skidmartin
Ny medlem
Yet another “what skis should I buy” thread
Nu behöver jag experthjälp för att välja skidor. Mina gamla gav up över nyår och jag kommer att vara på resa fram till nästa skidtillfälle och kommer inte att kunna besöka någon butik. Planerar därför att köpa på internet.
- Nuvarande skidor: Stenålders Head Monster
- Vikt: 120 kg
- Längd: 190 cm (inte bara tung och lång, dessutom gammal 40+)
- Åkstil. Åker pist i alla fäger! Föredrar svart och röd. Aktar mig för pucklar (då jag är alldeles för långsam), men kan ta mig ner när det behövs. Ger mig inte ut i puder eller mellan träd om jag inte måste. Åker sällan i park. Åker normalt betydligt fortare än de flästa andra i backarna.
- Erfarenhet: Åker minst två veckor om året var av minst en vecka i alperna.
Jag föredrar en välpreparerad backe, gärna hård, men jag vill ha skidor som även fungerar en solig Aprileftermiddag med sorbet i Alperna.
Vad skulle ni rekommendera? Uppskattar rekommendationer i formatet längd, midja, radie rocker/camber så väl som direkta rekommendationer av specifika modeller.
Tackar på förhand!
Martin
- Nuvarande skidor: Stenålders Head Monster
- Vikt: 120 kg
- Längd: 190 cm (inte bara tung och lång, dessutom gammal 40+)
- Åkstil. Åker pist i alla fäger! Föredrar svart och röd. Aktar mig för pucklar (då jag är alldeles för långsam), men kan ta mig ner när det behövs. Ger mig inte ut i puder eller mellan träd om jag inte måste. Åker sällan i park. Åker normalt betydligt fortare än de flästa andra i backarna.
- Erfarenhet: Åker minst två veckor om året var av minst en vecka i alperna.
Jag föredrar en välpreparerad backe, gärna hård, men jag vill ha skidor som även fungerar en solig Aprileftermiddag med sorbet i Alperna.
Vad skulle ni rekommendera? Uppskattar rekommendationer i formatet längd, midja, radie rocker/camber så väl som direkta rekommendationer av specifika modeller.
Tackar på förhand!
Martin
Senast ändrad: