X-scream series - telisar

Snajgel

Ny medlem
Hej.
Jag hade tänkt slå till på ett par X-scream nu när det e vår och allt, frågan är bara vilken längd man ska välja.. jag är 178 cm och våger circus 70 kilo... vad tror ni? det står mellan 179 cm eller 187, det lutar mer åt 179 cm....

peace out, happy telemarking

Om du avser att mestadels köra utanför pisten (vilket jag hoppas du gör, annars är det lixom ingen vits med telisar...) skall du absolut gå på 187 cm. Ingen tvekan!

Korta skidor gör sig bra i pisten, men utanför är stabilitet och bärighet absolut att föredra. Förutom att skidorna är längre är de också något styvare och faktiskt också bredare (jag är lite osäker på det sistnämnda, men 169 an är definitivt smalare än 187 an).

MVH/MM

men sluta nu... x-scream series är alldeles för tok för hård för telis, om det var den du tänkt på...
inte ens finska landslagets åkare orkar få den på kant i en sväng... så om du ser folk som har denna skida och inte väger 120kg och heter hulken så är det bara killar som vet vad de sysslar med...
denna skida kan dock vara ganska skön för stabilitetens skull i offpist, men är det offpist man ska åka så köper man ju självklart en mjuk feting som exempelvis pocket rocket...
vill du nöta karving i pist är en mjuk storslalom skida att föredra.. och ska du hoppa kan du slå till med 1080s, enemy eller varför inte madtrix, som också ska funka rätt bra som allround...

hadet

Tänkte skriva att X-Screamen är i mjukaste laget för hård piståkning...

Tjaa, om en skida skall betraktas som hård eller mjuk beror naturligtsvis på vilka krafter den utsätts för. Mina 195 centimetrar X-Screams är naturligtsvis inte idealiska för korta skärande svängar i pist, då får man jobba hårt. Men i medel- och stora svängar i hög hastighet lägger de sig villigt på kant och skär klockrent.

That´s all kids! / MM

Glem X-Scream ! Den er en jippo !

Nå når påskesalget er igang og du kan velge og vrake i billige ski ...
Kjøp:
1) K2 Mod X (- ikke Pro - du er for lett !), eller
2) K2 Axis X (- ikke Pro - --""--).

Pga K2"s dårlige salg siste år kan du prute prisen til ca 1/3 - det er hva forhandleren betaler og det dyreste for forhandleren er å "brenne inne" med ski.

Dette er de beste skiene du får !!

Tillbaka
Topp