterar. Är 1 cm längre än dig men gillar verkligen att dricka bärs på sommaren så vågen landar på 80-83kg beroende på dagsform och om jag har besökt toaletten eller ej.

Brukar montera bootcenter enligt strecken på skidorna och det funkar gött i alla situationer.

Tankarna har gått över lite till Völkl Gotama på sina 137-106-122, medium rocker och jävligt snygg grafik.. ;)
Och inköp är inte allt för långt bort!

Frågorna fortsätter..
Hur långa skidor ska jag köpa?
Dom finns i 170, 177, 186 och 194.. problemet är bara att 177 som jag tänkte ta inte finns på sport-conrad av nån anledning.
Jag är lite rädd att ett par längre skidor blir lite väl tunga och klumpiga när det blir lite tight och kvickt inne i skogen och så..

Är 170 vansinne och en 186 är ett bättre val? Kanske även bättre än 177?
Iom att jag inte väger så mycket så borde väl en kortare skida räcka till för att flyta på fluffet? eller?

Är som sagt 176 lång, väger in på ganska precis 75 kilo, har en del benstyrka trots allt. :)

Och ang montering, 4 val.. Freestyle (+3), Boot Center, Freeride (-3) och 3pin.. Vad välja?
Eller är det bättre att montera bindnignarna själv?
Så överdrivet svårt kan det väl inte vara, är händig och har tillgång till ordentliga verktyg.

Senast ändrad:
Hade valt 186 framför 170 och 177cm alla dagar i veckan. Rätt lagom radie och rocker gör att den svänger på rätt bra så skogen lär nog vara lugnt!

Ställde mina på bootcenter -1.5 eller nått sånt tror jag men det beror ju på lite vilken skida det är och hur man vill att den ska bete sig. Att montera själv är väl inte direkt någon raketforskning.

Så var det beställt.

Völkl gotama 178, 7tm power tour sti (monterat Boot Centre om inte 1.5 bak var möjligt), g3 alpinisthudar, BD Telekinesis knäskydd och en skidväska..
Allt som allt 888.8 euro! ^^

I vinter blire åka av!
Och tack för all input, det upskattas verkligen! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp