Volkl katana undersokning - har du ett par, SVARA!

• Trådstartare Trådstartare koppen89
  • Start datum Start datum
K

koppen89

Guest
Alla som ager ett par Volkl Katana har, vad har ni for erfarenhet av pudertailen, eller powder chanel som den kallas?
Skriv o den har hallit, eller gatt sonder, sen en kommentar pa hur det hande.
Far se hur manga som verkligen har knackts, och om mina kommr halla i vinter.

Ledsen for att inte kunna skriva a a o med prickar.
Mvh// Jakob

Jag kommer aldrig mer köpa völkl. Mina katanas höll ca 40 dagar, sen var det bara att kasta på tippen.

Jag har ett par Katana 190 av första årsmodellen. Jag har ca 30 dagar på dom än så länge skulle jag uppskatta. De problem jag har är att det finns rost under belaget längs kanten och att jag hade en lätt delaminering vid infästningen av powdertailen. Det sistnämnda fixades direkt och har sen inte kommit tillbaka. I övrigt är jag mycket nöjd med skidan.

Tilläggas bör att jag kör ganska snällt och sällan kör sönder grejor, förutom för stensmällar. Jag har problem med högerknät och droppar eller hoppar ingenting för tillfället.

FF, vilken årsmodell har du på dina katanas? jag hörde att de var ganska mycket strul med 08 års modell, så 09/2010 lär vara förbättrade tycker man,

Mina 08 håller än... dock verkar det som om belaget är gjort av lätt- och lagom (margarin).

Senast ändrad:
Hej hej!

Jag har årets modell av Katanan och har åkt på dessa ca 20 dagar i vinter.

Kan börja med att min powder chanel är iaf. hel....

Kanske också ska börja med rent skidåkningsmässigt är skidan helt underbar!
Jag har haft turen i vinter att åka på skidan i allt från lössnö, via pist och pucklar, till isig slalombana...
Jag kan bara konstatera att som Allround/ endaskida fungerar Katanan fruktansvärt bra!

MEN, skidan böjde sig första skiddagen i Sälen..
(jag var på öppningshelgen med min 9:åriga son så det var inte under någon hård skidåkning det hände..)
Jag kanske ska förklara "böjde sig"... Det var helt enkelt rocker på ena skidan efter några åk!

Jag gick givetvis och pratade med folket i Völkls tält som direkt konstaterade att "den där skidan har du bockat själv"....
Med völklfolkets attityd kan det bara konstateras att nu var det "end of discussion" och så pratades inte mer om "problemet" med mina skidor....

Därefter har jag åkt ganska mycket mer på laggen under vintern och det som hänt är att även andra skidan har fått rocker. Inte helt jämnt mellan paret men man får anstränga sig för att se vilken skida som har mest rocker. Ska jag uppskatta rockerkurvan, som är helt jämn över hela skidan (ingen tiprocker), ligger den någonstans mellan 30 - 35mm.

Men nu kommer det konstiga.. Jag har som sagt åkt en del på skidan och jag vill ha det till att den är iaf. inte sämre rent skidåkningsmässigt med lite rocker... Snarare tvärt om faktiskt..

Så ska jag komma till någon form av slutsats får det väl bli: Skidan funkar mycket bra rent skidåkningsmässigt men den är absolut inte av den byggmässiga kvalitet jag förväntar mig av ett par Völkl! Enligt mig ska INTE en skida ändra spannprofil som mina Katanor har gjort.

Katana har för övrigt Rocker från nästa säsong.

//H

Hasse, har du sett 2010 års modellen? isf om kvaliteten på den är bättre än de tidigare modellerna, är många som har problem med 2008 års och 09 modell som bud66 te,x

Ja jag har sett de och kört på de. Och belaget ser och känns lika tunt! Och deras problem med Powderchannel kommer nog att bestå!!!

//H

Lånar tråden lite...

Går & funderar på ett par Katana att sätta mina Dukes på.
Tror ni "puderkanalen" håller för kroken till hudarna?
Det bli en del kraft när man pressar fästet över kanten...

Någon som har några erfarenheter?

Tacksam för svar...

// Kricke

Nu måste jag fråga, vad exakt gör den där "puderkanalen"? Vad fyller den för funktion?

Hasse: är inte du moderator? Rejält mkt offtopic i denna tråd från många håll.
Tycker synd om trådskaparen...

balanselius: Så sant så att det är sjukt mycket off-topic. Så nu håller vi oss till ämnet alltså Katana!

Krickeman: Du behöver inte ha krokar bak på dina hudar och om du skall ha det så ser jag inga problem att de skall hålla. Det har ju inget med Demaleringen att göra så.

koppen89: Det kommer visa sig helt enkelt om de håller eller inte. Kan ge ett tips och det är att INTE stoppa ner de hårt med bakända ner i snön. Framför allt om det är hårt ute. Eller st åoch ha de i marken i väntan på liften...

//H

Men snälla människor kan ni inte lära er av andras misstag... KÖP INTE VÖLKL, ni kommer bara bli missnöjda. Det finns många bättre skidor där ute.

Håller med dig FF efter vad man har hört, betala 6500-7000 bara för en lös skida som katana och sedan går den sönder så lätt, låter inte så bjudande,

FF

Jag undrar hur många par Völkl har du personligen köpt och testat till den grad att du kan
fälla den sortens kommentarer?? Kan du referera till någon statistik?

Kan du förtydliga följande:

"Det finns många bättre skidor där ute."

Bättre i vilket avseende? Går de aldrig sönder menar du? Har de ett betydligt bättre pris?
Bättre eftersom de vinner olika skidtester World Wide?

Så nu är tråden rensad och handlar bara om Katana....

//H

Jag har ett par 190 cm Katana som passar mina 185 cm och 95 kg. Det ända jag kan säga är att jag är sjukt, sjukt nöjd. Inga problem och inget hassel. Eftersom det diskuterats hurvida det finns mycket bättre skidor på marknaden har jag inte hittat något till denna säsong som passat mig. Under skidtestarhelgerna kunde jag inte hitta någon skida som har det jag fått ut av Katana. Black Crow har ungefär samma egenskaper i pisten men ger inte samma bärighet i puder samt blir lite för långa när man jagar småbjörk. Katanan ger mig en sjuk kontroll i pisten i maxfart och möjlighet att flyta ovanpå pudret utanför pisten, allt i samma skida. Har haft ca 30 skiddagar med dem och det har inte blivit rocker eller pajad fena. Det ända man får vara beredd på är att det går fort som fan i pisten.

//Rikard

Har ett par katana 08or som hållt fint hittils. Dock endast kört ca 5-10 dagar på dom än så länge. Har för övrigt aldrig haft några problem med kvalitén på völkl.

Katanan tycker ja e en grymt skön skida som telis, underbar i riktig slaskåkning.

andre_1234 sa:
FF

Jag undrar hur många par Völkl har du personligen köpt och testat till den grad att du kan
fälla den sortens kommentarer?? Kan du referera till någon statistik?

(...)
Räcker det inte med ett par? Plus den samlade statistiken från alla andra han känner? PLUS faktumet att folk på detta forum och andra forum diskuterar just katanans kvalitet?

Fakta är dessutom att völkl i sina freerideskidor har ganska tunna och mjuka belag som är känsliga...

Bud66 sa:
...Jag gick givetvis och pratade med folket i Völkls tält som direkt konstaterade att "den där skidan har du bockat själv"....
Med völklfolkets attityd kan det bara konstateras att nu var det "end of discussion" och så pratades inte mer om "problemet" med mina skidor....
Min vän Jonte mötes av samma bemötande av agenten i Norge ifjol när hans powderchannel gick sönder väldigt lätt. I år gick den sönder efter några åk. Jag personligen tycker att hela grejen är ett stort skämt, sorgligt att inte Völkl kan erkänna det själva bara.

Hasse sa:

//H
Det var i stort sett du som började off-topic diskussion, du har m.a.o. modererat dig själv, kan du ge dig själv varningar också Hasse?

Lima-ko sa:
Hasse sa:

//H
Det var i stort sett du som började off-topic diskussion, du har m.a.o. modererat dig själv, kan du ge dig själv varningar också Hasse?
Mahahahaha, ååh dagens garv *skakningar* *ryser* *svettas*

Men för att själv inte gå helt ot nu... så tänkte jag faktiskt köpa ett par Katana i vintras.
Avböjde i sista sekund efter all skit jag läst om dom. Verkar vara en grym skida med noll kvalitet! Styrks ju ännu mer i denna tråd.

felix sa:
Men för att själv inte gå helt ot nu... så tänkte jag faktiskt köpa ett par Katana i vintras.
Avböjde i sista sekund efter all skit jag läst om dom. Verkar vara en grym skida med noll kvalitet! Styrks ju ännu mer i denna tråd.
Jag köpte däremot ett par katana i vintrar och hittils har dom hållt minst lika bra som alla andra märken som jag haft. Kanske kör jag som en kärring eller har haft tur. Grymt skida är det utan tvekan. Synd där emot att många verkar ha problem med den.

Får se hur länge power channel plaasten håller.

Hasse!

Du har ju sett och kort nya Katana.

Pa alla bilder ser den ut att inte ha en Powdertail, ar detta sant eller har den en powder chanel?

Jag har läst att den inte ska ha powdertail. Och anledning till att så många pajjar där pga. att folk som sagt i tråden sticker ner dem snön. Personligen tycker jag en skida ska hålla får sånt.

Senast ändrad:
Katanan ska alltså inte ha powderchannel till nästa år. Så då slipper folk oroa sig om det. Fixar dom till belagen oxå så kan det vara ngt att fundera på...annars...tveksamt.

Okej de låter ju perfa, vad inne på katanan förut men sen hörde jag att alla klagade på den angående de tunna belaget och powder chanelen. flexade du nått på skidan?

Martok sa:
Okej de låter ju perfa, vad inne på katanan förut men sen hörde jag att alla klagade på den angående de tunna belaget och powder chanelen. flexade du nått på skidan?
Nix...dom satt på fötterna på en som stod i liftkön och vi skulle precis kila iväg. Men jag skulle tro att de har kvar samma flex som tidigare. Fast om de har fixat till belagen så bör ju skidan bli lite styvare.

Jag har säkert åkt 50 dagar på mina Katana-08 och är supernöjd..
Grym skida för i stort sett all åkning men åker ju mestadels offpist med dom..
Enda negativa som jag upplevt lite med mina är att det är väl tunnt belag..

Till dig som undrade ang hudar på katanan så funkar det bra att fästa dom mot plasten,se dock till att inte karva i plasten för att de ska få bättre fäste då min polare gjorde detta å då pajjade dom snabbt..

Ifall författaren fortfarande är intresserad av att få ihop nån statistik så håller mina 08or fint. Har iof inte åkt på dem så mycket än, köpte dem i slutet av förra säsongen. Grymt trevlig skida dock. Bytte ut ett par 190 gotama mot 183 katana och det verkar ha gjort precis den skillnaden jag ville, kvickare, livligare och mer sväng...

Som jag har förstått det var det den första omgången de tillverkade i sin "nya" fabrik i kina som de har varit problem med. Ska enligt uppgift inte vara några problem med senare tillverkade par.

Senast ändrad:
Har ett par 08 Katana som jag åkt cirka 30-35 dagar på.
Håller med mickebratt.
har inte haft några problem med mina, att åka på är jag väldigt nöjd med hur de känns.
Dock känns belagt lite tunnt... som tidigare personer har sagt

Bump!

Kan man få en recension på 2010's Katana? Funderar på att köpa dem men efter alla dåliga upplevelser med dem från annat folk så tvekar jag. Å andra sidan så kan ju völkl inte vara så dumma så att de skiter i detta. De borde ju göra något åt det.

Goa skidor som verkar ha många måndags ex... Mina funkar klockrent och G3 hudarnas fästen bak har inte gjort någon skada på plasten i puder kanalen, än så länge! Gäller 08:a versionen!

Senast ändrad:
Jag var tvungen att panikköpa ett par Katana(08/09 antar jag) nere i Cham förra veckan eftersom jag inte kunde montera ett par Dynafit bindningar pa mina Gotama(för manga borrningar..). Köpte de pa söndagen och klev upp pa mt Blanc toppen pa Torsdagen. Jag hade akt halva tisdagen och onsdagen pa dom. Efter att har kört 3000 fallhöjdsmeter hade bakdelen spruckit. Lämnade in dom pa stället jag köpte dom (Sport Alpins) och nu far jag ett mail fran den här Serge(givetvis pa franska trots att jag mailade honom pa engleska) att det är mitt fel och att jag använt skidorna vardslöst. För er som akt fran toppen av Mt Blanc sa vet ni att det inte är speciellt extremt och jag vet inte om temperatur skillnaderna fatt plasten att spricka. Kommer givetvis ga vidare i ärendet men för min del var det sista gangen jag köpte ett par Völkl lagg trots att jag varit nöjd med mina Gotama.

Tillbaka
Topp