Banff är en av Kanadas största turistorter. (flest turister på sommaren dock) Jag gjorde säsong där för två år sedan. Riktigt fin by med berg 360 grader runt om. Jag kan inte jämföra med Whistler för jag har inte varit där men jag har svårt att tro att skidåkningen i Banff är lika bra som den i Whistler. Runt Banff har du tre skidorter. Norquay ligger närmast, runt 10-15 pister, stenhårda konstsnö backar och minimal offpist.
Ca 20 minuters buss/bilresa från Banff ligger Sunshine Village. Riktigt fin anläggning med ca 100 pister, och bra offpistmöjligheter. Fallhöjden är runt 900 meter.
Jag kan jämföra med Revelstoke där jag var förra vintern. Revy har endast två liftar och en sjuk puderhets. Men med sina 1700 fallhöjdsmeter hinner man bli ganska trött i benen.
Sunshine har tolv liftar, kortare åk men många möjligheter och riktigt roliga åk, med Kanadas bästa snö (torraste snön). De enda som du slåss om pudret med, är skidlärarna och några pappor och på helgen Calgaryfolket, hetsen är inte alls lika stor som i Revelstoke.
Dessutom finns det två riktigt bra områden, Wild West och Delirium Dive. Offpistområden som är kontrollerade. Dive är på ungefär 600 fallhöjd och är man där när dom öppnar området vid 10-11 på morgonen så är det inte alls ovanligt att det är ospårat och djupt. För att få åka i dessa områden måste man ha transceiver, spade och sällskap. Men om man är ensam så kan man bara ställa sig vid ingången och kolla med folk om man får hänga på, vilket man ofta får.
Den tredje skidorten som ligger inom bra avstånd är Lake Louise. ca 45 minuter med bil. Riktigt bra pister om du vill bränna manchester. På baksidan finns dock ett par riktigt trevliga bowls med fin offpiståkning. Däremot får inte Lake Louise så mycket snö så det gäller att pricka rätt. Men man kan köpa ett liftkort som täcker alla tre skidorter och då kan man åka dit där det är bäst för tillfället. Det går även bussar till Louise från Banff.
Även fast byn är liten så tröttnade jag aldrig under mina fem månader där. Det är riktigt vackert, det finns mycket att göra. Massa butiker, restauranger och nattklubbar. Möjlighet till att spela hockey, curling och gym/badhus/sporthall.
När det gäller liftkortspriser har jag dock ingen aning. Jag jobbade som skidlärare så vi fick liftkort.
Men kolla du kan kolla www.skibanff.com om du vill veta mer om Sunshine Village.
Lite avstånd:
Calgary - Banff: ca 13 mil
Banff - Golden (Kicking Horse): ca 14 mil
Banff - Revelstoke: ca 30 mil, dålig väg i passen
Banff - Whistler: ca 80 mil.
Alla orter ligger utmed Highway 1. Men genom passen, med berg och dalar överallt är vägen stundtals riktigt dålig.