Where to go? Val d'isere, Chamonix, St Anton

PetterW

Ny medlem
Shäna shäna.

Vi är 2 killar 20 och 21 som ska säsonga 11/12, första gången vi ska säsonga och vi funderar på vart vi ska. Vi har främst varit inne på val d'isere, chamonix och st anton, men är även öppna för andra orter. Vad tycker ni bäst i festväg, skidväg. Billigast/dyrast, lättast att få tag på boende och jobb samt mest svenskar?

Vi är ju främst ute efter att åka skidor, fast fest är ett stort måste. Vi har tänkt att spara ihop en del pengar, fast jobb är ändå ett måste känner vi(är inte gjorda av pengar).

Må väl, peace!

Jag hade ju valt st anton! Mest party, helt okej skidåkning och mycket ungdomar (svenskar) vilket jag anser e bra. Tyskar, österrikare osv tröttnar man fort på. Var precis i Mayrhofen å det var väldigt tomt på svenskar vilket åtminstone vårat gäng tröttnade på fort. Några vänner säsongade för 2 år sedan i st anton och var supernöjda, å dom har varit iväg på ett antal ställen.

Saalbach! Samma sak som St Anton, mycket skandinaver! Kompakt och fartfyllt samhälle där "everyday is a saturday"...

Ska dit i höst för att säsonga, även jag för första gången. Har redan boendet fixat, och jobb ska inte vara någon big deal heller! Ses kanske där?

Senast ändrad:
Valdisere, helt ok party, helt ok backar när det väl är snö.
Och typ vecka 7,8,9 är det rättså mycket svenska ungdomar där.

floorfilla sa:
Saalbach! Samma sak som St Anton, mycket skandinaver! Kompakt och fartfyllt samhälle där "everyday is a saturday"...

Ska dit i höst för att säsonga, även jag för första gången. Har redan boendet fixat, och jobb ska inte vara någon big deal heller! Ses kanske där?
Jag är också sugen på Saalbach men lite oroad över att det ligger så lågt. Är det värt ändå eller är risken att det blir fem månaders barmarksträning istället?

mmmmm sa:
floorfilla sa:

Jag är också sugen på Saalbach men lite oroad över att det ligger så lågt. Är det värt ändå eller är risken att det blir fem månaders barmarksträning istället?
jag har ingen koll pa saalbach och inte heller hur lagt saalbach nu ligger men alla lagt liggande orter är ju mer gamble... kan öppna i november kan ocksa ha problem fram till januari med snön... sa da far du ju ha backup-plan pa att aka över till nagon glaciär om det är problem... kitzsteinhorn och dachstein borde ja vara i "närheten".

Tjo!

Gjorde säsong i Cham förra året, ett grymt ställe med enorma möjligheter vad det gäller skidåkning, du har Aguil di Medi (Stavning på den?) med en enorm glacier och många olika typer av åkning på de olika bergen. Förra året hade dom även en enligt mig, sjukt grym DC shoes Park borta i Les Houches, om ni nu gillar sånt. Köper man de stora liftkortet så täcker det de närliggande bergen och du har med stora möjligheter chans att hitta snö om de skulle vara torka...

Festandet i Cham kan ju vara bättre, South bar som var det riktiga svenska bummarhänget har ju bytt ägare till en svettig fransman detta året om jag inte mins fel, känns som att stämningen kommer ändras en del då! Stan är väldigt stor och det finns mycket affärer och stuff, fransmännen är dock inte de vänligaste i världen. Drar ni hit måste ni käka på mitt gamla jobb, Poco Loco, VÄRLDENS bästa hamburgare, och även dra till Munchies, grym tariake anka och sushi!

Över lag för Chamonix, Europas bästa skidåkning men inte världens bästa party och socialt liv...

------------------------------

Nu ligger jag i min hängmatta på balkongen i St Anton, solen steker nått sjukt och svalorna flyger omkring... Om man skall sumera St Anton så har dom grym skidåkning även här. bergen är inte lika stora men dom räcker till vill jag lova. Det finns sjukt fina offpist möjligheter i Stuben som ligger i norrläge, gött häng på Rendl beach och i parken och är ett väldigt stort system om man räcknar in Zurs och Lech. Ett annat plus är att man får tillbaka halva liftkortet om du jobbar här nere.

Partylivet sover aldrig i denna staden vill jag lova, alltid mycket folk ute och en mysigare och mindre stad. Det fullständigt kryllar av svenskar och jag vet inte hur mycket nya sköna människor som jag har träffat här nere. Det är väldigt mycket billigare här när det kommer till mat och dryck om man gemfört med chamonix, Mpreis som ligger borta i St Jakob har bra utbud av de mesta. När det kommer till boende så är det nog ungefär samma pris per säsong.

------------------------------

Om jag skulle åka tillbaka nästa vinter så vet jag nog inte vad jag skulle välja riktigt... båda ställena har sin charm, men det skulle nog luta åt att jag åker tillbaka till St Anton!

Hoppas detta hjälpte lite, Fred ut!

Tob!

Hej!

Jag skulle absolut säga Val d'isere, mycket svenskar, bra skidåkning och bra party! Jag och några vänner var där under vecka sju och är sugna på att åka tillbaka och säsonga 11/12. Träffade många bummare därnere nu och de trivdes jättebra och de flesta hade lyckats skaffa jobb så det är säkerligen inget problem. :-)

Kul å höra att det är så många taggad redan!

jag och en polare drar i Augusti, tidigt vet, men tänkte klippa Biarritz för ett par månaders surf, sen blir det Chamonix eller St:Anton, vet inte riktigt än, får se var det lovas bäst säsong. Har möjligtvis en kontakt i Cahmonix, så löser det sig med boende där så är det mycket möjligt att vi hamnar ju där!

by the way, vi kör en Cheva Trans Sport, söder ut kring Augusti, tänkte slänga ur tre säten, men finns fortfarande två fåtöljer kvar, alltså två platser! Så om nån är på väg nere åt och behöver skjuts eller är sugen på att tagga along, hola at me?

mvh

Kul å höra att det är så många taggad redan!

jag och en polare drar i Augusti, tidigt vet, men tänkte klippa Biarritz för ett par månaders surf, sen blir det Chamonix eller St:Anton, vet inte riktigt än, får se var det lovas bäst säsong. Har möjligtvis en kontakt i Cahmonix, så löser det sig med boende där så är det mycket möjligt att vi hamnar ju där!

by the way, vi kör en Cheva Trans Sport, söder ut kring Augusti, tänkte slänga ur tre säten, men finns fortfarande två fåtöljer kvar, alltså två platser! Så om nån är på väg nere åt och behöver skjuts eller är sugen på att tagga along, hola at me?

mvh

Tjenare! Vi är också två killar på 21 år som tänkte dra ner nästa säsong, men har svårt att bestämma vart vi vill åka. Vilken ort det blir hänger på lite av varje... Främst prioriteras ju skidåkningen och då även snösäkerheten men även jobbchanser, boende och utelivet.

Vi har varit inne på samma orter som nämnts tidigare i tråden, men funderar även på Val Thorens. Någon som har nåt att säga om denna ort? :)

// Jerry

Tjena,

Jag tänkte dra ner nästa säsong. Mycket betoning på skidåkningen men det är klart att man vill ta en bärs emellanåt.
Funderar lite på Chamonix då det verkar även skjysst att tura lite där.

Hej!
Jag är en tjej på 20 som också har planer på att dra neråt nästa säsong! Funderar lite på Chamonix eller Val Thorens, men jag vet inte.

Prioriterar främst skidåkningen men det måste ju finnas grymt party också!

/ T

Grymma härliga svar, tycker det är kul att så många redan har börjat göra upp planer. Själv blir vi mer och mer sugna på att åka till St. Anton, det lutar åt st anton just nu. Har även fått ett tillskott till vår grupp om 2, vi blir nu wolfpack om 3.

Boende vad tror ni det går på för 3 personer en säsong i st anton?

Räkna typ 20€/person och natt för säsongsboende, skiljer några få €/natt ju längre från centrum man bor eller vilken standard man vill ha på lägenheten. (låg standard = billigt = bra) ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp