Völkl Gotama vs Salomon Pocket Rocket

Hittade en tråd om "bara" Gotama, men den låg under "jibb"
Provar lyckan under "freeride". :-)

Har inför årets säsong köpt mig ett par Gotama 190 05/06 utan att provköra först.
Låter kanske dumt, men har hört mycket gott om Gotaman.
Har åkt ett tag på mina gamla Pocket Rocket 185 & är nyfiken på hur Gotaman skiljer sig.
Att Gotaman har mer flyt i offpisten förstår jag, men hur är dom i pisten jämfört med PR?
Klarar man sig på Gotaman som allround eller ska man ha något mer pistinriktat?
Tanken är att min kära sambo ska ärva mina gamla beprövade fickraketer.
För dom riktigt stora dagarna kommer ja använda mina Sanouk.

Va tycker ni? Nån som testat både Gotama & PR?

Tacksam för svar.

// Kricke

Senast ändrad:
Jag har inte kört på någon av dem, men skulle tro att gotaman kännas bättre än PR i alla fören (inkl pist), framförallt om du har åkt dina PR en hel säsong eller mer. Så du har säkerligen gjort ett bra köp!

Någon som vill gå med i min klubb för kvalificerade gissare? :)

Att ha den som all-round, beror ju på hur du definerar "all-round". Vill du kunna använda den i parken? Då bör du skaffa ett par till. Hur vill du åka i pisten? Snabba korta svängar, snabbt kant till kant. Ja då bör du skaffa ett par till det ändamålet. Gillar du däremot "Sisten ner är en gris" och ska straightlina och bara svänga när det kommer en tysk, då skulle jag säga att det räcker med Gotaman. Tycker även att de passar hyfsat till att cruisa lite storslalom med. Långt ifrån optimala för det, men det räcker för att man ska tycka det är kul.

Tänk efter hur ofta du vill svänga i pisten helt enkelt skulle jag säga.

Men ge du PR till din sambo, kommer nog bli nöjd. Lättåkt.

Jag hoppar gärna med i den klubben. Jag kommer med en till gissning som går ut på att Pocket Rocket och X-Scream tillverkades enligt ungefär samma principer. Med tanke på hur sjukt mjuka och sladdriga mina X-Scream var efter två säsonger borde PR lida av ungefär samma symptom.

En uppgradering från ett par rejält använda PR till i stort sett vad som helst kan med andra ord bara ses som en förbättring :-)

I vilket fall, om du redan köpt dem är det väl bara att testa om de duger i pisten för dig? Gör de inte det är det bara att slå till:

FischerWC_RC4_GS_RTune_Auslauf.jpg

körde en sesong med gotaman och tycker att den är ganska lättsvängd och funkar i pisten

Hej alla!

Tack för svaren, fint att tråden fick lite liv tillslut.
Det låter som att Gotaman kommer att funka bra som "allround".
När ja menar allround, så är det att man även kan ha lite kul i pisten.
Att den skulle jobba lika bra som en ren pistskida typ RC4, det fattar jag att den inte gör.
Men mina PR funkar helt ok i pist (i mina ögonsett) så länge det inte är ren is.
Jag gillar att dra på, så kortsväng är väl inget ja suktar efter, inte heller parken.

I mina "drömmar", så kan ja använda Gotaman från manchester till hårdare offpist.
När ja säger hårdare OP syftar jag på när nysnön har omvandlats & det börjar bli uppkört.
Alltså inte snöat på flera dagar kanske veckor, ja tror ni är med eller? :-)
När det är ny fin djup kallsnö, då är det Sanouken som får bli nr1.
Är det utopi???

// Kricke

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp