Whistler - säsonga från januari?

Shampoosuicide

Ny medlem
Hej! Vi är ett gäng tjejer som är sugna på att säsongs i whistler canada, men undrar lite hur det går till? Problemet ligger i att vi pga resa inte kan dra till whistler förrän januari, någon som vet hur det är med säsongskort från januari? Har hört lite om jobb på hotell och i backen , kan kombinera med soft boende eller gratis liftkort?
Gärna lite allmän info om bästa tips med jobb/ boende . Hade uppskattat hjälpen sjukt mycket!
Ida :)

Hej,

Vi är nio stycken killar och tjejer som också ska göra en säsong i Whistler. Vi har redan fixat boende och sådant, men här har ni lite tips.

Angående liftkorten, så kan man antingen köpa ett vanligt liftkort, eller få ett i samband med arbetet. Däremot är det inte alla jobb som delar ut sådana liftkort till sina anställda, utan snarare de arbeten såsom skidlärare, pistjobbare, etc.

Om ni ska arbeta i Whistler, är det väldigt viktigt att ni har visum. Det ansöker ni om via den kanadensiska ambassaden i Stockholm, men de tar inte längre emot några fler ansökningar. Ni kan då fixa det i Vancouver istället.

Vi har inte kollat på jobb än, utan vi tar det när vi kommer dit. Det är lite enklare att ansöka om arbete när man faktiskt kan komma på arbetsintervjun. Så fixa istället det när ni kommer till Whistler.

Ni kan gå in på:
www.rideonwhistler.com

De har riktigt bra med information gällande säsonger i Whistler. De har även boenden man kan hyra av dem.

Hör av er när ni är i Whistler, så kan vi träffas och ta några öl.

/Fredrik och Anton:cool:

Kan nämn att de även har en jobbmässa där alla företag som vill ha säsongsarbetare står och anställer folk.
Tror den är i november men är inte säker.

FredrikThulin sa:
Hej,

Vi är nio stycken killar och tjejer som också ska göra en säsong i Whistler. Vi har redan fixat boende och sådant, men här har ni lite tips.

Angående liftkorten, så kan man antingen köpa ett vanligt liftkort, eller få ett i samband med arbetet. Däremot är det inte alla jobb som delar ut sådana liftkort till sina anställda, utan snarare de arbeten såsom skidlärare, pistjobbare, etc.

Om ni ska arbeta i Whistler, är det väldigt viktigt att ni har visum. Det ansöker ni om via den kanadensiska ambassaden i Stockholm, men de tar inte längre emot några fler ansökningar. Ni kan då fixa det i Vancouver istället.

Vi har inte kollat på jobb än, utan vi tar det när vi kommer dit. Det är lite enklare att ansöka om arbete när man faktiskt kan komma på arbetsintervjun. Så fixa istället det när ni kommer till Whistler.

Ni kan gå in på:
www.rideonwhistler.com

De har riktigt bra med information gällande säsonger i Whistler. De har även boenden man kan hyra av dem.

Fan vad underbara svar ni ger! Blir så glad när man har fått lite koll typ. Grejen är ju den att vi inte drar ner förrän vid nyår eller början på januari men ska försöka kolla lite boende tills dess! Den sidan verkar helt reko! Tack!!

Det finns kanske inte möjlighet att krascha i en soffa hos er i januari någon dag tills man skaffat boende själv? Eller hur ser erat boende ut? Vi e typ 2 pers.

Ni gick bara in på sidan och fixade boende Därifrån?

Och ni fixade alltså först vanligt turisvisum och sen drar man till Vancouver och fixar resten där på plats?
Fan, Kan inte längta mer efter lite puder!!!

Tack så jätte mycket för svaren igen killar! Ida och Matilda

Shampoosuicide sa:
FredrikThulin sa:
Hej,

Ni kan gå in på:
www.rideonwhistler.com

Fan vad underbara svar ni ger! Blir så glad när man har fått lite koll typ. Grejen är ju den att vi inte drar ner förrän vid nyår eller början på januari men ska försöka kolla lite boende tills dess! Den sidan verkar helt reko! Tack!!

Det finns kanske inte möjlighet att krascha i en soffa hos er i januari någon dag tills man skaffat boende själv? Eller hur ser erat boende ut? Vi e typ 2 pers.

Ni gick bara in på sidan och fixade boende Därifrån?

Och ni fixade alltså först vanligt turisvisum och sen drar man till Vancouver och fixar resten där på plats?
Fan, Kan inte längta mer efter lite puder!!!

Tack så jätte mycket för svaren igen killar! Ida och Matilda
Du behöver inget turistvisum för Kanada. Räcker med att åka dit och sen söka arbetsvisum på plats. Hoppas någon rättar mig om jag har fel. Jag ska till Kanada och bara åka skidor och behöver inget men det kanske är skillnad om man ska söka jobb, att man behöver något grundvisum eller vad man ska säga. Mellanlandar ni i USA på vägen dit så måste ni dock söka ett ESTA för USA. Fylls i snabbt och kostar cirka 90 kr.

Man får stanna i Kanada 6 månader utan visum.
Det som krävs är dock att:
Du har ett pass som räcker 1 dag längre än planerad vistelse
Du kan visa en returbiljett
Du har alla nödvändiga dokument
Du är vara vid god hälsa
Du har tillräckligt med pengar för att klara din vistelse i landet
Du lyckas övertyga tulltjänstemannen att du kommer lämna landet efter din vistelse är över.
Du har ett fläckfritt förflutet

Annars kan man bli nekad.
Så även om ni ska jobba måste ni ha tillräckligt med pengar för att klara er vistelse. Är osäker på hur mycket som krävs för att bevisa att man klarar vistelsen men det är inte det ni budgeterat för. Har för mig att jag läst 16 000 någonstans.

Du behöver inget turistvisum för Kanada. Räcker med att åka dit och sen söka arbetsvisum på plats. Hoppas någon rättar mig om jag har fel. Jag ska till Kanada och bara åka skidor och behöver inget men det kanske är skillnad om man ska söka jobb, att man behöver något grundvisum eller vad man ska säga. Mellanlandar ni i USA på vägen dit så måste ni dock söka ett ESTA för USA. Fylls i snabbt och kostar cirka 90 kr.

Man får stanna i Kanada 6 månader utan visum.
Det som krävs är dock att:
Du har ett pass som räcker 1 dag längre än planerad vistelse
Du kan visa en returbiljett
Du har alla nödvändiga dokument
Du är vara vid god hälsa
Du har tillräckligt med pengar för att klara din vistelse i landet
Du lyckas övertyga tulltjänstemannen att du kommer lämna landet efter din vistelse är över.
Du har ett fläckfritt förflutet

Annars kan man bli nekad.
Så även om ni ska jobba måste ni ha tillräckligt med pengar för att klara er vistelse. Är osäker på hur mycket som krävs för att bevisa att man klarar vistelsen men det är inte det ni budgeterat

Tack så mycket för svaren igen! Så ni alla säger att det går att fixa arbetsvisum i Vancouver i januari ? Vi behöver därför Inte tänka på visum förrän vi kommit till canada ? Ska försöka kolla lite boende och ha det fixat innan vi åker dit så får jobbet lösa sig senare, så får man träffa lite soft folk där nere !
Hälsningar Ida

Jag har varit här i två veckor nu och det är stendött på jobbfronten. Har fått jobb som snöskottare men det är ju fan ingen snö än så jag söker vidare, hade vart soft med nåt kvällsjobb. Det kommer dock bli lättare att få jobb om 2-3 veckor när backen öppnar har jag hört, så får gå ut på ny jobbjakt då. Kommer man i januari finns kanske en risk att de flesta jobben är tagna. Var på en job fair förra veckan och det var säkert 200 pers i kö utanför så jobben är eftertraktade här...

Hör av er när ni kommer så får vi ses på en bira i backen eller byn! peace

nBERNARDI sa:
Jag har varit här i två veckor nu och det är stendött på jobbfronten. Har fått jobb som snöskottare men det är ju fan ingen snö än så jag söker vidare, hade vart soft med nåt kvällsjobb. Det kommer dock bli lättare att få jobb om 2-3 veckor när backen öppnar har jag hört, så får gå ut på ny jobbjakt då. Kommer man i januari finns kanske en risk att de flesta jobben är tagna. Var på en job fair förra veckan och det var säkert 200 pers i kö utanför så jobben är eftertraktade här...

Hörde detta om jobben uppe på berget! Jag och min kompis får väl hålla tummarna att nån drar hem i januari och lämnar något till oss :) annars tar vi bilen och kör runt i bergen några månader ! Hur gjorde du med jobbvisumet? Ansökte om det var? o hade ingen anställning innan?

Ey , adda mig på fb så kan man bygga lite vänskapskretsar där borta redan !
Ida Nilsson , tror länken funkar:
https://m.facebook.com/ida.nilsson.5099?__user=626349767#!/ida.nilsson.5099?__user=626349767

/Ida Mattis

nBERNARDI sa:

Hörde detta om jobben uppe på berget! Jag och min kompis får väl hålla tummarna att nån drar hem i januari och lämnar något till oss :) annars tar vi bilen och kör runt i bergen några månader ! Hur gjorde du med jobbvisumet? Ansökte om det var? o hade ingen anställning innan?

https://m.facebook.com/ida.nilsson.5099?__user=626349767#!/ida.nilsson.5099?__user=626349767

/Ida Mattis

Shampoosuicide sa:

/Ida Mattis
Har ni frågor ang. Whistler eller övriga Kanada läsa denna tråden: Kanada Guide

Hej alla!
Jag drar över till Whistler den 28 dec, har inget boende fixat än och undrar såklart om någon som är på plats har nån koll? Tänkte även kolla med er som är på plats om någon ev har en soffa ledig över nyår? Fullbokat på HI Hostel och känner väl att det är lite kallt att sova ute!

Ha de!

Tjenare! Jag åker förmodligen till whistler i februari, sticker dit själv. Är 21 år, man, social och lugn, fast gillar att festa. Är det någon som har en plats över i något boende? planerar att stanna 1-3 månader och sedan flytta till vancouver för att jobba där ett tag och sedan resa kontinenten söderut.

Så om det finns en ledig säng någonstans så tar jag gärna den! Annars om några fler är sugna på att dela boende så säg till, jag är inte kräsen på lyx eller plats.

Tillbaka
Topp