Först, låt ingen lura dig att köpa för korta telisskidor. Jag är lite mindre än dig och kör på skidor i längd 190, 191, 195, 200 och 203 beroende på humör och skulle aldrig gå ner till så kort som t.ex. 185. Riktiga racelagg eller lite fetare skidor är väl OK strax under 190, men i allmänhet tycker jag en 195-skida ger mer stabilitet när det går fort och är lite stökig terräng. Faktum är att till och med åkare som egentligen kanske är rätt duktiga ser ut lite som bambi på hal is när de faller för modefrestelsen att köra på dessa 180-centimeters miniskidor.
När det gäller ditt val är Bandit X rakare och styvare om jag inte minns fel. X-Scream (series) är mycket mjuk, men har också en lite annorlunda böjkurva relativt de flesta andra skidor. X-Scream brukar få beröm för att den ligger rätt stabilt på skär även i medlhöga farter. Till och med om man är mycket duktig är det dock svårt att hela tiden ligga på klockrena skär på telisar när det är lite svår terräng (uppkört etc). Därför vill jag ha skidor som har en mer inbyggd stabilitet och inte för mycket skärning. Personligen gillar jag också styvare skidor eftersom de liksom ger tillbaka mer information om terrängen.
Därför tycker jag bandit X (eller XX om du vill ha lite mer bredd) är ett bättre telisval.
HWC HitMe
Mannen, Myten, Menisken