Whistler

Whistler
Tja alla skidpolare!
Någon som vet om det är möjligt att åka till Whistler mellan perioden november till mars/april 2009-2010. Gå det fixa jobb där?? boende ?? Tacksam för all info.. måste ut och åka skidor nu .. gå ju inte jobba industri.. tjarå

Whistler
Tjenare, jag har ingen erfarenhet. Men det kan nog bli riktigt svårt nästa säsong med tanke på OS. Du kan nog räkna med att redan dyra whistler lär bli ganska mycket dyrare. Dock kommer det ju finnas massa jobbtillfällen. Det finns redan massa jobb man kan söka på OS hemsida, du kan ju testa där. Ett tips bara, men som sagt så har jag ingen bra koll, bara hur jag tror det kommer vara!

/A

Whistler
Jo det går bra. Många hyresvärdar kör dock ut säsongarna under dom 2 OS veckorna.
Jobbar du för berget kan du få bo i "staff-housing" då får du bo kvar under OS.

Whistler
Hej!
Jag och 3 polare är håller på att söka visum för att dra till Whistler i höst, kanske okt,nov någongång! Jag har läst lite vad ni skrev om jobb på OS-hemsidan men kunde inte hitta den? Men har ni tips på vart man kan hitta bra boende i whistler och även någon bra sida där man kan söka jobb? När har ni planer på att åka?
//"Mickis"

Whistler
Enligt rykten i byn så kommer mycket riktigt många hyresvärdar köra ut säsongarna under OS-veckorna. Framförallt de som har ett kontrakt som inte är över 12 månader.

Anledningen? Pengar.
Lösningen för att behålla sitt boende skulle väl vara om säsongarna betalar mer pengar under OS-veckorna. Men framförallt gäller det att göra klart med hyresvärden innan säsongen vad som gäller.

Senast ändrad:
Whistler
OlaMelin sa:
Enligt rykten i byn så kommer mycket riktigt många hyresvärdar köra ut säsongarna under OS-veckorna. Framförallt de som har ett kontrakt som inte är över 12 månader.

Anledningen? Pengar.
Lösningen för att behålla sitt boende skulle väl vara om säsongarna betalar mer pengar under OS-veckorna. Men framförallt gäller det att göra klart med hyresvärden innan säsongen vad som gäller.
Detta stämmer mycket bra av vad jag också har fått höra.

Dock är det så att dom "vanliga" hyresvärdarna tar ut över 60 000:-kr per 4bädds lägenhet och vecka under OS.

En trip till Hawaii är att föredra under dessa 2 veckor.

Whistler
Hej hej!

Jag jobbade i skidskolan i Whistler i vintras och ska tillbaka i vinter igen..

Som makafone skriver så kan man få boende via berget, och om man får det får man bo kvar under os för samma pengar.. Nackdelen är att berget kommer anställa sjukt lite ny personal inför kommande vintern, med tanke på os så vill de ha folk som redan känner till stället..

Angående andra jobb lär det finnas hur mycket som helst, med tanke på att många kommer bli avskräckta från att åka dit i vinter.. Vill du kolla classifieds(annonser) om både boende och jobb så kolla in http://www.piquenewsmagazine.com/pique/index.php
och
http://www.whistlerquestion.com/ det är det två stora tidningarna i området..

Att hitta jobb hemifrån har jag inte en susning om hur det funkar.. Men nästan alla som var där förra säsongen hittade jobb på plats i byn. Om jag ska vara ärlig så tror jag att det är enda sättet, om man inte ska jobba för berget..

Att bo och jobba i Squamish kan funka.. Men det är 6 mil enkel väg, och om det snöar så stängs ofta vägen av eftersom kanadensare inte har vinterdäck i samma utsträckning som svenskar.. Men det är billigare, du har större utbud på mat, men sjukt mycket mindre utbud på barer och liknande.

Hoppas svaret har hjälpt till lite i alla fall!

// Sebastian

Tillbaka
Topp