Whistler 2013/2014

Chrhelsing

Ny medlem
Whistler 2013/2014
Tja!
Nu är det (bara) 6 månader kvar till skidsäsongen drar igång så det är väl ändå dags att skapa den här tråden! Vet om att det redan finns en Kanda/Usa tråd men den här är specifikt för alla som ska till Whistler.

Tänkte att vi i denna tråden kunde prata om allt ifrån boende, jobb, bra flygbolag för bagaget och ölpriser:)
Själv tänkte jag försöka fixa ett boende någonstans i creekside då det verkar vara ett skönt område.
Just nu ser det ut som att jag åker själv och letar då andra människor att dela boende med:) Har dock några kompisar som inte bestämt sig än.

Om ni har tänkt att jobba så finns det massa info på den här hemsidan http://www.canadainternational.gc.ca/ci-ci/Immigration-Immigrer.aspx?menu_id=3

Hoppas det är fler som har tänkt säsonga där!
//Christoffer

Senast ändrad:
Whistler 2013/2014
Hej,

bra initiativ! Vi är två som har tänkt oss Whistler i ett par månader i slutet på december. Köpte early bird-liftkortet för några timmar sedan! Som det ser ut nu har vi inte tänkt jobba, men det kan ju komma att ändra sig på sex månader.

Jag delar gärna boende med likasinnade! Och tar gärna emot tips för att söka boende, även om det är långt kvar än. Kan tänka mig att det är lättare att hitta boende för helsäsong än för två-tre månader som vi har tänkt vara borta... Kommer hålla koll på tråden och hoppas att det dyker upp fler som ska iväg!

Elin (& Sara)

Whistler 2013/2014
Tjenare!

Har även jag tänkt bege mig till Whistler under kommande säsong för att jobba och åka skidor.

Har försökt läsa lite kring vad som gäller med arbetsvisum etc och det verkar onekligen som att man behöver ett visum för att få jobba där. Vart man ska ansöka och mer exakt vad man ska ansöka till är dock suddigare. Har hittat att det finns något sorts Sweden Youth Exchange Program som innebär att man inte behöver ha något jobb klart (vilket det verkar som att man måste för ett vanligt arbetsvisum). Någon här som vet något om det här?

/Jakob

Whistler 2013/2014
Är på min andra säsong här i Whistler. Jag fick en intervju med Whistler Blackcomb i London med hjälp av rese företaget Working Holiday Club. De hjälper en i princip med en intervju m.m, men man får lägga ut lite pengar men får tillbaka de om man inte får jobb. Men det är en lösning. Kolla runt mycket på http://whistler.en.craigslist.ca (typ som blocket), där hittar man jobb annonser, ledigt boende, beg skidor m.m.

För delen med att jobba för Whistler Blackcomb är att man får ett gratis liftkor, 50% på WB ägna matställen på berget, Rabatt på WB ägda butiker, erbjuds billigt boende på blackcomb. Man kan lätta klämma in 60-80 dagar om män ändå inte jobbar på backen.

Nackdelen är väl att man tjänar dryga 10-11 Dollar i ingångs lön men de jämnar ut sig med förmånernerna om man utnyttjar de.

-Slagsmål om Puder,

- Värför är Whistler så populärt, blande bästa Tur, Puder, Park åkning man kan hitta i världen och de som gör det unikt är att livet utan för backen otrolig om inte bättre, kan lätt leva i Whistler utan att behöva åka skidor.

- Sjukt mycket folk över julen och Amerikanska högtider. Cirka 30K+

Har själv jobbat med Rental och Retail för WB i 4 Seasons vilket jag kan recommendera starkt! Lätt en av de bättre jobben för WB.

Om man inte jobbar för WB utan på någon restaurang kan man förvänta sig mycket dricks. Allt annat tror jag inte är så roligt.

Stannar här och gör min första sommar säsong, vilket jag redan tror kommer bli roliga än vintern. Came for Winter, Stayed for Summer.

Tar gärna emot frågor om något undras :-)

Whistler 2013/2014
Hej,

Jeg har selv været på sæson i Whistler, Banff, Canazei og Chamonix.. Whistler er helt sikkert det fedeste.
Jeg valgte at sikre mig et sted at bo hjemmefra gennem SeasonHousing, som er et dansk firma, som hvert år har mange Danske, Engelske og Svenske ski/snowboard bumser med til Whistler. De har nogle rigtig fede huse i White Gold (tæt på Whistler Village) og Whiskey Jack (Creek side).
Jeg boede i White Gold, hvilket jeg var rigtig glad for, så man ikke behøvede at tage taxi fra Creekside til Village hver gang man ikke nåede bussen, eller hvis man tager sent hjem en nat fra byen.
Så jeg anbefaler i vælger at finde et sted at bo i gå-afstand fra Whistler Village... :)

Og hvis i allerede har købt liftkort, så er det jo ikke det vigtigste at få job på bjerget, for at få det gratis lift kort, så vil jeg anbefale at få et tjener job... Det er forholdsvis nemt at få, hvis man kommer til Whistler i Oktober/November.
Man får godt nok kun minimums løn, men der ud over får man så drikke penge, som nemt kan blive $200 på en god weekend aften.

Så jeg kan anbefale, hvis i er en gruppe og gerne vil bo sammen, så prøv at sikre jer et sted at bo hjemmefra, det er så super nemt at kunne ankomme og have det på plads, så det kun er job man skal tænke på, når man ankommer. Og så, hvis det fx var SeasonHousing man valgte, kan i jo allesammen gå sammen og få gruppe rabat, earlybord discount og komme til at bo sammen. Så det er jo fedt nok at vide, inden man tager afsted...

Mvh. Rikke

Whistler 2013/2014
Aight buddys!

Jag är på att bo tillsammans med andra. När är det tänkt vi drar så packar jag väskan och infinner mig på flygplatsen. Förresten är det någon som ska med till Stryn/Fonna under sommaren nu och shredda?

Whistler 2013/2014
Hej alla grabz and galz!

Även jag ska bege mig över atlanten för att söka lyckan om puder i landet av björnar och beliebers!
Har avslutat min visumansökan och väntar in svar. Jag kommer jobba och såklart åka skidor under hela säsongen. Tyvärr bangade mina deppiga vänner på att haka på eller hela historien är mycket luddig, men men.
Detta leder till att jag söker någon/några att dela boende med!

Kontaktanonns:

Glad kille på 18 jordsnurr som tycker om att åka skidor och drick bärtz.
Ganska bra på att hålla rent omkring sig och kommer inte sno varken dina ägg eller din mjölk på morgonen

Svara om jag låter som rumskamratsmaterial!

Fred ut <3

Whistler 2013/2014
Hej alla skid galna!

Jag är en kille på 24 bast som är riktigt sugen på några månader i Whistler, min bror kom hem där ifrån för några veckor sen och han verkar ha haft det riktigt bra. Så tänkte att nu är det min tur:) Tyvärr känner jag ingen som är sugen på och hänga med.

Jag hade väll tänkt och vara borta runt 3 månader, åka dit strax efter jul. Hade nog inte tänkt jobba, bara åka skidor och chilla :)

Lite om mig då: håller mest på med klättring sedan 1 år tillbaka, på vintern blir det skidor så klart. Annars jobbar jag som snickare. Det var allt hehe

Hör gärna av er om ni har plats i något boende för en riktigt skidsugen kille

/ Micke Ritsle

Whistler 2013/2014
Nosslins sa:
Tjenare!

Har även jag tänkt bege mig till Whistler under kommande säsong för att jobba och åka skidor.

Har försökt läsa lite kring vad som gäller med arbetsvisum etc och det verkar onekligen som att man behöver ett visum för att få jobba där. Vart man ska ansöka och mer exakt vad man ska ansöka till är dock suddigare. Har hittat att det finns något sorts Sweden Youth Exchange Program som innebär att man inte behöver ha något jobb klart (vilket det verkar som att man måste för ett vanligt arbetsvisum). Någon här som vet något om det här?

/Jakob
På den här sidan finns det info om hur man söker visum :) https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85634

Whistler 2013/2014
Heeeej!!

Jag och min kompis planerar att åka ner till Whistler i december, vi kollar boende just nu och delar gärna med andra! Är de några som sitter i samma lift så är det bara att höra av sig :)))

Whistler 2013/2014
Hej! Vilken bra idé med den här tråden:) jag var i st anton i vintras o det var verkligen super, nu är jag taggad på whistler o söker även några att bo med, tänkt åka dit i mitten på oktober/ början av november o stanna hela sädongen!

Whistler 2013/2014
Alla som funderar på att dra, sluta funderar och åk! det är lätt värt de, lovar er detta! har varit hemma i Sverige i en månad nu och går inte en dag utan att jag vill dra tillbaka.. Ska ni jobba va där i tid så ni får en chans innan alla andra också ska söka! vi åkte dit den 2 november och är glad att vi kom dit tidigt! bästa puder dumpen på säsongen var i början, slutet av november början på december! kan vara värt att tänka på! Annars är det bara kötta på så kanske vi ses iår igen!

Whistler 2013/2014
Tjenna!

Vi är tre tjejer, 1/3 norrlänning och 2/3 stockholmare, som lärt känna varandra under en skidlärarsäsong i Sälen. Tillsammans tänkte vi nu flyga över atlanten för en massa pow och nya bekantskaper. Vi kan inte riktigt komma underfund med vart i Kanada vi bör åka -Bunff/Whistler/annat kul.

Vad är era tips?

Hjärtliga hälsningar Hannah-Maria, Johanna och Mikaela

Whistler 2013/2014
Tjabba alla!

Jag är också nu klar för Whistler till säsongen. Ska åka med ChrHelsing och lite andra kompisar. Jag skickade iväg sista delen för ansökan om IEC visa. Hoppas vi blir stort härligt gäng för after-ski nu till säsongen. Pussar

Whistler 2013/2014
Vi är tre tjejer i 20 årsåldern som har både jobb och boende i Whistler! Vårt boende nu är via vårt jobb men vi är mer sugna på att bo ett skönt gäng i ett enda stort skidhus!
Vi försöker förstå oss på hur vi ska söka visum nu och sen är vi good to go !

Hör av er om ni är sugna på att dela med oss :)

Whistler 2013/2014
Hej!

Jag har också planer på at dra iväg till whistler efter jul någon gång, har aldrig varit i Canada tidigare och hade tänkt jobba lite också när jag är där.. Mer än tacksam för alla tips jag kan få!

Whistler 2013/2014
Halllaaa!
Jag och troligen 2, möjligen 3st tänkte dra till detta paradis och suga i oss mer puder än charlie sheen.
Tänkte om någon visste vilka områden som är skönast att bo i så man slipper färdas en halv evighet för att komma till backen. Men antar att ju närmare backen ju mer kostar det med?

Whistler 2013/2014
gretanordin sa:
Vi är tre tjejer i 20 årsåldern som har både jobb och boende i Whistler! Vårt boende nu är via vårt jobb men vi är mer sugna på att bo ett skönt gäng i ett enda stort skidhus!

Hej jag ska oxå åka i början på november o håller på att maila olika boenden hade varit kul att dela med er!!

Whistler 2013/2014
luna92 sa:
gretanordin sa:

Hej jag ska oxå åka i början på november o håller på att maila olika boenden hade varit kul att dela med er!!
Jag hänger gärna på och bor i ett stort hus! Kommer också åka oktober/november!

Whistler 2013/2014
luna92 sa:
gretanordin sa:

Jag ær också sugen på Whistler i vinter! Har varit ivæg på två vintersæsonger tidigare, Sælen och Val Thorens! Letar efter någon som vill dela boende? :)

Whistler 2013/2014
Såg att de va længesedan någon skrev hær! Jag ær grymt sugen på att åka till Kanada eller USA i vinter och sæsonga. Ær 21år och har gjort två sæsonger tidigare, i Sælen och Val Thorens. Åker snowboard och kænner att jag vill ta mig utanfør pisterna nu och køra puder! Har inte bestæmt mig før om jag ska jobba eller inte, beror på hur længe man stannar dær. Ær inte sugen efter ett 100% jobb utan mer 2-4dagar i veckan i så fall så att man får mycket tid i backen.

Hør av er om ni vill dela boende!

Whistler 2013/2014
gretanordin sa:

Hej! vart är boendet och vad är det för jobb?? Vi är två tjejer som ska åka ner i vinter och tycler som ni att det vpre najs att bo flera tillsammans! Vi 'r båda 19 och älskar att åka lagg =) när hade ni tänkt åka ner??

Whistler 2013/2014
jennytolander sa:
gretanordin sa:

Hej! vart är boendet och vad är det för jobb?? Vi är två tjejer som ska åka ner i vinter och tycler som ni att det vpre najs att bo flera tillsammans! Vi 'r båda 19 och älskar att åka lagg =) när hade ni tänkt åka ner??
Jobbet är på en skiduthyrningsaffär.. affinity sports tror ja det heter och boendet är via dom men vet inte vart i Whistler.. dock verkar det som att de tar väldigt mycket överpris + att det förmodligen är roligare att bo många i ett hus :)
Vi bokade faktiskt biljett igår så vi sticker från sthlm den 10 november! Tänkte hänga ngr dagar hos en kompis i Vancouver först för att sen ta tåget runt den 16 nov mot Whistler! :)

Whistler 2013/2014
gretanordin sa:
jennytolander sa:
gretanordin sa:

Jobbet är på en skiduthyrningsaffär.. affinity sports tror ja det heter och boendet är via dom men vet inte vart i Whistler.. dock verkar det som att de tar väldigt mycket överpris + att det förmodligen är roligare att bo många i ett hus :)
Vi bokade faktiskt biljett igår så vi sticker från sthlm den 10 november! Tänkte hänga ngr dagar hos en kompis i Vancouver först för att sen ta tåget runt den 16 nov mot Whistler! :)
Åh ni har redan bokat?? Sjukt taggande! Vår tanke var nog att åka ner runt Lucia först, en månad efter er typ. På Craiglist finns ju en massa boenden och många med flera sängar och hyffsade priser =)

Whistler 2013/2014
jennytolander sa:
gretanordin sa:
jennytolander sa:
Åh ni har redan bokat?? Sjukt taggande! Vår tanke var nog att åka ner runt Lucia först, en månad efter er typ. På Craiglist finns ju en massa boenden och många med flera sängar och hyffsade priser =)
Ja vårt jobb börjar den 18 november så vi var tvungna att ta oss ner! :)
Jasså - då ska jag kika där! Ska jag höra av mig om jag hitta något?

Whistler 2013/2014
gretanordin sa:
jennytolander sa:
gretanordin sa:
Ja absolut!! Skicka ett pm :D Vi kollar också runt så vi kan ju hålla kontakt :))

Whistler 2013/2014
jennytolander sa:
gretanordin sa:
jennytolander sa:
Ja absolut!! Skicka ett pm :D Vi kollar också runt så vi kan ju hålla kontakt :))
Flikar in på ett hörn om de är lungt va :)
Om ni hittar något boende som verkar nice och har en plats över är jag intresserad!

Whistler 2013/2014
skidarn sa:
jennytolander sa:
gretanordin sa:
Flikar in på ett hörn om de är lungt va :)
Om ni hittar något boende som verkar nice och har en plats över är jag intresserad!
Haha rätt gjort! The more the merrier =)

Whistler 2013/2014
Vi är två flickor, två pojkar som ger oss ner till Whistler för att rida på dom vita vågorna!

Ett glatt gäng, där alla kan ta ansvar för sitt & inte är curlade skitungar. Mellan 20-22 år är vi och vi förväntar oss mycket öl, snö & goa männsikor. Letar nu även någon att dela boende med, så lägg ett pm om du letar folk, eller boende själv.

Fånga Karpen!

Whistler 2013/2014
Aahhh, nu har jag betalt mitt visum och vill bara åka nununu! Ska bli sjukt spännande! Grejen är ju bara det där med boende. Jobb tänker jag att man kan söka på plats (eller?).. Vore nice med ett stort hus med massa sköna människor! I värsta fall kan man väl bo på hostel första tiden :P

Whistler 2013/2014
Tjenare alla puderälskare!

Jag går även jag och drömmer om Kanadas grymma puderåkning.
För tillfället har ja ingen resekamrat. Så är ni som jag galen i puder och ute efter många sköna dagar i snorkeldjup snö så är de bara att höra av sig!
Jag är öppen för diverse förslag och lösningar.

Jag undrar dock hur lång tid de tog för er att få erat visum från de att ni började söka?

Simma lugnt, Gurra

Whistler 2013/2014
Det stod att det tar typ tio dagar har jag för mig, men söker man nu i aug/sep när det är asmånga som söker kan det ta upp till åtta veckor! Så sök så fort som möjligt!

Whistler 2013/2014
Hej!

Det är lite jobbigt nu. Mitt resesällskap pajade sina knän. Står nu här själv lite förvirrad, fortfarande besluten om att göra en säsong.

Jag har tidigare jobbat som skidlärare i Sälen men vill nu känna på riktigt pow.

Om någon har några tips eller har en säng över till en norrlänning som ska ut i världen så PMa, bara PMa!

/Hannah-Maria

Whistler 2013/2014
beaaa sa:
luna92 sa:
gretanordin sa:

Jag ær också sugen på Whistler i vinter! Har varit ivæg på två vintersæsonger tidigare, Sælen och Val Thorens! Letar efter någon som vill dela boende? :)
Vi er to danske fyre som hellere end gerne vil dele bolig med nogle svenskere! - Des større hytte des bedre!

Whistler 2013/2014
Hallå alla glada.

Jag skall också med ChrHelsing & co. Jag hoppas och antar att detta blir väldigt fett. Jag har en liten fundering bara! Den kan verka lite wierd sådär, MEN: Är det någon som har koll på köttpriserna och sådär där borta? Man vill ju gärna kunna ha lite skönt BBQ och öl-häng efter backen.

Whistler 2013/2014
rickardkrullsson sa:
Hallå alla glada.

Jag skall också med ChrHelsing & co. Jag hoppas och antar att detta blir väldigt fett. Jag har en liten fundering bara! Den kan verka lite wierd sådär, MEN: Är det någon som har koll på köttpriserna och sådär där borta? Man vill ju gärna kunna ha lite skönt BBQ och öl-häng efter backen.
Bästa frågan. EVER.

Whistler 2013/2014
Är ganska dyrt med kött, dyrare än i Sverige iallafall. Dock inga extrema priser. Även billigare om man åker till Squamish, 30 minuter söder med bil!

Tillbaka
Topp