Völkl Mantra eller K2 Seth Vicious

KalleBalle89

Ny medlem
Hejsan

Jag vet att det redan finns många trådar om båda dessa skidor men jag skulle behöva veta ungefär hur dem funkar med min vikt och längd vilket jag inte har hittat i någon av de andra trådarna.

Jag är 171 cm lång och väger ca 56 kg, ganska avancerad åkare, åker mest offpist men också pist. Offpistegenskaperna värderas mer än pistegenskaperna. Hur de är i parken är inte speciellt viktigt.
Det kommer att bli två veckor nere i Engelberg och en vecka uppe i Kittelfjäll där jag kommer att åka heliskiing.

Jag vet inte om mantran kanske är för hård för mig? Kanske Seth vicious passar bättre eftersom (vad jag har hört) att den är lite mjukare. Och vilken längd bör jag ha? 170 cm eller 177 på mantran. 169 cm eller 179 på SV?

Vilka bindningar?

Eller om ni har några andra bra förslag på bra allround skidor som skulle passa mig bra.

tack på förhand

/kalle

171 cm lång och väger ca 56 kg, ingen tungviktare direkt men darmed inte sagt att du inte kan fa ner en del kraft i skidorna.

Mantran ar ju ersattaren till Explosive som inte ar nagra bananskidor direkt, jag har bara provakt de ett ak i Stryn nar det var slasksno, svart att gora ett utlatande efter det. Se http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2402 for 2 recensioner.
Seth Vicious har blivit nagot styvare och bredare an Seth Pistol men de ar fortfarande relatvit mjuka. Har inte provakt SV och heller inte hittat nagra recensioner pa de, varken har pa freeride eller pa den underbara amerikanska sidan www.newschoolers.com.

Vad har du akt pa for skidor innan? Maste skidan vara sa valdigt bred? Jag tror namligen att bade SV och framforallt Mantran kan bli lite mycket skida for dig, framforallt pa grund av din ringa vikt. En lite bredare hopptwintip (ca 78-90 mm) i lite langre langd tror jag skulle fungera minst lika bra. I den kategorin finns ju en hel dros med skidor. Men om vi tar fran de marken du foreslog sa har vi Volkl Dogen (81 mm), Karma (87 mm), K2 Fujative (85 mm) samt K2 Public Enemy (ocksa 85 mm men mycket styvare an Fujative).

Anvand http://www.freeride.nu/content/92/ for att se vilken langd som passar dig, sen om du vill ha lite langre eller kortare an vad som foreslas ar upp till dig sjalv.

Bindningar ar ju aven det personligt vilket marke du valjer, men en bindning med DIN 12 borde racka for dig, alternativt en med max DIN 14.

Mvh Andreas

Måste du ha så jäklans breda skidor då? Mantran är jag nog ganska säker på att den är för hård till dig, herregud, 56Kg, hur lyckas du??? ;-) De har ju som sagt styvat upp Vicious, men den har nog antagligen inte blivit hårdare än Mantra. Annars skulle ju en lösning vara om du får tag på ett par av förra årets Pistoler, iom att de är mjukare... Skulle du inte kunna ha ngn av dessa på grund av att de är för "stora" och för hårda för dig, så gå på Karman... Kanske inte världens bästa i pudret, men ändå jäkligt bra...

ta en mjuk och go skida med tanke på att din vikt och styrka ? (15 bast)
seth vicios blir nog perfa men jag hade lätt valt 179 det suger att köra offpist på korta skidor

Ja som sagt så är jag ju bara 15 år och växer fortfarande... Så det är inte så svårt att väga 56 kg Carled :P tränar dock ganska hårt, 5 gånger i veckan.. så jag borde väl lägga på några kilon iaf.

Enligt mallen som Lima-ko länkade så ska jag har något mellan 170 - 175..

Jag tror själv att mantran kan bli lite för mycket skida för mig ja. Men däremot SV borde jag väl klara av? Eller är den mycket styvare än föregångaren? Men jag är ändå inte säker på längden...
Kanske är Ross scratch BC ett annat alternativ? Fast den är väl ganska hård.
Just nu åker jag på Scratch FS -03. De är väl inga höjdare i pudret direkt men de funkar hyffsat och de börjar bli slitna.
Eftersom jag åker ganska mycket utanför pisten så är det ganska viktigt att de är mellan feta. Men jag kanske inte behöver så feta eftersom jag väger så pass lite?

Eftersom du väger så lite behöver du inte lika bredda skidor för att flyta bra på pudret. Detsamma gäller mig, men man vill ju kunna ha skidorna ett tag.

Jag har lite samma dilemma som dig och lånar därför din tråd. Jag väger 73 kg och är 1,80 lång, jag är 15 bast och är inte det minsta överviktig, det säger jag inte för att skryta utan för att dom få kilorna jag har är muskler och inte fläsk) Antagligen kommer jag väll gå upp 10 kilo i vikt på 2-4 år(så länge som jag tänkt ha skidorna minst) och undrar nu om mantran kommer bli för hård för mig eller om det är något att satsa på?

/Martin

Herregud, tror du att Mantran komemr bli för hård? Du väger för tusan mer än vad jag gör och jag kommer lägga en beställning på ett par Mantror snart, jag är själv 173, väger ~70kg... För övrigt 18 år. Jag är helt övertygad att de funkar för mig iom att jag gillar att åka fort och trycka mycket, spelar hockey och cyklar så jag skulle bli ytterst förvånad om de inte skulle funka för mig... Du kommer ju även att öka i vikt så det e ju lugna puckar för dig, det e ju inga störtloppskidor vi snackar om!

Kalleballe, gå på SV, du kommer antagligen älska dom, iom att de har sånt bra flyt, och så är det inte så många som har dom heller! Men jag vill ju har mer pistnazister som manglar allt i pisten så därför tar jag Mantra...

I och för sig är 73 pannor med utrustning på(inte stavar och skidor). Men detblir nog att jag satsar på mantran.

Spelar du hockey, skoj i vilket lag?

Glömde en grej, vilken längd tror ni passar mig? Vill ha bra pist egenskaper men ändå kunna få det härliga "lyftet" i offpisten. Jag åker mycket skogsåkning(läs: Ramundberget)

Hmm ja, jag tror det blir SV ändå :) det är bara längden som jag är lite osäker på, men det får jag väl fundera vidare på..

tack för hjälpen!

Skier: Kör och kör, det går åt helvete med laget nu tack vare dålig styrelse, men Lidingö... Kör på 190 eller ngt likande, jag kommer ta 177, det blir väl 187 för dig...

Kalle Balle, samma ska för dig, lägg på en 10 cm, alltså 179 för dig...

OK, det blir inte sämre pistegenskaper med så långa skidor. Eller det kanske inte spelar någon roll?

Har du något tips på bindningar, räcker det med ett par marker 12?

Hmm, sämre pistegenskaper, de blir ju längre, så du kanske känner att de är svårare att kontrollera. Jag kommer beställa från Sport-Conrad, så jag kommer ta Marker 14...

Alla Ni som pratar sa gott om Mantran och Seth Vicious, har Ni overhuvudtaget provat de, om ja, var?

En langre skida ar mycket mer vridstyv (flex sidledes) an en kort skida och blir mer fartstabil men ocksa svarare att boja igenom.

Jag lyfter tråden igen, främst för att jag inte vill starta en 3:e tråd i ämnet...
Jag har faktiskt börjat tveka om det verkligen skall bli Mantra för min del. De personer som har testat Mantran, hur fungerar de att hoppa med? Jag vet att de inte är trickskidor men de har ju faktiskt en liten tip där bak, så de borde ju vara avsedda för lite hoppande... Men så kollade jag på Völkls hemsida, som äntligen är uppdaterad, inte en dag för sent i min mening. De anser att Mantra inte alls är avsedd för att hoppa och latja i parken, men däremot fungerar Gotama där. Jag blev smått chockerad, är Gotama bättre än Mantra i parken??? Se för er själva: www.volkl.com

Om det verkligen är så att Mantran inte går att hoppa med så överger jag tanken och går över till Vicious.

Nu fråga om Vicious, ni som har dem eller har beställt dem, hur placerades bindningarna? Skulle ngn kunna förklara hur det ser ut på K2 skidorna angående placering av bidningarna. Jag skulle i så fall köpa Marker vilka man inte kan flytta runt på nån räls så det e ju lite småviktigt. Om man ser till OP och pistegenskaperna, var skall de vara placerade då? Jag vet att jag sa att jag vill kunna hoppa, men det e ju viktigare med mjuka skidor som man kan landa med, än att man inte kan rotera tillräckligt bra...

Så 3 frågor: Mantran i parken? Hur tänker K2? Bindningar på SV?

Personligen tycker jag att folk ibland överskattar hurviktigt det är att man e tung om man ska köra styva skidor det viktigaste är ju hur duktig åkare man är. Själv kör jag mantra 184 med min 65 kilo och 172 cm vilket passar mig som handsken. Jag tycker inte om när skidor är för lättsvängda varför jag valde en lite styvare och längre skida. Man måste resonera lite kring hur man åker och hur man vill att skidorna ska uppföra sig också.

Tillbaka
Topp