Volkl katana undersokning - har du ett par, SVARA!

• Trådstartare Trådstartare koppen89
  • Start datum Start datum
Hur mycket betalade du för dom?

Du kan glömma allt vad ersättning, garanti eller nya skidor heter, tyvärr

420eur och det är nog som du säger inte en chans att fa nagon ersättning. Duger som dörrhandtag till utedasset pa landet...

Var i Utah dryga veckan i vinter och hyrde olika skidor.

Provade Scott Mission, Scott Crusade, Dynastar Pro legend och sist Völkl Katana. Med Katanan blev det kärlek direkt.

Grym i djupsnö med härligt flyt över snön. Man liksom surfar lite. Man kan åka jusst nysnö även i lite flackare backar utan att tappa fart. De andra åkarna med smalare skidor klagade på att de sjunk igenom till skaren men det märkte aldrig jag. Guiden vi hade med oss åkte på värsta vattenskidorna (Black Diamont Megawatt) han uttryckte fördelen med fetskidor i termen 'very energy conserving'. Det är precis vad de var. Man flöjtade runt bland träden utan att behöva ha ngt nämnvärt mycket bakvikt. Kom alltid ner först utan att vara särskilt andfådd.

Grymma även i mjuk pist. Lite fladdriga på transport sträcka. De trivs bäst med att åka på kant i sväng.
Bytte för kul skull tillbaks till Scott ett litet tag men de kändes helt döda i jämförelse. Dynastaren var skön i mjuka pisten men när jag åkte ut i lösnön så flöt de inte upp ovanpå snön som jag var van vid utan rätt igenom. -Tvärbroms och supervurpa. Letade skidor i 15 min i halvmetern Alta-snö och svor. Sedan dess blev det bara Katana resten av veckan.

Köpte mig ett par nya 176 cm Katana på Skistore.se när jag kom hem ( Sista paret på rean -yes!!).

Åkte upp på familje vecka under påsken till Idrefjäll. Stenhård manchester på morgonen och sorbet på eftermidddagen. Trodde inte att Katanan skulle trivas på förmiddagen så jag hade för säkerhets skull med mina Atomic Macron slalom lagg. Efter att ha åkt Atomic en timma så bytte jag till Katanan och sedan dess står Atomicen kvar i skidförrådet. Katanan var mycket roligare även i hård manchesterpist. Otroligt men sant, -Fetskida utan spann och med tiprocker...unbelievable!

Vad gäller kvaliten har jag än så länge inte märkt ngt negativt. Några hopp i parkens röda linje blev det. En å annan hård landning men skidorna är fortfarande hela. Möjligen har grafiken krakelerat en aning.

Jag är såld!!

mvh,
Tommy
180 cm /70 kg medelgod till avancerad åkare

Vet inte riktigt hur jag hamnade här och tråden är möjligen något daterad men jag har ett par Katanor. Första årsmodellen (190cm) och tycker de är grymt lättåkta, roliga och förhållandevis allsidiga. Är också besviken på kvalitén, ena skidan har 30cm rocker fram (eller vad det heter) medan den andra skidan har nollspann (det har jag inte fixat själv). Jag känner ingen skillnad på dom när jag åker men heller inte något man väntar sig av en toppmodel från en premium-tillverkare. Belaget är lövtunt, någon sa ostskiva, då har de en bra osthyvel. Jag skulle höfta till med 0,8~1mm. Jag fick en ganska stygg repa då skidorna var använda ~20 dagar och belaget släppte delvis. Gick på en skidverkstad och de limmade igen revan. Annars funkar de bra, bär med kanalen uppåt. En kompis till mig pajade bakändan på sina katanor rätt rejält och belaget började släppa. Han fick nya på reklamation, tror det var på Åre skidsport.

En liten uppdatering. Gick till den lokala handlaren här i Frankfurt som kontaktade tyska Völkl. Fick ett par nya arets modell. Skillnad pa frassar och tyskar..

Tillbaka
Topp