Völkl Two montering

AugustAhlnas

Ny medlem
Völkl Two montering
Hej!

Hur har ni valt att montera era Völkl Two och hur är er åkstil? Jag tycker att den skidan verkar passa mina ändamål. Jag kommer ursprungligen från parken, jag ska till Japan, jag har kollat på reklamfilmer utlagda av Völkl. Men det som får mig att tveka på om det är något för mig är att jag faktiskt inte har någon koll på var rekommenderad monteringspunkt sitter. Jag vill inte hamna för långt bak, men vill inte riskera nosedives heller. Jag fattar inte varför skidmärken inte skriver var rekommenderad punkt sitter i förhållande till mitten i sina produktbeskrivningar, eller varför de inte frågar sina teamåkare var de monterar sina och sedan skriver ut det och åkstil på sin hemsida. Det måste väl vara mycket smartare att göra så om det är en helt ny skida, känns som att det skulle kunna locka lite mer kunder istället för att vänta på att andra får agera testpilot och man själv plockar nästa års modell. Monteringspunkt kan avgöra mycket för mig om det är en intressant skida eller inte, och jag ser verkligen inte alls var strecken sitter på bilder utav skidan.

Völkl Two montering

Jag har inte åkt på dem ännu. Har suttit en telisbindning på tidigare och nu funderar jag som du....
var jag ska sätta bindningen...
på +3 står det Marker schizo series
på 0 står det Völkl reference
Längre ner står det också Freestyle +5

Völkl Two montering
torax sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e0d07fd2a13889ac39d3464455d86789.jpg[/url]

Jag har inte åkt på dem ännu. Har suttit en telisbindning på tidigare och nu funderar jag som du....
var jag ska sätta bindningen...
på +3 står det Marker schizo series
på 0 står det Völkl reference
Längre ner står det också Freestyle +5
Tack för bild! Dock gör det mig inte riktigt klok ändå.. Punkterna och namnen på punkterna säger mig ingenting. Freestyle + 5 är ju också ett luddigt tips. Freestyle är ju inte en plats på skidan, betyder det mitten, bara bc hopp. Vad är freestyle på en 124mm bred skida liksom..

Völkl Two montering
Har mätt nu och det verkar som att +5 är ganska precis 3 cm bakom mitten. Mätt från tipp till tipp. Det är på 196an i alla fall. Frågan är varför reference sitter 8 cm från mitten, låter långt bak för en sådan skida som Two ändå ska vara.

Völkl Two montering
Låter som du skall montera den på +5 hörru.
En skida av den kalibern sjunker inte direkt :)
Speciellt om du är van vid parken.

Völkl är väl allmänt kända för att montera långt bak.
Tycker alla deras skidor jag åkt på (Katana, Gotama, Kuro)
har gjort sig bättre med framflyttad monteringspunkt.
Om än inte lika extremt mycket som i detta fallet.

Völkl Two montering
Völkl rekommenderar max +3 om man kör rakt fram.
Recommended sitter -10 på 196an och schizo är -7.
+5 hamnar naturligt på -5.

Har för mig att med ögonmåtten hamnar starten på tiprockern vid +6/7 vilket gör att man inte vill montera för långt fram (och sätta tådelen i rockerkurvan) Väldigt lång tip rocker.

Har mina på +3/schizo recommended och det gör skidan lekfull för en som inte åker baklänges.

edit:
så +5 blir nog perfekt. Är ju trotsallt ingen jibber då flexet är relativt styvt för en "bc jibber"
oops, såg inte bumpen, men får se kommentaren som ett agerande i förebyggande syfte.. :P

Senast ändrad:
Völkl Two montering
Jo jag valde att montera +5. Som ska vara 3,5 cm från true center. Har inte hunnit provåka men det borde kunna bli bra :)

Har mätt själv och fått hjälp på Åre skidsport. Så 3,5 ska stämma.
Tack för svar.

Senast ändrad:
Völkl Two montering
Jädra nötter att ange monteringsskalan utifrån en egen referenspunkt. Det känns ju enormt etablerat att använda TC som nollpunkt och sen gå bakåt.

Völkl Two montering
MnO sa:
Jädra nötter att ange monteringsskalan utifrån en egen referenspunkt. Det känns ju enormt etablerat att använda TC som nollpunkt och sen gå bakåt.
This ^^

Og det er latterlig feigt av de store produsentene å ikke oppgi noe mer info om montering. Grunnen er at det kan bli feil for noen å følge anbefalingen, og da er det ikke völkl, atomic, salomon eller rossi som har gjort feil, men kunden eller butikken.

Vi har lært litt av dette i år, og kommer til å oppgi en anbefalt range på hver modell heller enn et anbefalt punkt.

Tøffest til nå er MnO, som står hardt på - 3,5 på opinion! Føler meg ganske old-school som likte den best på - 5 (proto nr 8).

Senast ändrad:
Völkl Two montering
AugustAhlnas sa:
Jo jag valde att montera +5. Som ska vara 3,5 cm från true center. Har inte hunnit provåka men det borde kunna bli bra :)

Tack för svar.
Har du hunnit provåka ännu?

Völkl Two montering
torax sa:
AugustAhlnas sa:

Tack för svar.
Har du hunnit provåka ännu?
Har bara åkt två åk i pist och törs inte säga allt för mycket än. Monteringen känns bra för mig som kommer från parken, men då snackar vi bara om viktfördelning och balans. Vad monteringen gör för åkningen törs jag inte säga som sagt. Var väldigt ovant och jag såg nog ut som en idiot när jag kom nedsladdandes på ett par Two första dagen backen är öppen.

Handlar nog lite om vad man är van vid men jag kan inte tänka mig att de kommer dyka pga den här monteringen. Går man bak känns det som att det blir mycket nos att slänga runt i djup och tung snö.

Völkl Two montering
Hei.

Jeg har nå kjørt med Two i 40 cm nysnø. Står telemark (NTN) og har valgt monteringspunkt bootcenter. Dvs at bootcenter på støvelen står på bc på skiene. Dette synes jeg passet perfekt. Er 185 cm høy, og har Two i 186 cm. Fantastisk ski!!!

Völkl Two montering
+5 på 196 är 4.5 cm från mitten och inte 3.5 som jag snedmätte det till förut. Står alltså en cm längre bak än jag velat. Får hoppas att det fungerar bra ändå, ville inte stå så "långt" bak. Funderar på om jag skulle ha tagit och monterat om dom eller om det blir bra.. Någon som kört sina Two än?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp