Völkl Kendo, skillnad mellan årsmodeller?

Corneliusja

Ny medlem
Völkl Kendo, skillnad mellan årsmodeller?
Hej! Jag har med stor behållning provat Kendo årsmodell 2013. Var i Tandådalen i november när Stora Backen öppnade för säsongen. De var markant bättre än mina Fischer Progressor 8+ (som ändå är väldans bra pistskidor) på att flyta ovanpå snövallarna mot slutet av dagen. Nu vill jag köpa men undrar om det finns några skillnader i struktur och uppbyggnad mellan årsmodeller. Det finns både äldre och nyare på marknaden. Mellan 2012 och 2013 har måtten ändrats något (nos 1 mm smalare, midja och bak 1 mm bredare). Har dessa skillnader, eller annat, någon betydelse för åkbarheten? Är 2011 och 2012 samma typ av lätt Tip Rocker som senare modeller?

Min skidkamrat föll av samma skäl för Völkl RTM 84 som är en Full Rocker utan spann men med smalare midja. Hur ska man värdera dessa i jämförelse med Kendo?

Jag är 176 cm och väger 75 kg och åker idag på 170 cm skidor. Åker mycket lite utanför pisten men vill ha något som flyter bättre när det är uppkört men utan att förlora bettet i pisten. Jag är fyllda 67 men har starka ben, står på bra och släpper inte många framför mig. Jag åker någon eller två helger per säsong här hemma samt en vecka i Alperna. Hur långa Kendo ska jag välja?

Snödjup

Tillbaka
Topp