Völkl v-werks rtm 84, längd?

Andreas_w

Ny medlem
Hej!

Har tänkt att införskaffa ett par nya lagg, nämligen ett par völkl v-werks rtm. Nu är jag lite osäker vilken längd som kan tänkas passa.
Jag är 170 lång och har en vikt på ynka 60 pannor.
Gillar att åka fort i pist, men håller mig också gärna straxt utanför pisten och härjar bland pucklar och träd.
Bottenlöst puder åker jag numera rätt sällan, så det behöver jag tyvärr inte att ta hänsyn till.

Alltså, ska jag med min ringa längd och vikt slå till på ett par skidor med längden 166 cm eller 171 cm?

Vad säger hjärntrusten?

Oj, det är verkligen svårt att rekommendera en längd såhär när man inte sett dig.
Jag är 176cm lång och åkte en säsong på ett par 184or, och det kändes som en bra längd för mig, jag väger lite mer så vill gärna ha lite längre skidor pga det.
Men lite enkelt kan jag säga att om du åker i Sälen eller i backar som liknar dem, så gå på kortare längd, men om du åker på ställen som ligger geografiskt ovanför så kan du gå på 171orna.
Men bra val av skida, du kommer bli nöjd med dem :)

Tack för snabbt svar!
Flest skiddagar/år är i Trysil, och det ligger ju säkert flera kilometer norr om sälen-kullarna, så då får det bli 171 cm då.;)

Skämt åsido, blir nyfiken. Varför rekommenderas längre skidor då majoriteten av åkningen sker norr om sälen?

Du kan nog satsa på 166 modellen. Finns förresten till riktigt bra pris här http://www.skidbutiken.com/skidor/a...-werks-rtm-marker-ipt-wr-12-0-d-v-werks-13-14
Jag själv väger 94 och är 193cm lång, kör på dom längsta 181, trivs väldigt bra med skidorna som funkar i alla fören. Risken för dig som är ej fjäderviktare är att 171 kan bli för styv för lite lugnare åkning, det är ingen större fara att du trycker igenom skidorna då det finns väldigt mycket power i dom.

//GC

Som sagt, att rekommendera skidor såhär är näst intill omöjligt.

Men varför jag rekommenderar kortare längd vid Sälenskidåkning är för att det inte är världenslängsta backar, inte heller superbrant utan mer skön carving, och då är det rätt kul med en kortare skida.
Är man t,ex uppe i Åre så är det brantare och även längre åk (om skutan är öppen) och framförallt så blir det oftare uppkört, det gör att en längre skida är att föredra.

Sen är det ärligt talat inte någon superstor skillnad mellan längderna, speciellt inte om man hamnar mittemellan längderna som du ligger i. Jag har kört både 176 och 184, och när jag tog mina skidor, så gick jag för den längre utav dem mer för att få en lite mer allround skida. Man anpassar sig lätt och lär sig köra på den skidan man har.

Inte för att vara petig men längsta V-werks RTM är 181 cm å jäkligt mångfacetterade, allt i från snabb kortsväng till storslalomlika. Lika roliga, stabila och med isbett oavsett fart och är väldigt lätta som grädde på moset.
Sen är skillnaden mellan längderna som du säger, zerode, väldigt liten. Jag provåke 176 modellen hösten 2012, då den var helt ny på marknaden, å känslan i den var lika dan som den 5 cm längre.

/GC

Stort tack för era svar!
Priset hos skidbutiken var verkligen bra. Då de endast har 166 cm kvar i lager kan det bli ett avgörande argument.
Får suga på karamellen någon dag, innan jag trycker på köpknappen.
Känns klart betryggande att det verkar bli ett bra köp oavsett längd. Gillar egentligen inte att köpa skidor otestade.

Med vassa stålkanter
Andreas

Av outgrundliga anledningar så har jag nu köpt skidorna i längd 171 cm. Ska hårdtesta dem i nästa vecka. Återkommer med resultatet, om det nu är någon som är intresserad och sitter i samma sitts som jag själv.

!
A

Tillbaka
Topp