Völkl Kendo vs Line Prophet 90

pebr79

Ny medlem
Hej.

Funderar på att slå till på antingen ett par Völkl Kendo eller Line Prophet 90. Priset är ungefär detsamma men bindningen till Propheten är en Griffon mot Squire på Kendon. Någon här som provat båda eller någon och kan ge lite ris och ros på¨följande skidor. Åkningen kommer väl bestå till 80% pist och resten utanför.

MVH Per

Är det bindningen som är haken, så talar det för Prophet. Har dock inte kört någon av skidorna...

Nybliven ägare till ett par völkl kendo (se tråd nedanför din) och kan varmt rekommendera dem. Mina kom med ett par marker griffon bindningar. De har jag inga synpunkter på. Fick ingen hallelujakänsla när jag fick från gammelskida till carving på den tiden det begav sig men att gå över till en skida med bred midja var fantastiskt.

Mvh Johan

The-Geb sa:
Är det bindningen som är haken, så talar det för Prophet. Har dock inte kört någon av skidorna...
Som jag förstått det är Squire-bindningen något av en budgetvariant, det var därför jag tog upp det ifall det kunde avgöra.

Squire är en budgetbindning ja, och det är väl DIN 11 på den om jag inte missminner mig. De flesta killar/män behöver mer än en 11 DIN:are för att sitta fast säkert i skidan, men ändå ha god funktion när man vill att bindningen skall lösa ut. Risken är att du är tvungen att skruva Squire i botten, om du inte är lätt som en fjäder och bindningar fungerar inte optimalt i ändlägena. Varken i det låga eller det höga ändläget. Någonstans mitt i skalan är väl att rekommendera.

The-Geb sa:
Squire är en budgetbindning ja, och det är väl DIN 11 på den om jag inte missminner mig. De flesta killar/män behöver mer än en 11 DIN:are för att sitta fast säkert i skidan, men ändå ha god funktion när man vill att bindningen skall lösa ut. Risken är att du är tvungen att skruva Squire i botten, om du inte är lätt som en fjäder och bindningar fungerar inte optimalt i ändlägena. Varken i det låga eller det höga ändläget. Någonstans mitt i skalan är väl att rekommendera.
Har haft lite funderingar om precis det där, så det får bli en tur till handlaren och höra om det går att uppgradera bindningen till en något värre. Har hittat lite mer info om Kendon än Propheten så för tillfället lutar det mer åt den om det nu går att få en bättre bindning. Tack så mycket för infon.

Tillbaka
Topp