Webbdesign grej, hjälp.

Sjogras

Ny medlem
Webbdesign grej, hjälp.
Hur många pixlar är en hemsida? Ska göra grafik i photoshop och vet inte hur stort det ska vara. Har inte gjort nåt annat, bara skapat html-taggar och lite sånt.

peijs ut!

Webbdesign grej, hjälp.
En hemsida kan bli hur bred som helst. Man ser så mycket som den egna skärmens upplösning tillåter. Du kan bestämma hur bred din sida ska vara. För att undvika att man behöver sidoscrolla borde du inte göra den bredare än 1024 pixlar.

Senast ändrad:
Webbdesign grej, hjälp.
Utan att ha en aning om din målgrupp, innehåll eller intention med sidan skulle jag råda dig att sikta på en maxbredd om 800 pixlar. De flesta har 1024 eller högre i upplösning, men det betyder inte att webbläsarfönstret är så stort. 800 i bredd är rätt mycket, men gissning är att t ex Freeride ligger däromkring i bredd (minus annonserna).

Webbdesign grej, hjälp.
Kollade källkoden. I det här fallet stod det i CSS-filen.

(För den som inte vet vad det är: CSS = Cascading Style Sheets. Där sparas alla inställningar om fontstorlek, font, färger etc. Hos freeride också bredden på boxen som hemsidan ligger i..)

Webbdesign grej, hjälp.
Dr_Snow sa:
Utan att ha en aning om din målgrupp, innehåll eller intention med sidan skulle jag råda dig att sikta på en maxbredd om 800 pixlar. De flesta har 1024 eller högre i upplösning, men det betyder inte att webbläsarfönstret är så stort. 800 i bredd är rätt mycket, men gissning är att t ex Freeride ligger däromkring i bredd (minus annonserna).
Tilläggas bör väl att webben (med web2.0 och allt vad det innebär) börjar gå mot allt "bredare " sidor. Titta på de sidor som nämns i SEOmoz Web 2.0 awards t.ex. http://www.seomoz.org/web2.0/ (där du även bör du finna lite inspiration).
Personligen gör jag alltid sidor för skärmstorlek 1024x768px, detta betyder dock inte att den faktiska storleken på sidan är 1024px bred snarare kring 800px (som Dr_Snow nämner).

Senast ändrad:
Webbdesign grej, hjälp.
är det nån som kan göra en hemsida till mig? det skulle vara snällt om ni kunde höra av er.

Webbdesign grej, hjälp.
Bäst är ju att ha ett skript som läser av skärmupplösning och sen efter det hänvisar till rätt storlek på sidan (då du gjort flera olika storlekar såklart)..
Lättast är väl o andra sidan att bara göra sidan lite mindre än vad man tror man ska ha och sen ha en dynamisk kant i en färg/mönster så att sidan ser bra ut i både olika skärmupplösningar, webläsare och storlek på webläsarefönster (alla har ju inte "maximerade" fönster)...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp