Zell am See 09/10

Zell am See 09/10
Tjena!

Tänkte dra igång en ordentlig tråd om Zell am See inför säsongen 09/10.

Jag, min flickvän och några polare gjorde säsong i Zell am See förra året och har bestämt oss nu för att även göra en denna säsong i härliga Zell!

Hade varit kul och vetat om det är några fler härliga människor som också tänkt sig eller redan bestämt sig för Zell am See nästa säsong!

Om du har några frågor om jobb/boende har jag lite jag kan rekommendera.
Jag kommer bo och jobba på annat ställe denna säsong.

Hade varit kul att få ihop ett härligt gäng, förra säsongen var underbar!

Det kommer nog inte bli en bussresa ner eftersom den tidigaste går 18 dec. Vi kommer försöka ta oss ner på annat sätt. Blir väl tåg isf, någon med bättre förslag? (Klart nej till flyg direkt)

Simma lugnt.

Senast ändrad:
Zell am See 09/10
Wassup gubben! :)
Kommer bli en riktigt grym vinter känner jag på mig! Precis som i fjol, hoppas det e lite annat gött folk som ska ner oxo!!! :) och att vi får minst lika mycket snö som sist! bra idé att lägga upp en tråd om Zell!

Senast ändrad:
Zell am See 09/10
Det är ju för väl att vi ska åka buss ner, så att inte min kära Gustaf vinner "Slaget om färdsätten" ;) Jag o Felajsia bestämde det i helgen nämligen, att det blev buss o inte tåg. Det ska bli så kul med säsong, IGEN!

Senast ändrad:
Zell am See 09/10
hejsan!

Jag har ännu inte lyckats bestämma mig för destenation för min säsong, men tycker Zell am see låter som ett kul alternativ. eftersom ni har spenderat en säsong i Zell am see kanske du/ni kan ge en kort beskrivning av stället? hur var de att säsonga där förra året? hur är skidsystemet? folket? priserna? Vore toppen o få veta lite från någon som varit där :)

Lev väl!!
erika

Zell am See 09/10
grans sa:
hejsan!

Jag har ännu inte lyckats bestämma mig för destenation för min säsong, men tycker Zell am see låter som ett kul alternativ. eftersom ni har spenderat en säsong i Zell am see kanske du/ni kan ge en kort beskrivning av stället? hur var de att säsonga där förra året? hur är skidsystemet? folket? priserna? Vore toppen o få veta lite från någon som varit där :)

Lev väl!!
erika
Jag tycker verkligen du ska överväga Zell! Min säsong där var super.
Det som är bra med Zell är att det är centralt till andra bra och stora skidorter så som Kitzsteinhorn (glaciär) och Saalbach. Det tar 30-40 min med buss (skidbuss till Kitz dvs gratis och vanlig buss till saalbach. Åkte även till Bad gastein under säsongen och då tog jag tåg dit, 1.5h och enkelt med ett byte bara.

MAn kan då köpa Salzburg superski card med över 30 skidorter i Salzburg området som du kan åka skidor på. Jag var mycke nöjd med det men det finns även andra paketkort du kan köpa precis så som du vill ha det.

Själva Zell är en helt okej skidort för både nybörjare och avancerade åkare. Vi hittade lie fina offpist-spots under säsongen som nyttjades flitigt så fort chansen gavs. Parken dom byggde i Zell är också helt okej med hopp/rails för nybörjare till medelgoda jibbare. Avancerad Park finns på Kitz.

Själva byn är hur revlig som helst. Alla möjliga sorters barer och uteställen finns. Alla locals är oftast jättetrevliga och de säsongare jag träffa i vintras är hur sköna som helst. Turisterna består av holländare, danskar och engelsmän i huvudsak. Under jul/nyår invaderar Ryssland med sina nyrika ryssar. De kan i princip bara Ryska. Rätt svårt att kommunicera! :P

Många ägare är svenskar, kan svenska eller har många svenska bekanta. Ändå är det inte så jätemånga svenska säsongare. Förra året var det väl runt en 25 stycken tror jag. JAg tycker det är roligt med lite andra nationaliteter. Tex Bad Gastein och St Anton är det typ bara svenskar. Du kan gå in i en affär i St Anton och började prata svenska utan at tveka och dom förstår.

Priserna är väl i sig rätt normala. 3,2 € för en stor öl på krogen, 7 € för en pizza. Jag bodde med två andra och vi betalade 300 € tillsammans i månaden. De flesta skidlärare bodde för 10 € dagen/310€ månaden. Det är väl det billigaste boendet.

Jag jobbade på Europsport (ja med ett P i EuroPsport :P). Där vill dom gärna ha svenskar. Det är ett trevligt gäng men ägarna är lite egenartiga. vi jobba fre-sön och tjänade ca 500 € i månaden beroende på hur många timmar om dagen.
Crazy Daisy och Diele har svenska ägare (barer). Crazy är bra, Diele mindre bra ägare.

Så, nu har du lite att gå på Grans :)

Zell am See 09/10
jag funderar på zell am zee till vintern.. men har varken jobb eller boende, vi är två tjejer på 20, är det av stor vikt att ha jobb innan man åker ner?

Zell am See 09/10
Förra säsongen åkte jag och Therese87 ner utan jobb. Det enda vi hade var boende. Som tur var träffa vi en skön kille som flytta in hos oss. Han hade redan skaffat ett jobb men hans chef sa att dom behövde fler så där flög vi in på en räkmacka.
Ni ska absolut inte känna att ni inte kan komma ner utan jobb. Ge det någon vecka med intensivt letande så lär ni få jobb. Annars får ni väl ha en fin lång semester istället :)

Zell am See 09/10
Tänkte höra hur mycket pengar folk tänker ta med sig? kommer nästan inte hinna spara nånting...kommer man då kunna klara sig på lönen under säsongen eller tror ni det blir tajt? detta är mitt stora problem..annars hade jag inte tvekat en sek..
Tacksam för svar!

Zell am See 09/10
Jag har börjat titta mer och mer på zell am see nu och mailat några ställen angående jobb. Inte fått något svar än och ska ta och börja titta på lite boenden. Måste dock försöka styra ihop ett kneg då jag har samma problem som Natly här, har för mycket utgifter för att hinna spara en större summa pengar men som allt annat så löser sig det också. Som det ser ut just nu så åker jag ner själv så är det någon som är sugen på att börja planera lite mer ingående så är det bara att höra av sig!

Zell am See 09/10
Jag åkte ner med ca 20' och sen var jag ju ytterliggare 20' back när jag kom hem, men antagligen kan man klara sig med mindre än det.. Räkna med boendet kostar ca 300 eur i månaden om du inte får det genom jobbet, för då får man ofta bo gratis.
Jag köpte även ny utrustning som skidor, stavar, jacka, byxor, goggles osv för de här pengarna, så väljer man att jobba mer och handla mindre så behöver man inte ha någon gigantisk summa pengar med sig.
Jag o franskbaguett jobbade 2 ½ dag per vecka (halv dag på fredagen, sen cirka 10 tim/dag lördag och söndag) vilket gav i runda slängar 180 eur/helg.
Inga problem att åka ner utan jobb, för det löser sig. Jag tyckte dock att det var skönt att åka ner tillsammans med någon för att vara mindre ensam, men man lär känna folk fort på sådana ställen.
Vi (jag, franskbaguett + två till) åker en säsong till, och vi hoppas på att få se många nya ansikten!
Du som ska ner; hör gärna av dig! :)

Zell am See 09/10
hallo där!
säsong i zell i vinter igen! många svenskar som ska ner iår?
annars,undrar om någon har förslag på nån schysst transport ner i början av dec ist för DSB?
håller bara med o hoppas att snön blir lika grann som förra året!
synes i zell

Zell am See 09/10
mummel sa:
hallo där!
säsong i zell i vinter igen! många svenskar som ska ner iår?
annars,undrar om någon har förslag på nån schysst transport ner i början av dec ist för DSB?
håller bara med o hoppas att snön blir lika grann som förra året!
synes i zell
Tja du.
Så du var i Zell förra året med? Vem är du?
Där går inga bussar förrän 18 dec vad jag vet. Jag har kollat med Slopetrotters, Nortlander, Sembo, Lion Alpin och STS.
Blir väl tåg för min del. Annars finns ju flyg men då är det begränsad packning.
Bästa alternativet är väl egentligen bil men har man ingen så är det ju skit samma :P

Låt snön falla över Zell :)

Zell am See 09/10
Jag och en kompis har fram tills nu haft lite svårt att bestämma oss vart vi skall åka i vinter, men idag halvspikade vi Zell am See.

När är det bra tid att sticka ner dit? Vi var i St Anton förra året och åkte då ner runt 25:e november, funkar det även i Zell? Jag kommer att behöva jobba, kollar lite annonser nu men antar att jag fixar det där nere. Om någon har något speciellt ställe att rekommendera (bra chefer/läge osv) så är det välkommet.

Zell am See 09/10
Jakob_HIhi sa:
Jag och en kompis har fram tills nu haft lite svårt att bestämma oss vart vi skall åka i vinter, men idag halvspikade vi Zell am See.

När är det bra tid att sticka ner dit? Vi var i St Anton förra året och åkte då ner runt 25:e november, funkar det även i Zell? Jag kommer att behöva jobba, kollar lite annonser nu men antar att jag fixar det där nere. Om någon har något speciellt ställe att rekommendera (bra chefer/läge osv) så är det välkommet.
Att aka ner till Zell sa tidigt for med sig bra formaner. Du far billigare liftkort, du far uppleva en demon-festival som ar hur cool som helst kommer dessvarre inte ihag vad den heter, sen har ni gott om tid att mecka schysst boende + jobb!

Jag skulle saga att har ni inget att for er kan ni lika garna dra ner da.

Zell am See 09/10
Skönt att höra, jag börjar bli trött på att vara kvar i Sverige så vi vill sticka så tidigt vi bara kan :)

Om någon annan är redo att sticka tidigt så kommer vi nog snart att börja leta 2 personer som vill åka med oss ner i bilen.

Jag hittar dock ingenstans var de vanliga liftarna i Zell öppnar, bara att Kaprun osv är öppet från Oktober. Någon som vet när de brukar öppna alla liftar? Sen kommer vi att behöva något boende till början före vi börjar fixa "riktigt" boende/jobb, någon som känner till någon billig källare där man kan bo o betala natt för natt? Om någon kan rekommendera bra ställen att söka jobb på (där bra boende följer med) så uppskattas det med :)

Zell am See 09/10
Någon som har en plats över till en 20 årig telisåkare? Jobben verkar ju finnas men då jag är ensam tänkte jag kolla om det går att bo med någon annan/andra trevliga människor från freeride.

Zell am See 09/10
Vi har ioförsig extremt lite planer än, men vi är bara två som bestämt oss än så plats finns det nog.

I slutet av november ska vi åka ner (har sagt preliminärt 27:e) och före dess ska en bil vara inköpt. Gjorde säsong förra året i St Anton och bil var så bra att ha så vi kan inte tänka oss att säsonga utan. Weekends i andra städer, dagsutflykter till andra skidsystem, snabbresor ner till Medelhavet för att bada osv,osv. Bil är bäst :)

Har inte fixat något boende eller så än, men ska väl antingen göra det snart eller så ser vi till att komma ner på förmiddagen så man hinner fixa det före kvällen när man väl är där. Jag ska fixa jobb där nere så jag räknar med att bara behöva fixa eget boende första veckorna.

Som du hör är det ännu inte jätteplanerat, men vi ska ner och sen löser det sig alltid. Du är varmt välkommen att hänga på om du vill!

Zell am See 09/10
Nehe Jag får ju se till att skriva något här i tråden med tanke på att det inte skrivs allt för mycket här. Verkar ju lite lätt som vi inte blir så många som ska till Zell. Men men jagf är inte bitter, mer puder till mig :)

Jaha ni som har varit där innan, är det mycket säsongare där nere? nationaliteter?

Det kommer bli hur ballt som helst, va st anton förra året och det var ju tråkigt efter ett tag. Jag måste ju säga att super ski card är fantastiskt!

haha detta blev en intresseanmälan! :D

hej hej

Zell am See 09/10
Som det ser ut nu så är det väl zell som gäller. Vet dock inte riktigt vart jag ska bo eller jobba men har förhoppningsvis en del på G. Annars sticker jag bara ner och löser det därifrån eller drar mig vidare till någon annan ort och testar där. Någon som åker ner själv och behöver lite sällskap?

Zell am See 09/10
Är riktigt sugen på zell am see,, drar ned själv, kan inte dra ned förrän efter jul.. hur är chansernaa att få ngt jobb då? och hur fixar man boende? och vad blir de prismässigt...! Skriv gärna på mysan11@msn.com

Zell am See 09/10
Super ski card? Hela Salzburg området? 21 orter eller vad det blir? Hur mycket går det lös på?

Zell blir mer och mer säkert och ja, det är väl antagligen där jag hamnar.

Senast ändrad:
Zell am See 09/10
Somebody: 510 euro ser det ut som att det ska kosta om man köper senast 4 december, vilket är vårt mål. Det som är fint med det kortet är att om man nu skulle tröttna på just Zell kan man ju flytta över till någon annan ort utan att behöva fixa med liftkort osv. Vi skall även ha bil så vi tänker ta mååånga dagsutflykter.

Filipk; jag tänkte först reagera på att du också var i Anton förra året, tänkte skriva "Vem är du? Vad heter du? Jag var med i Anton" men sen kom jag på att du är densamma Filipk som jag ska åka dit med :-D

Zell am See 09/10
nu måste jag fråga, hur tar man sig egentligen lättast till zell am see och kaprun? vart är det bäst att flyga om man ska ta in aspekter som tid och transfer? salzburg trots allt?
tänkte dra ner i sluet av november, nån som kan ge lite spontan feedback på kapruns offpist vid den tiden?

Senast ändrad:
Zell am See 09/10
Super ski card verkar ju helvärt och då speciellt om det köps före 4december? slänger ut samma fråga igen, det är ingen som behöver en inneboende för säsongen eller vill ha lite resesällskap?

Zell am See 09/10
Hej allihopa! Vi är två 20-åriga tjejer som inte har bestämt ort än. Var mkt inne på svenskfyllda St Anton eftersom att en av oss inte kan tyska, men det kanske funkar med engelska i jobbet i Zell?
Är det någon som vet åldern på publiken i Zell vs Anton? Och e det vanligt att få boende genom jobbet?
Tack på förhand!

Zell am See 09/10
haha snacka om Über seröst inlägg sebbe! Claim it, gört.
O se till o skaffa ett boende med en extra säng som det står G på.

Kram o kram
franskbaguett sa:
grans sa:
hejsan!

Lev väl!!
erika
Jag tycker verkligen du ska överväga Zell! Min säsong där var super.
Det som är bra med Zell är att det är centralt till andra bra och stora skidorter så som Kitzsteinhorn (glaciär) och Saalbach. Det tar 30-40 min med buss (skidbuss till Kitz dvs gratis och vanlig buss till saalbach. Åkte även till Bad gastein under säsongen och då tog jag tåg dit, 1.5h och enkelt med ett byte bara.

MAn kan då köpa Salzburg superski card med över 30 skidorter i Salzburg området som du kan åka skidor på. Jag var mycke nöjd med det men det finns även andra paketkort du kan köpa precis så som du vill ha det.

Själva Zell är en helt okej skidort för både nybörjare och avancerade åkare. Vi hittade lie fina offpist-spots under säsongen som nyttjades flitigt så fort chansen gavs. Parken dom byggde i Zell är också helt okej med hopp/rails för nybörjare till medelgoda jibbare. Avancerad Park finns på Kitz.

Själva byn är hur revlig som helst. Alla möjliga sorters barer och uteställen finns. Alla locals är oftast jättetrevliga och de säsongare jag träffa i vintras är hur sköna som helst. Turisterna består av holländare, danskar och engelsmän i huvudsak. Under jul/nyår invaderar Ryssland med sina nyrika ryssar. De kan i princip bara Ryska. Rätt svårt att kommunicera! :P

Många ägare är svenskar, kan svenska eller har många svenska bekanta. Ändå är det inte så jätemånga svenska säsongare. Förra året var det väl runt en 25 stycken tror jag. JAg tycker det är roligt med lite andra nationaliteter. Tex Bad Gastein och St Anton är det typ bara svenskar. Du kan gå in i en affär i St Anton och började prata svenska utan at tveka och dom förstår.

Priserna är väl i sig rätt normala. 3,2 € för en stor öl på krogen, 7 € för en pizza. Jag bodde med två andra och vi betalade 300 € tillsammans i månaden. De flesta skidlärare bodde för 10 € dagen/310€ månaden. Det är väl det billigaste boendet.

Jag jobbade på Europsport (ja med ett P i EuroPsport :P). Där vill dom gärna ha svenskar. Det är ett trevligt gäng men ägarna är lite egenartiga. vi jobba fre-sön och tjänade ca 500 € i månaden beroende på hur många timmar om dagen.
Crazy Daisy och Diele har svenska ägare (barer). Crazy är bra, Diele mindre bra ägare.

Så, nu har du lite att gå på Grans :)

Zell am See 09/10
Tja!
Jag o tre polare ska spendera seäsongen i Zell=Nu de så att dom andra e på bali o göttar sig(svin) tills 15 dec o åker inte ner förns 18 dec..
Jag har inge jobb än så skulle vilja komma ner tidigare.Ingen som ska bila i slutet på nov?Vore schysst o kunna dela på kostnaderna isf.

Btw någon som har tips om boende?lr behöver inneboende?

Tack på förhand
Fred ut!

Zell am See 09/10
Flinarson/alla andra; jag och filip här ett par inlägg upp åker nog ner i slutet av november. Just nu spanar vi för fullt på bilar så vi kan hitta något att köpa, blir förhoppningsvis nu i veckan eller nästa. Vi satsar på en kombi och en takbox till det, så vi borde ju ha plats över då vår tredje kompis åker ner senare. Vi vill dock inte lägga för mycket på tråkig bilkostnad, så vi får väl se om vi lyckas hitta en bil som håller hela vägen ner eller om vi blir ståendes i norra Tyskland någonstans ;)

Men som sagt, vi SKA fixa bil före vi åker, så det kommer att finnas plats då. Delade kostnader innebär ju mindre kostnader för mig, vilket är något jag verkligen behöver så två pers till i bilen skulle inte jag ha något mot :)

Zell am See 09/10
Ne nu är man ju allt laddad på att dra ner, tittat på snowboardfilm 1 dygn nu! haha jagge det var inte bra att du gav mig alla :D

Aja hoppas alla andra är lika taggade som jag är!

see yaa!

Zell am See 09/10
somebody sa:
Någon som har tips på ett billigt vandrarhem där nere så man klarar dom första nätterna.
Har du kollat Haus Bodmayer? Det var det tipset jag fick tidigare när jag frågade runt. Har dock inte ringt dit än eller fixat något, kanske gör det om ett tag eller så fixar vi allt det när vi är på plats.

Filip: Det är ju skitbra, då är du så laddad man bara kan bli nu :P

Zell am See 09/10
Tjo! Jag är nere i Zell Am See just nu och kan meddela att varenda bar och varenda hotell söker desperat efter folk för tillfället. Mer trix med boende dock men det löser sig alltid. Men ju senare du/ni kommer ner dessto svårare att hitta "bra" jobb. Så packa väskan nu för faen;)

Zell am See 09/10
Om någon känner för att inhysa två schyssta tjejer en vecka över jul/nyår för en billig penning får ni gärna höra av er! Kaprun eller Zell am see är ställena vi är intresserade av. Är båda 22 år.

Vi är rätt fattiga men vill verkligen ner och åka lite, så väntar med att boka resa och boende tills vi har pengar. Därför är det lite svårt att hitta vanligt boende i sista stund :)

Zell am See 09/10
gurklund sa:
Tjo! Jag är nere i Zell Am See just nu och kan meddela att varenda bar och varenda hotell söker desperat efter folk för tillfället. Mer trix med boende dock men det löser sig alltid. Men ju senare du/ni kommer ner dessto svårare att hitta "bra" jobb. Så packa väskan nu för faen;)
Det där låter ju väldigt bra. Vi sticker nästa måndag så förhoppningsvis finns även lite jobb kvar då. Den stora chocken är ju hur billigt det är med boende (vi jämför med St Anton där vi säsongade förra vintern)

Zell am See 09/10
Hallå! Jag \"Zellar\"(höhö) mig till skaran som skall till ZaS i vinter. Har just nu varken boende, jobb eller transport ner. Håller på och förösker fixa jobb hemifrån, annars lösa det på plats. Har läst tråden men nya tips mottages gärna. Om nån åker bil ner till Zell eller dess närhet i början på december så hakar jag gärna på om det finns plats!
/Johan

Zell am See 09/10
Hej gott folk! Jag är nere i zell am see och hittat ett boende mitt i centrum för 4500 euro. Jag söker en härlig själ att dela lägenheten med. Vid intresse sms: 0706 14 69 17

/ Teddy

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp