Weekend i alperna

borre

Ny medlem
Weekend i alperna
Hej!
Har tänkt att överraska min fru med en weekendresa (tors-sönd) till alperna (hon har aldrig varit där). Vilken ort rekommenderar ni med tanke på bra flygförbindelser, kort transfer och hyfsade priser?

Tack för hjälpen!

Weekend i alperna
Flyg till Zürich och tågtransfer till valfri ort:

Engelberg
Andermatt
Klosters

Är bara några av dom som ligger nära, man når flera orter på bara 2-3 timmar med tåg från flygplatsen. Kolla här för att få koll på tågtider:

http://www.sbb.ch/

Annars ligger ju Badgastien i Österrike bra till om du kan hitta lämpligt flyg till Salzburg, men jag tror det går mest charterflyg dit. Salzburg-BadG är bara en timmes transfertid ungefär.

/JN

Weekend i alperna
Toppen!
Jag var också inne på Badgastein, men det verkar mest gå charterflyg dit som dessutom är veckovis. Det lutar åt att det blir Engelberg eller Andermatt, det verkar vara smidigare med transporterna dit. Om man bara är borta över en weekend är det ju bra med kort restid.

/Fredrik

Weekend i alperna
förra vintern flög ryanair skavsta-salzburg - kanske även denna vinter?.
innsbruck är antagligen för krangligt med byte osv.

mitt i zurich fokuset glöm inte att tänka pa alternativen München (alla stora skidorter i österrike inom 2-3 timmar med hyrbil plus ofta kanonerbjudanden fran LH), Geneve (om direktflyg fran sverige finns), Milano.

En outsider är TUIfly för en spott-styver till stuttgart ocksa :)

Weekend i alperna
Ska man ha lite mysfaktor ocksa, ar Andermatt valdigt trevligt. I princip bara en huvudgata med traditionella trahus inne i byn.

Egelberg, ar lite narnare men ocksa storre med lagre "mysfaktor"

Klosters ar ocksa trevligt, mitt emellan Andermatt och Engelberg pa "idylliska alpby" skalan ;o) Man kan ju oxa lat aka upp til Davos for lite mer action och party om man skulle kanna for det.

mvj
Johan

Weekend i alperna
finns ju flera skidorter/system nära Geneve (nån dryg timme) men jag har inte koll på flygtätheten dit.

Weekend i alperna
Sas och Swiss flyger direkt till Genève både från Stockholm och Köpenhamn med flera avgångar per dag. Easyjet flyger från och med slutet av oktober direkt från Stockholm till Genève.

Weekend i alperna
Vill ni ha en paketresa med busstransfer inkluderat så börjar Nortlander med weekendresor (tors-sön) till bl a Frankrike och Österrike nästa år. De brukar ha hyfsade priser (dock inte alltid supersmidiga).

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp