Whistler vs Banff

PatrikFalk

Ny medlem
Whistler vs Banff
Jag drömmer om att få göra en säsong i Whistler. Jag har polare som säsongat där och berätta hur bra det är.

Jag håller på att kolla runt lite alternativ för jobb och boende på olika ställen och läste lite om Banff, men har aldrig
hört talas om det innan.

Någon som har lite erfarenhet av det båda skidorterna, vad ni tycker?

Peace

Whistler vs Banff
Banff är en av Kanadas största turistorter. (flest turister på sommaren dock) Jag gjorde säsong där för två år sedan. Riktigt fin by med berg 360 grader runt om. Jag kan inte jämföra med Whistler för jag har inte varit där men jag har svårt att tro att skidåkningen i Banff är lika bra som den i Whistler. Runt Banff har du tre skidorter. Norquay ligger närmast, runt 10-15 pister, stenhårda konstsnö backar och minimal offpist.

Ca 20 minuters buss/bilresa från Banff ligger Sunshine Village. Riktigt fin anläggning med ca 100 pister, och bra offpistmöjligheter. Fallhöjden är runt 900 meter.
Jag kan jämföra med Revelstoke där jag var förra vintern. Revy har endast två liftar och en sjuk puderhets. Men med sina 1700 fallhöjdsmeter hinner man bli ganska trött i benen.
Sunshine har tolv liftar, kortare åk men många möjligheter och riktigt roliga åk, med Kanadas bästa snö (torraste snön). De enda som du slåss om pudret med, är skidlärarna och några pappor och på helgen Calgaryfolket, hetsen är inte alls lika stor som i Revelstoke.
Dessutom finns det två riktigt bra områden, Wild West och Delirium Dive. Offpistområden som är kontrollerade. Dive är på ungefär 600 fallhöjd och är man där när dom öppnar området vid 10-11 på morgonen så är det inte alls ovanligt att det är ospårat och djupt. För att få åka i dessa områden måste man ha transceiver, spade och sällskap. Men om man är ensam så kan man bara ställa sig vid ingången och kolla med folk om man får hänga på, vilket man ofta får.

Den tredje skidorten som ligger inom bra avstånd är Lake Louise. ca 45 minuter med bil. Riktigt bra pister om du vill bränna manchester. På baksidan finns dock ett par riktigt trevliga bowls med fin offpiståkning. Däremot får inte Lake Louise så mycket snö så det gäller att pricka rätt. Men man kan köpa ett liftkort som täcker alla tre skidorter och då kan man åka dit där det är bäst för tillfället. Det går även bussar till Louise från Banff.

Även fast byn är liten så tröttnade jag aldrig under mina fem månader där. Det är riktigt vackert, det finns mycket att göra. Massa butiker, restauranger och nattklubbar. Möjlighet till att spela hockey, curling och gym/badhus/sporthall.

När det gäller liftkortspriser har jag dock ingen aning. Jag jobbade som skidlärare så vi fick liftkort.
Men kolla du kan kolla www.skibanff.com om du vill veta mer om Sunshine Village.

Lite avstånd:
Calgary - Banff: ca 13 mil
Banff - Golden (Kicking Horse): ca 14 mil
Banff - Revelstoke: ca 30 mil, dålig väg i passen
Banff - Whistler: ca 80 mil.

Alla orter ligger utmed Highway 1. Men genom passen, med berg och dalar överallt är vägen stundtals riktigt dålig.

Whistler vs Banff
Golden (kicking hourse) är ett bra alternativ också! Inte lika mycket puderhets som revelstoke men får kopiösa mängder bra snö och mycket bättre offpist än Banff. Jag skall göra en säsong i Golden kommande säsong, åker själv dit men det är mycket svenskar där så de ska inte vara så svårt att hitta nått gäng att hänga med.

Whistler vs Banff
the_teo sa:
Revelstokes 1700 fhm är ju bara ett skämt. Man åker ju ändå bara på Ripper och Stoke.
Enig. Sista 400fhm ær ju bara platt transport, dessutom! Lodgen byggdes dær den ligger før att dem ska kunna skryta om den størsta fallhøjden i nordamerika....løjligt.

Whistler vs Banff
Bra skrivet om Banff Claar. Men du missade bara tre givna saker för en bummare. Måndagsinomhusfotbollen med locals, tisdagsbion då 1 l läsk och 1 kg popcorn ingår i biljettpriset samt fredakskaraoken på HI!

Hetsen finns knappt som du säger. Åkt knädjup puder en hel dag i baksidan av Lake Louise utana tt se en människan (dock får bara LL ca 7 m snö/år, så inte jätteofta det är puder). Något mer folk i Banff som ligger närmare Calgary, spciellt på helger om dumper kommer då, men inte i närheten av Whistler eller Revel. Sunshine får snitt 10 m, dock mellan november och maj så oftast inte jätteintensiva snöfall. Men snöar det väl så går det att hitta ospårad och fin snö veckor efter. Väldigt enkelt med.

Plusset med Whistler är storleken, som valfri europeisk ort. Övriga områden i Kanada är faktiskt rätt små. Samt att man bor vid liftarna så man slipper lifta/åka bus vilket annars typ är obligatoriskt i Nordamerika. Peakliften en puderdag är något alla skidåkare måste uppleva. Grymt pep där. Minus för allt folk, enorm puderhets samt att allt, precis ALLT kostar 20% mer än på övriga orter i Kanada.

Sen håller jag med Ashtray, Kickinghorse är ritkgit nice. Dit kommer jag åka om två år, om planen håller.

Tillbaka
Topp