Völkl Mantra 07

spademan

Medlem
Völkl Mantra 07
Klämde på ett par Mantra 07:or i en butik i Chamonix i helgen. Kör själv årets Mantra, och är supernöjd. Har
bara en invändning, de är tunga. Dock kändes 07:orna lätta, och gav intrycket att vara tunnare än 06:orna. Är
det någon som har koll på detta? Är 07:orna lättare, och i så fall, är skidan förändrad åkegenskapsmässigt?

Völkl Mantra 07
Mantra -06 är knappast någon tung skida. Jag tycker snarare att den är förvånande lätt för att vara en så stor skida med mycket svar i. Vad har du för bindning monterad? Det kanske är den som är tung menar jag.

Var det samma tail på den nya årsmodellen förresten?

Ska du få ett säkert svar på den här frågan lär det vara bäst att maila direkt till Völkl och fråga.

Völkl Mantra 07
Tyckte tailen såg lika dan ut. Har skidorna i garaget nu, men det sitter en Look Freeride-nånting-bindning på
den. Har inga uppgifter på de bindningarna, men de ger intryck att vara lätta, men det kanske är de som är
boven?

Völkl Mantra 07
Såvitt jag vet är 06 och 07 identiska. Det var snack om en flyttad rekomenderad monteringspunkt, men det verkar inte ha hänt.

OBS: Jag har visserligen inte kört Mantra monterad efter rekomendationerna utan endast bakmonterad ca 20mm så jag kan inte ge någon fullständig empiriskt grundad information om frågan om Mantrans monteringspunkt. Baserad på de erfarenheter jag har så rekomenderar jag starkt att bakmontera ca 20mm (vid 302mm sula) om man inte kör en stor del av sin åkning baklänges.

Apropå Völkl 07, någon som kört eller i alla fall känt på 197 Gotama eller Sumo 190?

HitMe

Völkl Mantra 07
Jag ska precis beställa nya skidor, och då har nästa års Mantra och Gotama seglat upp som klara favoriter. Men om jag förstått saken rätt så har de (Völkl) tagit Mantrans positiva och prisbelönta egenskaper och applicerat på Gotaman. Detta gör att mitt val har blivit så mycket svårare. Hade jag valt mellan årets skidor så hade jag valt Mantran på grund av högre stabilitet i lite sämre förhållanden. Men till nästa års skida så vet i fan...

De har ju dessutom sänkt tailen avsevärt på Gotaman, så nu känns skidorna ganska så lika även om Gotaman fortfarande har en full twintip. Är det så? Eller har jag fått något om bakfoten?

Skillanden som jag ser det är att Gotaman har full twintip medan Mantran bara har antydan, sedan så skiljer sig såklart måttet under foten 105 mm mot 94mm. Men som sagt var, i övrigt verkar de väldigt lika. Någon som kan upplysa mig om så är fallet?

Völkl Mantra 07
Jag har inte kört 2007 Gotama, så jag kan inte uttala mig tvärsäkert. 20 års erfarenhet av Völkl ihop med vad som möjligen skulle kunna kallas "en lite analytisk läggning" säger mig dock att 2007 Gotama inte kommer kännas som en (fetare) Mantra. En huvudanledning är att Gotaman inte har metall i sig och metallen är enligt mina erfarenheter en signifikant anlending till en del av känslan i Mantran. Rapporter på t ex TGR säger dock att 07 Gotama är lite styvare och allmänt biffigare, men min gissning är att de snarare kommer ge en mer dämpad känsla än den livligheten som finns i Mantra.

Mindre tip och mer skärning gör dock möjligen att Gotama rent "linjemässigt" hamnar närmare Mantran. 2007 Mantra lär därför också kännas lite "längre för sin längd".

Edit: Som ett tillägg till Spademans kommentar om twintip så är har det med den lilla semi-twintippen hos Mantra/Explosiv aldrig varit något problem att backa i trånga förhållanden. Man står ju liksom på kan ock både skidans rundning i tailen samt själva uppböjningen hjälper till. Jag har inte åkt Gotama i den sortens förhållanden, men jag kan tänka mig att den enroma tailen på (04-06) snarare kan skapa vissa problem än lösa dem när det är trixigt.

HitMe

Völkl Mantra 07
Spademan: Svängradien som jag hittat anger 27,9 meter för Mantran i 191 och 28,5 för 190 cm Gotama. Så svängradien är nog en faktor att bortse ifrån vid en jämförelse av dessa med varandra.

HitMe: Är det ingen meatall i gotaman? Det trodde faktiskt jag, har för mig att jag såg ett metallskikt även på årets modell, men isf måste jag ha hallucinerat.

Völkl Mantra 07
Spademan: Jag har handlat ett par Mantra-07 och (åtminstone enligt Conrad) så är skidan oförändrad mot -06:an. Monteringspunkten är också den samma som på -06:an. Jag köpte 191:an och bakmonterade 1.5 cm. Funkar kanon!

Völkl Mantra 07
Eftersom ni diskuterar Mantran här måste jag fråga. Är ute efter nya skidor till nästa säsong. Kör idag Atomic R11 170. Vill pröva något nytt med lite mer offpist stuk. Har fastnat för alla goda vitsord om Mantran. Men vilken längd är lämplig? Jag är 175cm och väger 74. Åker rätt bra. Gammal tävlings(port) åkare, men är nu äldre och fegare. Ska man satsa på 170 eller 177? Eller någon annan skida ni rekommenderar?

/Magnus

Völkl Mantra 07
Magnus_Wistrom sa:
Men vilken längd är lämplig? Jag är 175cm och väger 74. Åker rätt bra. Gammal tävlings(port) åkare, men är nu äldre och fegare. Ska man satsa på 170 eller 177?
Jag är 174 cm lång och väger 65 kg och har bakgrund liknande din. Åker på 184 cm varianten av Mantra:n och den tycker jag funkar finfint. I och med att skidan är rätt styv i flexet (jämfört med andra skidor i samma kategori) misstänker jag att du som gammal tävlingsåkare lär trivas med den.

Här finns en hel del intressant läsning om Mantra: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25040 Sök-funktionen ger också en del bra träffar (sök på "mantra"). T.ex. http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=22160

Tillbaka
Topp