x-scream s eller bandit x

freeride_nu

Aktiv medlem
har lite problem med val av nya telis skidor. valet står mellan x-scream och bandit x. jag är 180, väger 67. jag åker mest offpist (oftast i riksgränsen). är inte så jättebra telis åkare men har tänkt bli bättre. nån som har tips på vilka skidor jag borde välja?

Du skall inte köpa Bandit X! Utan Bandit XX!! om du nu skall ha ett par Bandit ´dvs.
Dock funkar X-Screamen lika bra - smaksak vilket man vill ha!
X-screamen är lite mer svåråkta än Banditen.

Menar du att han skall montera telisbindningar på ett par XXX???
Du måste ju vara helt sänkt! Hur ofta händer det att man behöver så feta skidor i svenska fjällen desutom??

Åkt slalom på Bandit XX. Grymm i puder men kändes lite väl styv. Kör telisar på X-scream 8 (tror jag... den blåa iallafall...) vilket är ruggigt mjuk... och även den har gött flyt i offpisten... Jag tror att telisar på bandit blir för styvt, men det det beror väl på åkaren... X-screamen är bra fartstabil trots kortlängd.

Först, låt ingen lura dig att köpa för korta telisskidor. Jag är lite mindre än dig och kör på skidor i längd 190, 191, 195, 200 och 203 beroende på humör och skulle aldrig gå ner till så kort som t.ex. 185. Riktiga racelagg eller lite fetare skidor är väl OK strax under 190, men i allmänhet tycker jag en 195-skida ger mer stabilitet när det går fort och är lite stökig terräng. Faktum är att till och med åkare som egentligen kanske är rätt duktiga ser ut lite som bambi på hal is när de faller för modefrestelsen att köra på dessa 180-centimeters miniskidor.

När det gäller ditt val är Bandit X rakare och styvare om jag inte minns fel. X-Scream (series) är mycket mjuk, men har också en lite annorlunda böjkurva relativt de flesta andra skidor. X-Scream brukar få beröm för att den ligger rätt stabilt på skär även i medlhöga farter. Till och med om man är mycket duktig är det dock svårt att hela tiden ligga på klockrena skär på telisar när det är lite svår terräng (uppkört etc). Därför vill jag ha skidor som har en mer inbyggd stabilitet och inte för mycket skärning. Personligen gillar jag också styvare skidor eftersom de liksom ger tillbaka mer information om terrängen.

Därför tycker jag bandit X (eller XX om du vill ha lite mer bredd) är ett bättre telisval.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken

Du kan ju förtusan inte använda ett par XXX för telemark! Hur f-n har du tänkt kanta dem?? XX är däremot ett mkt bra val! 80cm puder i alperna är inte för mkt för ett par XX så det finns ingen anledning till ett par XXX om du nu inte åker bottenlöst i Kanada...(vilket du tydligen inte tenderar att göra)

Hmm bandit xxx kanske inte är rätt skida ändå.. du ska nog prova K2:s AK Launcher eller salomon AK Rocket..

för det e sant som dom säger : Ones you gone Fat. .......

Tillbaka
Topp