what what?!

magnusericsson

Ny medlem
what what?!
Tjena.

Jag har nu hamnat i valet och kvalet mellan några brädor, vet inte riktigt vilken jag ska välja och kommer nog att hinna ändra mig många gånger innan jag kommer köpa någon (i januari).
Jag tänkte att ni skulle kunna få hjälpa mig lite då jag inte riktigt vet hur de är att åka med.
De jag har kollat på är Signal Park Rocker, Endeavor The Color Rocker, Endeavor RC, Academy Propaganda Rocker och YES Rocker.
Jag vill ha en lekfull bräda som lämpar sig bra i parken (mestadels rails, boxar och liknande features) men den ska även klara av en och annan offpistbravad utan att man behöver ta i för kung och fosterland.

Jag undrar även hur den absurt överdrivna rockern på Signalbrädan är, om det är någon som har kört på den så får ni jättegärna dela med er av eran erfarenhet.
Jag undrar även om det är någon som vet något mer om Endeavor, Academy och YES som märken, om de, som Dave Lee, pratar om sitt märke och sina brädor på det viset som han gör.
Jag har varit inne på deras respektive hemsidor men har inte hittat någonting om det.
Detta är en stor grej för mig, då jag vill att snowboardfantaster ska få pengarna och inte något monopolbolag (Se: Burton) ska få gynnas av detta.
Och på det stadiet så verkar Signal sjukt trevligt. Märke, brädor, de som jobbar på fabriken, ja alla verkar ha en sjukt skön inställning till snowboardkulturen och verkar vilja hålla sin tillverkning i Kalifornien och inte expandera nåt så in i vassen som t.ex Burton eller andra lite större märken.

Tack på förhand.
//Magnus

Senast ändrad:
what what?!
Tjenare.
Hoppas jag kan hjälpa till.
Kan redan säga att jag inte vet så mycket om Endeavor RC eller Academy brädorna.

Men har testat Park Rockern, vilken är sjuuukt mjuk. Mest för att åka med i vardagsrummet:P Nej men känns som att denna bräda är mest utvecklad för innumhusbackarna i Storbritannien, då Dave Lee har stort sammarbete med många företag där borta. Försökte själv leka runt och pressa lite med en 151 (jag väger 65kg) vilket normalt är en schysst längd, men den bara vek sig. Vet många som knäckte sina park rockers också för att vinkeln på rockern inte funkade nå bra.

Endeavor Color däremot är en av mina favorit brädor. Den är förvånandsvärt snabb, och mjukt flex, men den har en längstgående kolfiber konstruktion, vilket ger mer "pop" så den är riktigt lekfull. Sjukt kul bräda. Även i puder! Här sätter förståss längden gränser... Jag testade 154 Rockern förra året i Österrike och den va kanon, förutom i hög fart då den började fladdra runt lite i tip o tail på hårt underlag. Därför skulle jag mer rekomendera standard camber versionen.

Yes har en grym historia och minst lika rider ägt som Signal. JP, Roman och DCP startade upp sitt egna märke, efter att blivit kickade från Burtons Global Team. Med deras kunskap över hur snowboard utvecklats från start bestämde dom sig för att starta upp sitt egna märke. Vilket blev YES. Till skillnad från många andra nya märken som startar upp med nya fabriker och dålig kvalitet så använder sig YES av Nideckers factory i Schweitz(eller hur det stavas). Världens älsta snowboardfabrik om jag inte har fel, med över hundra år på nacken=) (om du undrade).. Men iaf, när det gäller YES brädor vet jag inte riktigt vilken bräda du tänker på, men vad jag vet så är dom som mest "CamRock" och aldrig full rocker, vilket betyder att du har vanlig camber mellan bindningarna, detta gör denna bräda bättre för hela berget, vare sig det gäller directional eller true twin version. Men Yes brädorna har mycket hårdare flex än de andra brädorna, mer för bigjumps och backcountry freestyle.

Hoppas det var till nån hjälp=)

what what?!
Tack så mycket, du var till väldigt mycket hjälp.

Dock har jag hittat Smokin' som också verkar vara jäkligt intressant.

Just nu så lutar det åt Endeavor Color Rocker (åker väldigt sällan snabbt i pist) och Smokin' Houligan faktiskt.
Jag vill mest ha en rolig bräda som funkar till rails, lite mindre hopp och även bra i puder som jag skrev ovan.
Snackat lite om Smokin' med "Doughboy" och har kommit fram till att även Smokin' är ett klockrent märke och "smokin' jay" har en skön inställning till livet och till snowboardåkningen vilket är riktigt uppskattat.

Jag kan även passa på att fråga nu när jag ändå är i gång. Jag har en gammal Jennyus Rental 156 som är i gammal hederlig camber men så köpte jag en Step Child Jibstick 153 förra året och har aldrig varit så nöjd över en bräda i hela mitt liv. Så nu till frågan, vad är den egentliga skillnaden på camber och rocker förutom spannet? Jag tänkte även ta något teståk med min camberbräda och se först hur det kändes att åka på camber och sedan utesluta diverse spann, eller kanske bara upptäcka att camber är roligt att åka det med?! Då jag har åkt med rocker en hel säsong (09/10) så tyckte jag personligen att det var sjukt mycket roligare med rocker än camber, vet inte om det ska vara så eller ej, kan detta bara vara min personliga uppfattning eller ska det vara så? :P

Tack sam för svar än en gång..
//Magnus

what what?!
magnusericsson sa:
Jag kan även passa på att fråga nu när jag ändå är i gång. Jag har en gammal Jennyus Rental 156 som är i gammal hederlig camber men så köpte jag en Step Child Jibstick 153 förra året och har aldrig varit så nöjd över en bräda i hela mitt liv. Så nu till frågan, vad är den egentliga skillnaden på camber och rocker förutom spannet? Jag tänkte även ta något teståk med min camberbräda och se först hur det kändes att åka på camber och sedan utesluta diverse spann, eller kanske bara upptäcka att camber är roligt att åka det med?! Då jag har åkt med rocker en hel säsong (09/10) så tyckte jag personligen att det var sjukt mycket roligare med rocker än camber, vet inte om det ska vara så eller ej, kan detta bara vara min personliga uppfattning eller ska det vara så? :P
Tror det är en högst personlig uppfattning och inget vetenskapligt. Det verkar ju vara minst 50/50 på vilka pros som kör både camber och rocker (nej, ingen vetenskaplig undersökning här heller). Förra året t ex körde många DC-åkare (Torstein, Halldor m.fl med camberboards (PBJ, MLF, Ikka mm) Finns säkert fler exempel. Vilken typ av brädor används i t ex X-games Slopestyle och div andra tävlingar? Men som sagt jag tror det är en högst personlig uppfattning vad man gillar för typ av spann :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp