Jag har ej kört dessa skidor. Jag har faktiskt inte kört en enda sväng denna säsong på grund av en korsbandsoperation. Däremot har jag kört ett stort urval av speciellt Völklskidor under tidigare år, läst lite tester, tittat och känt på dem och pratat med folk som åkt på dem och provat lite förra året.
I korthet kan man säga att den här skidan är en lite mjukare variant är G30-modellen. Den är å andra sidan en av de mer biffiga skidorna i klassen
I princip känns nästan alltid alla Völklskidor relativt "stadiga". Det lär också gälla G20. Med tanke på flexen kommer den dock nog i till sin rätt vid lite lägre farter än g30:an, dock inte lika tidigt som X-scream o.d. som ju är riktigt mjuka och har en väldigt speciell flexkurva.
Jag är dock övertygad om att Völklskidan inger ett annat förtroende när man släpper på. X-Scream håller visserligen skäret rätt bra, men om man är van att köra lite hårdare skidor och tävlingsskidor vill man ofta ha en mer distink kontakt med snön längs hela skidan. Så vitt jag kan känna av flex och vridstyvhet verkar g20 ge den typen av feedback.
Jag funderar själv på något liknande G20 till telislagg till nästa år. På telisar kan det ibland vara skönt att ha något som inte kräver fullt så hårt tryck hela tiden, men ändå ger bra stabilitet och en direkt känsla.
HWC HitMe
Mannen, Myten, Materialaren