Völkl Gotama + 7tm power tour, mina nästa telisar!
Hej!
Jag har åkt en hel del snowboard i mina dar men la ner det efter knäskador i slutet av gymnasiet.. och tog upp telemark ett par år senare, har väl bra fått kanske 10-14 åkdagar under 2 säsonger.. Jag tar mig ner i hyfsad stil och det kommer mer och mer, dock känner jag mig lite osäker när det blir smalt och trångt och snabbt..
Mina nuvarande skidor köpte jag begagnade med bindning, det är ett par Elan tmb vertical 179 eller nått i den stilen, med måtten 99-62-86 så är det väl inte så konstigt att det känns sådär ute i opisten..
Bindningarna vet jag inte så mycket om. Men i det stora hela har det väl tjänat mig ganska väl måste jag nog säga.
Pjäxorna är ett par Crispi Xp Thermo från i fjol som jag gillar oerhört mycket.
Är 22 år gammal 176 cm lång och väger in på ungefär 75 kg.
Så nu till saken, jag känner att jag behöver nya skidor för kommande vinter!
Har spanat runt en del och jag vill ha bindningar med utlösning, främst så blir det nog åkning i med lift o pist o kanske park och offpist bara möjligheten finns, men även rena toppturer, kankse i kombination med skoter eller tält, vem vet.
Verkar Völkl Bridge som ett vettigt val av skidor?
Jag har som inga referenspunkter på hur fett 130 – 92 – 112 är, egentligen..
Räcker det till i pudret?
Sen med bindningen..
7tm power sti + broms känns som ett vettigt val, särskillt då man slipper böja sig ner för att klicka i..
Men är det värt att lägga 60€ och ett par hekto på tour, för free-pivot på toppturer?
Och hur mycket påverkar den extra höjden? 22 vs 33 mm..
Och hur (var) bör dom monteras?
Och.... använder man fångrem på skidor med broms öht?
Hade tänkt handla på sport-conrad.com då dom höll bra priser..
Budgeten är inte obegränsad men det är väl ungefär där jag hade tänkt hamna..
Mvh / Tomas
Jag har åkt en hel del snowboard i mina dar men la ner det efter knäskador i slutet av gymnasiet.. och tog upp telemark ett par år senare, har väl bra fått kanske 10-14 åkdagar under 2 säsonger.. Jag tar mig ner i hyfsad stil och det kommer mer och mer, dock känner jag mig lite osäker när det blir smalt och trångt och snabbt..
Mina nuvarande skidor köpte jag begagnade med bindning, det är ett par Elan tmb vertical 179 eller nått i den stilen, med måtten 99-62-86 så är det väl inte så konstigt att det känns sådär ute i opisten..
Bindningarna vet jag inte så mycket om. Men i det stora hela har det väl tjänat mig ganska väl måste jag nog säga.
Pjäxorna är ett par Crispi Xp Thermo från i fjol som jag gillar oerhört mycket.
Är 22 år gammal 176 cm lång och väger in på ungefär 75 kg.
Så nu till saken, jag känner att jag behöver nya skidor för kommande vinter!
Har spanat runt en del och jag vill ha bindningar med utlösning, främst så blir det nog åkning i med lift o pist o kanske park och offpist bara möjligheten finns, men även rena toppturer, kankse i kombination med skoter eller tält, vem vet.
Verkar Völkl Bridge som ett vettigt val av skidor?
Jag har som inga referenspunkter på hur fett 130 – 92 – 112 är, egentligen..
Räcker det till i pudret?
Sen med bindningen..
7tm power sti + broms känns som ett vettigt val, särskillt då man slipper böja sig ner för att klicka i..
Men är det värt att lägga 60€ och ett par hekto på tour, för free-pivot på toppturer?
Och hur mycket påverkar den extra höjden? 22 vs 33 mm..
Och hur (var) bör dom monteras?
Och.... använder man fångrem på skidor med broms öht?
Hade tänkt handla på sport-conrad.com då dom höll bra priser..
Budgeten är inte obegränsad men det är väl ungefär där jag hade tänkt hamna..
Mvh / Tomas
Senast ändrad: