zell am see i Mars månad

Jonas B

Medlem
zell am see i Mars månad
Hej
Funderar på en liten resa till zell am see med ankomst 22 Mars och stanna några dagar. är det för sent på säsong. vet att dom har glaciär
Någon som har lite erfarenhet att dela med sig

zell am see i Mars månad
1410_la-1.webp

Så här 2022 enligt webbkameran. Vissa år mer vissa år mindre. Snö längre upp i systemet och bakgrunden med Kaprun finns också.

zell am see i Mars månad
Eftersom du frågar... Glaciären går säkert att åka på, men om du kan välja så hitta en ort med högre belägen skidåkning. Särskilt sent i mars. Även om det finns konstsnö i pisterna så kommer den att vara klafsig. Hela skidområdet i Zell am See ligger lågt.
Å andra sidan, trevlig familjeort med snäll åkning, Österrikiskt gemyt och mycket solchanser i mars (liksom överallt i alperna) så många har säkert trevligt där.

zell am see i Mars månad
Kitzsteinhorn kommer vara toppenbra garanterat. På de höjderna ligger som mest snö framåt maj.
Övriga delar, Schmittenhöhe vid byn Zell am See och lägre delen vid Kaprun eventuellt lite sämre beroende på hur vädret utvecklar sig fram tills dess.
Vårsolen kommer värma fint på apres ski nere i byn. 🍻 :cool:

zell am see i Mars månad
Jag håller med föregående talare! Kitzsteinhorn levererar absolut, men Zell am See-systemets snö är nog tveksam vid den tiden. Kitzsteinhorn är inte jättestort dock.

Jag hade dragit till Mayrhofen / Hintertux eller Sölden / Gurgl vid den tiden på året för att få bäst skidåkning.

zell am see i Mars månad
Jag håller med föregående talare! Kitzsteinhorn levererar absolut, men Zell am See-systemets snö är nog tveksam vid den tiden. Kitzsteinhorn är inte jättestort dock.

Jag hade dragit till Mayrhofen / Hintertux eller Sölden / Gurgl vid den tiden på året för att få bäst skidåkning.
Varför, om han är sugen på Zell am See? Mars inte sent, fattar inte varför många tror det. Hintertux inte mycket större än Kitzsteinhorn heller.
Folk står ut en vecka i valfri skandinavisk skidort med isiga konstsnöpister, då är ju några dagar på Kitzsteinhorn rena drömmen i jämförelse.

zell am see i Mars månad
Smaken är ju som baken, men var i Zell am see för några år sedan och ångrade att jag inte bodde i Kaprun dvs nära upp till Kitzsteinhorn. Just saying… men du kanske ville just till Zell. :)

zell am see i Mars månad
Nu var det iofs väldigt många år sedan jag var där, men Zell am see är ju en klassisk kurort med rätt trevlig bebyggelse medan jag minns kaprun som något deppigt. Zell am sees läge just vid sjön tycker jag är ett större plus (särskilt på vårkanten) än kapruns närhet till glaciären. Det går ju skidbuss rätt frekvent ifall man inte har bil.

Tillbaka
Topp