Yet another “what skis should I buy” thread

skidmartin

Ny medlem
Nu behöver jag experthjälp för att välja skidor. Mina gamla gav up över nyår och jag kommer att vara på resa fram till nästa skidtillfälle och kommer inte att kunna besöka någon butik. Planerar därför att köpa på internet.

- Nuvarande skidor: Stenålders Head Monster
- Vikt: 120 kg
- Längd: 190 cm (inte bara tung och lång, dessutom gammal 40+)
- Åkstil. Åker pist i alla fäger! Föredrar svart och röd. Aktar mig för pucklar (då jag är alldeles för långsam), men kan ta mig ner när det behövs. Ger mig inte ut i puder eller mellan träd om jag inte måste. Åker sällan i park. Åker normalt betydligt fortare än de flästa andra i backarna.
- Erfarenhet: Åker minst två veckor om året var av minst en vecka i alperna.
Jag föredrar en välpreparerad backe, gärna hård, men jag vill ha skidor som även fungerar en solig Aprileftermiddag med sorbet i Alperna.

Vad skulle ni rekommendera? Uppskattar rekommendationer i formatet längd, midja, radie rocker/camber så väl som direkta rekommendationer av specifika modeller.

Tackar på förhand!

Martin

Senast ändrad:
Då blir jag den förste att rekommendera Völkl RTM 84 , (alternativt RTM 81), i dom längsta längderna för dig. Denna rekommendation lär du få av en hel del andra också.

Skidan borde klara din vikt?(Någon med erfarenhet vad gäller tyngre vikt på den skidan?)

Erik

Senast ändrad:
Hej!

Är 190 cm och ligger på 100+ kilo själv och har även jag kört på en Monster 88 tidigare. Det jag verkligen rekommenderar är mycket metal i skidan. Av de stora märkena är Völkl och deras olika RTM-modeller verkligen något att rekommendera för oss som kör lite hårdare då dessa är välbyggda och ofta vridstyva. (Lyxmodellerna Vwerks är speciellt trevliga, särskillt om du kör med lite äldre och mer förlåtande teknik)

När det gäller midja så säger jag 80mm min om du vill köra bäst i stenhårt, men 88mm med en lätt tipr-ocker är sweet-spotten för det du beskriver som sorbeteftermiddag. (speciellt om det är en Rossignol Experience88 (186cm), eller motsvarande Völkl eller Nordica). Längdmässigt säger jag minst 180 cm men gärna upp till 188 eller längre om dom har mycket rocker.

Gillar du att carva och är lokalpatriot gör Hendryx riktigt trevliga skidor även för oss.... och dom går att köra precis så fort som du vill... eller fortare :D Även märket Extrem som även dessa görs av Åre skidfabrik kan passa väldigt bra. Alla skidor från både Hendryx och Extrem går som ett snälltåg om du carvar med en god teknik, men carvar du inte så är dom inte jätteförlåtande.

Har du god ekonomi så ska du även titta på både Stökli och Kästle då dessa bygger stabila kvalitetsbyggen och riktigt bra skidor för de användningsområden du beskriver. (risken finns dock att du aldrig går tillbaka till vanliga märken efter..... vilket även gäller Hendryx).

Lycka till

Senast ändrad:
Tackar så mycket!!! Det verkar som jag tänkt helt fel innan jag postade i forumet. Jag hade förväntat mig en camber / tip rocker eller möjligtvis en tip / tail rocker skida. Völkl RTM 84 och FUNKALLISTIC 188 verkar ju båda vara full rocker skidor. Rossignolskidan verkar å andra sidan vara en tip rocker.

Är det en fullrocker skida jag ska ha? Eller är RTM 84 och FUNKALLISTIC 188 så pass kompetenta i pisten att dessa passar mig bättre?

Om vi nu antar att jag har råd med Stökli eller Kästle, vilken model borde jag välja?

Jag uppskattar verkligen era kommentarer och rekommendationer. Keep it coming!

Hej!

Rent generellt är det tiprocker som ger bäst resultat när det bara handlar om eftermiddagssorbet (dvs att du får hjälp med lyftet upp över snöhögarna).

En fullrocker gör oftast att skidan "känns" kortare då du får ner mindre effektiv skida i backen såvida du inte carvar och böjer ut hela skidan. Med din längd/vikt är det dock viktigt att du får stabiliteten och lyftet, så där har materialet och byggkvaliteten på skidan mer påverkan än justeringar i formen. Märket och typen av skida är mer avgörande, och det är stor skillnad på fullrocker på några milimeter eller riktiga bananböjda skidor .

Sen har "rocker" och alla beskrivningar om camber blivit mer marknadsföringssnack än reella skillnader idag. (När du går offpist så har det betydligt större betydelse, men för pisten så är det endast tiprockern som enligt mig gör en större skillnad.) Jag är personligen inget större fan av tailrocker då denna endast hjälper dig sladda ur sväng lättare, eller fuska i halvpuckel då den effektiva skidan då blir kortare men det finns ju olika skolor....

När det gäller Stökli och Kästle så gör dom inga riktigt dåliga skidor utan det är endast din preferens (tiprocker och ett bra midjemått/längd) som avgör. MX-serien hos Kästle verkar dom flesta gilla och den ska finnas i rätt längd för dig, men kolla runt på hemsidorna och skaffa gärna något i storslalom (GS-klassen). Stökli har många bra pistskidor, men stormrider 88:n kan vara värd att ta en titt på (även om den har mer av en allround-karaktär).

Det finns så många bra skidor i 80-88-klassen nu så du kommer knappast att bli missnöjd i pist så länge den inte är för vek för din vikt/hastighet eller att du tycker att den blir för nervös (läs aktiv/aggresiv) pga aggresiv skärning/rocker.

Lycka till

Hej Xsve,

Mycket tacksam för dina komentarer, men lite svårt att dra en slutsats:

Xswe sa:
Med din längd/vikt är det dock viktigt att du får stabiliteten och lyftet, så där har materialet och byggkvaliteten på skidan mer påverkan än justeringar i formen. Märket och typen av skida är mer avgörande
Jag inser att detta är viktigt. Men hur vet man att materialet och byggkvaliteten håller rätt standard. Är tillexempel Völkl RTM 84, Hendryx FUNKALLISTIC 188 och Rossignol Experience88 skidor som håller rätt standard. Vad skall jag titta efter? Vilka märken håller standard?

Xswe sa:
Rent generellt är det tiprocker som ger bäst resultat när det bara handlar om eftermiddagssorbet (dvs att du får hjälp med lyftet upp över snöhögarna).

Märket och typen av skida är mer avgörande, och det är stor skillnad på fullrocker på några millimeter eller riktiga bananböjda skidor .
Jag läser detta som tiprocker är generellt det jag ska leta efter, men även om det är en fullrocker, så länge det inte är en "banan" version, funkar bra i pist?

Vilken av Völkl RTM 84, Völkl RTM 81, Hendryx FUNKALLISTIC 188 eller Rossignol Experience88 tycker du jag borde jag välja? Eller kanske någon annan skida?

Nu kliar det i fingrarna att kasta in
@Jibberisch här... Skämt åsido, men Völkl har vissa serier som byggs med mycket material vilket generellt innebär stadiga pjäser. Jag har själv inte åkt på så här pass smala skidor på länge utan utgår från deras freeride-modeller. V-Werks känns däremot rejält tveksamt eftersom det är ett lättviktsbygge. Varför den som ska åka uteslutande pist ska betala enorma priser för lätt vikt får jag inte riktigt ihop.

Rossi upplever jag generellt är ganska mjuka träbyggen medan Völkl som sagt bygger med bra metall. Sen är både Extrem och Hendryx ganska kända för att vara styva och rejäla byggen. För att få pejl på Hendryx modeller och vad som skiljer skidorna åt är det här nog nyttig läsning. Lite gammal men fortfarande bra beskrivningar av egenskaperna hos de olika Hendryxskidorna. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75937

Hej Martin, jag åker själv på Völkl RTM Vwerks (84mm)väger 95-100kg. Måste lyfta skidan den är helt suverän i hård pist, sviker aldrig i högfart och förvånansvärt lättåkta. Går att slöåka med barnen och dra på hårt när tillfälle ges. Är 38 år bra bentränad en underhållande skida. Vill du ha lite snärtigare ska du ta 81an. Tror att Hendryx fungerar bra har inte åkt den, har åkt på Extrem project 100. Något segare än Völkl skidorna men fungerar enligt mig bättre senare eftermiddagar när backen mest liknar en potatisåker, men som sagt Völkl skidorna något vassare fram till lunch. Hendryx skidan är nog inte helt olik i känslan med Extrem skidan, med risk för att bli halshuggen av alla fans av den. Nu har jag 2 par skidor för olika ändamål men om jag skulle välja 1 så tror jag att jag i första hand hade valt p100 och som 2a RTM 84 Men då gillar jag att ta en sväng utanför preparerade pister. Va ärlig mot dig själv åker du typ 100% pist hade jag valt RTM 84 före P100.
Lycka till..

Hej igen Martin!

Det är inte lätt det här med skidor .....men du förstod precis vad jag ville få fram gällande rockerprofiler. =)

Gällande kvalitet så är vissa märken historia av kvalitet, medans andra har olika modeller beroende på målgrupp och användningsområde och pris vilket gör att byggkvaliten kan variera mer.

Jag ville egentligen inte dra en slutsats utan mer beskriva områden som dessa skidorna är bra på,( endast du kan avgöra om det är värt nästan dubbla priset för att få en skida som är välbyggd men som du kanske inte gillar):

Vill du åka mjukt och är villig att åka relativt brett så är Experience88:n ett bra alternativ, gillade att köra den själv i pist och den belönar dig med bra carvingsvängar och den är dessutom billig. (Men är något vek i materialet av denna anledning och har ett hybridmaterial men inte metal i sig)

Samtliga RMT från völkl är rätt jämförbara med denna skida i carvekänsla även om dom nog är lite vridstyvare och därmed passar din need for speed (80mm på RTM80, 84mm på RTM84)
Det finns även en RTM 8* om du vill ha lite bättre lyft för din vikt i vårsnö, men är det hård pistprestanda du vill ha är 80 eller 84 att rekommendera beroende på vilken längd som skidan finns att få i)

Extrem och Hendrys passar dig riktigt bra om du vill carva i svenska fjällen där det är bra pistat (och gärna hårt) och där kommer du inte ha några som helst problem med speed, men dom kräver lite mer av din teknik. Håller helt med Nitrogendykares kommentar om P100, men kan även rekommenderas deras mer pistorienterade skida PT som finns i 84 och 92-midja. .

Stöckli och Kästle kan jämföras med Extrem och Hendryx som mer premium-skidor, men eventuellt är iaf Kästle mer anpassade för lite äldre alp-åkare som vill spara benen medans dom svenska märkena kräver sin fysik/teknik. ;)

Skulle jag själv köpa mig endast ett par skidor för den pist-åkningen du beskriver skulle jag välja såhär.
1. Extrem PT92 i 180 eller 186 cm (Bra bett i pisten och har du bra carveteknik går dom snabbt och stabilt)
2. Wölkl RTM 84, eller V-werks RTM om du har råd ( Den kommer fungera och va bra, ett säkert alternativ som är lite mer förlåtande på sladd och struntar du i V-werks versionen är dom billiga dessutom
3. Hendryx FUNKALLISTIC 188 (har du tekniken för den är den grym, och du kan går som trimmade bussar ner för berget, men jag tycker du ska ha provkört dem då det är en speciellt känsla)
4. Kästle eller stöckli i 80-88 midja ( Kommer att klara av din vikt, och gillar du dem kan du köra dem många år utan problem, men lite dyra)
5. Rossis Experience 88. (Egentligen något för tunna för dig om toppfart är mycket viktigt, men väldigt allround,billiga och dessutom bra. Du kan köra snabbt på dem sålänge du är i sväng, men de är inga raketer som kör över allt)

Senast ändrad:
Bonus-post:

*Pillard* du har helt rätt i din kommentar om dagens V-Werks när det gäller friåkningsmodellerna. Där är det rent generellt lättade versioner tack vare mycket kolfiber som gör dem så bra. Dock har kolfiber och andra dyra material även fördelen att dom är vridstyva och på just V-werks RTM så blir det konstigt nog en riktigt härlig sweetspot.... en förvisso dyr sådan=)

Martin:

Får jag dessutom göra det ännu svårare så kan jag säga att Nordicas Fire-arrow eller spitfire serie är vridstyv nog för att vara rolig i pisten utan att vara för mycket av en race-skida. Även Völkls Code-modeller kan vara trevliga utan att vara för farliga i vårsorben. Salomon X-Drive ska även detta vara en serie som kan jämföras med Völkls RTM-serie och som fått fina reviews.

Hur långt har du kommit i dina egna resonemang nu:
Är det fartstabilitet eller teknisk carve-förmåga det som du premierar mest?
Risknivå? (dvs har du råd med ett köp av en dyr skida du kanske inte gillar, eller vill du köpa en tillräckligt bra skida men som inte är helt perfekt)
Hur många år till nästa köp? (Samtliga skidor är idag tillräckligt bra och förlåtande för dom flesta åkare, men vi starkare och tyngre åkare kan behöva mer välbyggda skidor för att kunna köra riktigt tufft och snabbt med samma stabila känsla). ;)

Svarar du på dessa tre frågor för dig själv så blir det rätt lätt att välja mellan dom 5 skidorna jag beskrivit i förra posten, och med dessa som bas kan du även jämföra andra skidor och rekommendendationer)

Senast ändrad:
Tack till er alla för hjälp och tips. Efter mycket mer surfande på alla möjliga forum och mycket vånda om vad jag skulle välja blev det ett par Völkl RTM 84 av längsta längd 181 cm. De ligger där hemma och väntar på mig. Jag kommer hem och om två veckor och då blir det att justera bindningarna innan premiär i Åre vecka 9. Jag får återkomma med min erfarenheter.

Tackar igen alldeles ödmjukast för era kommentarer! Har varit till stor hjälp. Varken Völkl eller någon fullrocker skida fanns med på min lista innan jag pratat med er. :-)

Efter 3 veckors åkning kan jag bara konstatera att:
- Skidorna är helt livsfarliga både för mig själv och andra. Jag har förfarande inte vågat testa hur fort man kan åka på skidorna. Jag är alldeles för feg. Jag bara hoppas ingen kommer i vägen då man inte har någon chans att stanna i den farten.
- Jag ångrar att jag inte bytte tidigare. Vilken skillnad!
- Jag har hittat nya muskler jag tydligen inte behövde på mina tidigare skidor.
- Jag har hunnit med en krasch då jag överskattade min egen förmåga. Vred knät och höll på att missa en skidvecka.
- Kan verkligen rekommenderas!! Helt underbara skidor!

Kul att du är nöjd... Skidorna du har är riktigt underhållande. Va i Italien v11 va väldigt glad att jag tog båda paren skidor med mig.
Pisterna va helt perfekta och offpisten va bedrövlig så åkte väldigt mycket på mina Völkl RTM Vwerks och shit dom är riktigt bra i pist. Har inte åkt så mycket på dom sista 2 åren men som sagt väldigt bra i pist, hade nästan glömt.

Senast ändrad:
Jag har nu lyckats provåka "vanliga" RTM84 utöver mina V-werks
84-an är tyngre, kvickare in i sväng, mer lekfull och mindre dämpad. Dvs man kan åka med lite mindre insats och ha skitkul på dom. En grym skida
V-werksen kräver lite mer kraft i åkningen för att leverera det samma

GC

Tillbaka
Topp