Völkl

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mrvoelkl

Ny medlem
Völkl
Hmmmm okej ingen som verkar ha något vettigt att skriva om mina tidigare frågor. Provar att formulera om mig då. Är det någon som har erfarnhet av Völkl och åkt på deras skidor? Vad är positivt vad är negativt? Själv har jag köpt Völkl Energy, har inte provat dom ännu, hade hoppars att någon satt inne med en åsikt.

Völkl
vad spelar det för roll vad folk säger om den.
du har redan köpt den.
det är bara och testa och hoppas

Völkl
TJA! ja har ett par völiki skidor. dem funkar as bra (frö mig iaf och min brorsa som hade de innan mi)... min kompis har völki snowboard och den funkar också... så det är bara att åka ut i backen och åk...

Völkl
F*n också johan hann före mig medans jag skrev på det här!

Du ställer ju fortfarande fel frågor! Skidor är ju en smaksak så oavsett vad andra tycker så kanske du älskar /hatar dina nyinköpta skidor och är det inte lite meningslöst att ställa frågorna efter avklarat skidköp? För övrigt har vi ju ingen aning om hur du åker lr var och hur stor /liten du är om du nu vill ha eventuella tips från de på forumet som vet nåt om völklskidor (och ja det finns flera stycken)
Ifall du vill se vad folk sagt om skidor finnes många recensioner om du kollar i fliken upp på skärmen under tjänster.

Völkl
Völkl är ett välkänt tyskt märke som tillverkar skidor med erkänt hög kvalitet. Om Völkl vore ett bilmärke skulle det vara BMW... Så är det som jag uppfattar det att du är tveksam till Völkl som tillverkare behöver du inte vara orolig!

That´s all kids! / MM

Völkl
Nu ska du inte komma här och förolämpa mina Head!
Om Head var ett bilmärke skulle det vara en japanare. Förmodligen Nissan.
Säkra, fartstabila och SNABBA! Och överraskningar? Jorå, med rätt förare så...

Völkl
Tycker man inte Head bjuder på några överraskningar så beror det nog på att åkaren kan klassificeras som en Volvo. sossegrå, energilös och enkelspårig

Völkl
Tycker man att Head gör spännande skidor är man sannolikt klädd i säckiga kläder och saknar egen åsikt... (Det gör ont ibland!)

;-) / MM

Völkl
Skitsamma vilket skidmärke man åker på. Gillar man skidorna så gör man. Helt beroende på åkarens fysik och krav

Völkl
Är det soosegrått att inte vilja ha överraskningar från sina skidor? En överraskning i hög fart kan leda till allvarliga skador. Fråga Miller eller Maier och killarna om de uppskattar överaskningar när de ligger i över 100 knyck. Att en skida inte bjuder på överaskningar är positivt och inte alls grått.

Völkl
Vill man bli överraskad föreslår jag Salomon! Skidornas Citroen, kör sin egna innovativa linje som överraskar på gott och ont!

Hehee...nu börjar det bli kul! / MM

Völkl
nä självklart är det inte det. när jag menar överaskningar så menar jag positiva sådana.
Här själv vurpat i hundra blås, det var då ingen positiv överraskning.

Völkl
MM
Slå upp "Intetsägande" i Nationalencyklopedin så hittar du en bild på ett par Crossmax!

Völkl
Finns det någonting positivt om Völk egentligen? Men nu när du redan har köpt dem så får du väl leva med dem ett tag framöver.

Sitter med ett gott skratt här..... BMW = Vökl och var inte Head mer åt Fiat hållet....

Völkl
>>Perka!
En liten och irrelevant parentes bara;
Miller och Herminator kör för Atomic, men det beror nog inte på att de tycker att Atomicskidor är så himla "sköna"...

Tillbaka till ämnet!
Jag funderade på det här med skidors motsvarighet i bilvärlden idag och kom fram till att man nog kan hitta en motsvarighet till vilken skida/bil som helst i bil-/skidvärlden.

Klassiska muskelbilar motsvaras nog av backhoppningsskidor, stora och snabba rakt fram, men de verkar vara svåra att svänga med och få stopp på. Se t.ex. likheten mellan McQueens luftfärder i "Bullit" och Nyårsdagen i Garmisch.

...vidare upptäcker man att längdskidor har en slående likhet med bilarna i "Familjen Flinta".

Völkl
Vad Maier och Miller åker på är ganska ointressant i denna diskussion, deras Atomiclagg har lika mycket gemensamt med Atomics butikslagg som med de röda Tecnoprolaggen i samma skidställ. Att jämföra skidor med bilar var lattjo men vi kanske behöver någon standard för liknelsen.
Säg så här (som Tommy Söderberg)

Kantgrepp = väggrepp(mäts i G-kraft)
Styvhet = chassisättning (mjuk hård mm)
Svänghastighet(radie i meter) = hjulbas(mäts i mm)
Bredden på skidorna = markfrigången på bilen.
Kvalité = kvalité.
Motor kan vi ju endast jämföra med backens lutning eller hur?

Så en slalomcarver av typ Rossignol 9s torde bli en Peugeot 206 RC och den rediga FIS skidan torde bli en 206 WRC (Modifierad för ett asfaltsrally) Kan vi samsas om någon standard månne?

Leder

Völkl
... nyfiken på jämförelsen Rossignol/Peugeot, så jag tog och skummade igenom lite recensioner av div. Ross racelagg.
Och av det jag fann, tex.
"Den känns inte speciellt kvick och lekfull"
"instabila och stötiga när det börjar gå fort"
"rätt livlös, rätt tråkig faktisk"
"snäll glidare"
"snäll och lättåkt"
"Prisvärd...ehm...nopp"
så kan man ju bara konstatera att grabben har rätt!
Ross ÄR verkligen Peugeot!

Völkl
... Saxat om Headskidor här på reeride. Klart Audi...

"Riktigt stabil, riktigt bra off-pist i dålig skitsnö, en riktig arbetshäst"
"Jag tycker att skidan fungerar riktigt bra även i pist, stoora svänger i höög fart!"
"En helt ok, men litet tråkig skida som fungerar på de flesta underlag"
"En mycket stabil,men samtidigt lättåkt skida, med suveränt isgrepp."
"Har inte hoppat nämnvärt med dem än men den stabilitet jag känner med dem kan det bara inte var något problem. supersköna att droppa med, bra bärighet och stabila.."

;-) / MM

PS! Med statistik kan man bevisa vad helst man önskar... DS

Völkl
Gelendesprung och i viss mån Leder...

Meningen med mitt inlägg som ni kommenterat var inte att påpeka kvaliteer med ett eller annat skidmärke utan att säga att "en skida som inte bjuder på överaskningar" inte behöver vara negativt utan i många fall tvärtom. Sen visade det sig att jag och vurpollon som mitt inlägg var riktat till hade lite olika definitioner på det där med överaskningar så vi var rätt överrens egentligen.

Vilket märke sen herrarna Maier och Miller kör på eller vilka bilar deras skidor liknar är för den poängen helt irrelevant.

Völkl
Perka! Diskussionen är totalt meningslös och fullkomligt irrelevant från början till slut, men ganska kul...

;-) / MM

Völkl
Jovisst, det där låter som Head, men jag fattar ändå inte inte vad det där har med världens näst mest överskattade (Och då menar jag inte överskattad som i dyr fordonsskatt, även fast en tung, klumpig och ful bil säkert är det också...) bil, Audi, att göra???

Völkl
Jag ser att det sitter ett par fullblodsproffs här ;).

Jag som istället är i Miller och Maier gänget med mina Atmic lagg skulle vara mycket intresserad av en analys. Ni ser det är väldigt viktigt senare i afterski....

/C

Völkl
Varför jobbar inte Du, GNU, på Expressen eller Aftonbladet. Du är ju en naturbegåvning på att plocka ut citat från sitt sammanhang, hatten av!

Men å andra sidan är det ju en blandad kompott recensioner av olika Rosslag du plockat ifrån. Å vist kan en Ross vara en Peugeot 307 SW, praktisk familjebil som är rätt tråkig. Ta en av race laggen, på is och hård snö är de ju rediga fullblod så som 307 WRC eller hur?

Nissan Micra kan väl endast jämföras med ett par snowblades =)

Völkl
Irrelevant!?!?!

Man måste ju veta vilka bilmärken man har under fötterna!

Hur är det med olika bilmodeller?

Blir fetingar Jeepar?
Semifeta SUVs?
Blir twintips Strandbuggies?
Blir slalomcarvers ettirga småbilar
och störtloppslagg formel 1?

Ja hur blir det egentligen?

Völkl
haha.. passar för alla åkare, nybörjare som fartdemoner.. säg mig, passar den för alla underlag med? lika bra i isig pist som i 1 meter puder o minst lika bra över 30 meters platåer?

Völkl
Eftersom ämnet spårat ur ändå: Är Fischer =Subaru? Jävligt ocoolt bland många men alla är överens om att racegrejerna är bra?

För övrigt måste ju Salomon vara Volvo eftersom det är grymt populärt men aldrig roligt.

Völkl
Då borde mina Völkl SuperSport 6* vara en BMW med lite fart i alltså? En M3 med andra ord! :-)
Seriöst, så är jag väldans nöjd med dem. När kanterna satt sig i isen är det som ett x2000, mycket fartstabila och de spårar aldrig ur...

Völkl
Jag tycker ni är inne på helt fel spår när ni jämför skidor med bilar.

Typ att Head skulle vara audi (för övrigt en styggelse mot min audi 100 -92. som inte gillar kyla, har rostiga lister, är mjuk i framfjädringen, har en handbroms som fryser på vintern, är rätt ful, gillar inte gupp. Mina head Mojo gillar snö, har rätt skjyssta kanter, är lagom styva, har ingen skistopp som fryser, är iofs rätt fula men gillar luftfärder.)

Tillbaka till ämnet. (som redan har spårat ur men det är ju bara härligt). När jag provkör en bil (eller ser en ny modell av en bil) jämför jag den direkt med en skida. Men inte tvärtom. Smakar jag en läsk tänker jag också , vilken skida är detta? Anser också att Eldorado Ketchup liknar Techo men att Heinz på glasflaska liknar ett par Dynastar med retrostuk. Vad fan är senap? Min fantasi är slut.... Kanske telisar? Vissa skall ju bestämt ha senap på korven fast de vet att det inte är gott... o vissa åker ju telisar fast det är mkt enklare, roligare o bättre att åka slalomlagg... Hahhaa...

Typ att BMW liknar Völkl, ja vad skall man säga... Kör själv en BMW 745i från 2004, förlåt jag menar ett par Völkl Gotamor.
Har också en Viper som är omöjlig att svänga utom på bra asfalt. (Vilken skida Leder?)
Kör ibland en Audi S4 kombi (om jag kör med flickvännen eller bara landsväg och guppiga vägar) = Head Mojo.
Har också en trött (sliten i fjärdringarna) Volvo 480 turbo som jag nästan aldrig kör = Salomon 1080 från -02 (mjuk skida)

/A. Ibland seriös. Inte alltid

Völkl
Sleadge2: Gotaman kan ju inte vara en 745! X5 4.8is möjligen och hur kan du få Mojon till en liten blytung osportig kombi är obegripligt?

Völkl
finns väl inga skidor som så uppenbart skriker "titta på mig jag har ingen smak lr självförtroende" som en viper gör

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp