Whistler 07/08

MattsiPattsi

Ny medlem
Whistler 07/08
Jag och en polare har tröttnat lite på studierna och hade tänkt att vi skulle ta en tripp till Whistler en säsong.

Detta kommer att bli vår första säsong så bra med lite tips idéer från lite folk som vart runt lite.

Ska man fixa allt innan, ska man bara åka ditt och hoppas på det bästa eller vad?
Vet det mesta om pappersarbetet innan med arbetstillstånd och sånt men lite andra tips idéer vore nice =)

Någon annan som kanske hade tänkt sig ditt vore kul att snacka lite.

Whistler 07/08
hej!
Har varit ett stort gang svenskar i whistler under sasongen 06/07 sa det finns manga har pa freeride med bra tips. Jag skulle saga boka boende innan for det blir hardare och hardare varje ar att fa tag pa nagot. Tyvarr ar det mesta man hittar for en sasong dyrt, men det far man nog rakna med. va ute i god tid! Manga svenskar bodde i creekside...dar trvides vi alla bra. Fran creekside gar det en egen gondol upp pa berget. Annars ar village det mest centrala, cay heights ratt bra beroende pa vart man bor, Nordic funkar bra, men da blir det oftast buss till backen. ja du jag skulle kunna skriva langt..men hor av dig om du vill veta mer medan allt fortfarande ar farskt i minnet.

Whistler 07/08
Jag är också sugen på att åka dit...

Min bror har ju varit där, han borde vetu hur det funkar. Funderar dock på att dra själv till Whistler och bo med folk som ska också upp dit. Kan vara mycket roligt och lärorikt!

Jag ökar på denna tråd:

Några frågor:

Bra ställe att bo på? Creekside, i whistler eller någon bit utanför så att man måste ta buss?

Vad behöver man fixa för papper innan man åker dit?

Pengar. Hur mycket?

Lätt att få jobb? måste man fixa visum?

om det finns mer någon annan vill tillägga gör gärna det!

tack för låning av tråden

Whistler 07/08
bo: cay heights, creekside, nordic, brio, alta vista eller i village.

papper: nej inte om du bara ska åka o kalasa. ska du jobba = arbetstillstånd behövs.

pengar: så mycket du kan.

Whistler 07/08
Fixa lägenhet hemifrån, helst av privatperson och inte någon som har hand om flera ställen. Hon är mån om att hyra ut sämsta stället först då hon vet att dem andra går lätt.

Kolla upp så mycket du kan om åkning på stället. Tjata på folk som varit där för att få reda vart du ska åka. Jag säger dock inte ett ord :D

Ha tillräckligt med pengar. Jag har behövt lägga ut massa pengar för sjukhuskostnader mm. Sånt ska du vara beredd på.

Va noga med att kolla så din försäkring har bra vilkor gällande skidåkning ( även utanför preparerad nedfart ). Jag har kollat länsförsäkringar som visade sig precis ha ändrat sina villkor gällande skidåkning. Se min tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32159
Där står allt om det!

Bo helst ( om du föredrar det ) i ett stort fint hus med några fler för BILLIGARE peng än tex: 4 st i en lägenhet. Folk här som bott som gudar för billigare peng än oss. Jag har dock inget emot massa folk överallt.

Allt annat löser sig här. Utrustning mm kan du lika gärna köpa här om du ändå ska göra det.

Många tycker att Whistler verkar vara lite för extremt för en första säsong. Stämmer inte alls..Whistler är snällare på alla sätt mot en mindre erfaren åkare. Allt från mindre lavinfara pga snön och bergen här till att du slipper prata tyska!

Ha det så kul i Whistler nästa säsong!

Whistler 07/08
Jag ska också åka till whislter nästa säsong, behöver då några att dela lgh med under säsongen eftersom det verkar ju bli billgast att dela med ett gött gäng.

/ Nicklas

Whistler 07/08
Ja vi fundera på att kanske hocka upp med lite folk och dela nått med. Har hört och folk skriver här att det ofta blir lite billigare då. När har alla tänlt sig åka dit? Vi hade tänkt oss åka dit i början på november.

Tack för alla bra svar.
/M

Whistler 07/08
Rydellen sa:
Fixa lägenhet hemifrån, helst av privatperson och inte någon som har hand om flera ställen. Hon är mån om att hyra ut sämsta stället först då hon vet att dem andra går lätt.

Kolla upp så mycket du kan om åkning på stället. Tjata på folk som varit där för att få reda vart du ska åka. Jag säger dock inte ett ord :D

Ha tillräckligt med pengar. Jag har behövt lägga ut massa pengar för sjukhuskostnader mm. Sånt ska du vara beredd på.

Va noga med att kolla så din försäkring har bra vilkor gällande skidåkning ( även utanför preparerad nedfart ). Jag har kollat länsförsäkringar som visade sig precis ha ändrat sina villkor gällande skidåkning. Se min tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32159
Där står allt om det!

Bo helst ( om du föredrar det ) i ett stort fint hus med några fler för BILLIGARE peng än tex: 4 st i en lägenhet. Folk här som bott som gudar för billigare peng än oss. Jag har dock inget emot massa folk överallt.

Allt annat löser sig här. Utrustning mm kan du lika gärna köpa här om du ändå ska göra det.

Många tycker att Whistler verkar vara lite för extremt för en första säsong. Stämmer inte alls..Whistler är snällare på alla sätt mot en mindre erfaren åkare. Allt från mindre lavinfara pga snön och bergen här till att du slipper prata tyska!

Ha det så kul i Whistler nästa säsong!
Bra skrivet och tack för svaren, man blir ju inte dåligt sugen när man ser bilderna på din blogg.

Jag funderar på att dra till Whistler i 3 veckor från och med i början av januari, eftersom jag går i skolan kan jag inte stanna längre =(.

Whistler 07/08
Giro sa:
Jag hade tänkt att åka dit runt jul. säsongen börjar typ då?
Vi hade som sagt tänkt oss dit lite tidigare eftersom vi hade tänkt att jobba lite där också. Säsongen börjar väll i november men kommer inte igån föräns vid jul som du säger.
För oss så är det bara skönt att vara borta ett tag från allt som heter stockholm och studier.

Någon som har jobberfarenheter att berätta om vore trevligt.

Whistler 07/08
Nu är arbetstillståndet fixat och klart så det blir Whistler i vinter... känns bara hur skönt som helst. Pratade med ambassaden och det finns fortfarande några kvar men dom kan gå snabbt så skynnnda skynnnda.

Whistler 07/08
Någon som har något mer konkret angående arbetsvisum? Har hittat en del i äldre trådar men är ju en riktigt djungel av grejer..
Skulle uppskattas rikligt!

Whistler 07/08
Vad kan en säsong i whistler gå på? 50-70k? Jag funderar just nu mest mellan åre eller alperna, men drömmen hade varit whistler. Vet dock inte om jag har råd med det. Verkar dyrare. Sen verkar det segt med att fixa arbetsvisum.

Whistler 07/08
Det varierar såklart mellan olika människor. Men räknar du med några inköp såsom bräda/skidor eller kläder så räkna med mer än 50-70. jag och de fyra jag bodde med spenderade alla närmare 80-90 eller tom 100k. Vi var där i 4 månader!

Whistler 07/08
jag tror du kan komma undan med 50-60 tusen i Whistler om du snålar lite och inte räknar in prylinköp, men det är svårt att låta bli att köpa saker.

Jag spenderade 80-90 nånstans men då snålade jag aldrig och köpte prylar som om jag inte behövde pengarna.. fyra par skidor 11000kr, hjälm 2st 1700kr, tranciever 1500kr, ryggskydd 1600kr, skidbrallor 1800kr, trekkers 1200kr, hudar 1100, goggles 1200kr

C:a 21 000 bara på de prylar jag kommer på nu som du kan dra av från de 90 och sen var jag tre veckor i LA också men det var rätt billigt och jag snålade så det var nog bara fem tusen det gick på.

Tillbaka
Topp