Völkl Gotama - välja rätt längd på skidan

pieeetr

Ny medlem
Jag funderar på att köpa mig ett par Völkl Gotama, men är lite osäker på vilken längd jag behöver. Jag väger 63 Kg och är 173 cm, hyfsat van åkare.

Rent spontant tänkte jag att 178 cm förmodligen vore lämpligt, men har samtidigt fått höra att eftersom Gottisarna har twin tip plus rocker kan det vara bra att skaffa lite längre skidor. Är det därför vettigare att köpa ett par som är 186 cm?

Sedan har jag också en fundering om vad som skiljer 09/10 mot årets 10/11. Vet med mig att Völkl gjorde om fjolårets skida en hel del då de gav den rocker osv.. men har de gjort några nämnvärda förändringar till årets kommande modell?

Jag skulle rekommendera att du går för en längre version. Rockern tar ju bort en del åkyta och Völkl är korta i längden. Men det beror lite på vilken åkstil du har, om du gillar att brassa på eller att ta det lite lugnare.

Gotamaen er overraskende stabil til rockerski å være. Selv (184, 85ish kilo) har jeg testet 186 og 194 og er usikker på hvilken jeg ville valgt hvis jeg skulle kjøpe de selv. (Liker å kjøre fort, mest mulig offpist.)

Er selv av oppfatningen at gotama ikke trenger å velges 10cm lenger enn normalt, selv om den har rocker. Grunnen er at den har en gradvis og avpasset rocker som biter i snøen når du kanter, og ikke har early taper, men lang effektiv kant når du svinger.

Tillbaka
Topp