Zermatt

AKvS

Medlem
Zermatt
tja!

finns det verkligen ingen som känner till lite schysta off-pist repor i Zermatt? det vore ganska konstigt med tanke på hur många som snackar om detta ställe.

har sökt på forumet och det är inte ngon som har fått svar på just denna fråga...

skall dit på fredag så jag vill väldigt gärna ha tips.

jag har kollat på offpist tips

tack på förhand!

/ebbot

Zermatt
Det finns manga offpistrepor, de e bara ut och ak!!!! Rothorn face är en klassiker. Runt Hohtälli finns mkt bra lättillgänglig offpist. Schwartzee är ett annat. Ga till Northwall Bar och prata med Mark och Chris sa far du tips. Offpist scenen i Zermatt är relativt liten... Jag är själv bara nybörjare vad det gäller puder men har haft turen att bli guidad till manga fina ak. Lycka till!

Zermatt
Jag åkte en fantastisk repa för några år sedan. Hade iofs en säsongare med som visade vägen. Vi började nånstans på glaciären mellan Zermatt och Cervina.

Öppna denna sida för att lättare förstå beskrivningen:
http://www.zermatt.com/zermatt/mapr.html

Vi kom från Cervinia och gick från liften ngnstans vid Kleinmatterhorn (V1 på kartan tror jag), gick runt bortom Breithorn mot Castor och Pollux och åkte ner mellan Breithorn och Castor- och Polluxtopparna. Då hade vi gått ca 2 timmar. I princip bara plan vandring. Sen fanns det en skuggsida på glaciär med nästan orört kvädjupt puder. Åket ledde hela vägen ner till slutet av pisterna eller transporten nedanför Furgg mot Zermatt.
Det var en lite hårig passage i slutet av repan, där man var tvungen att ta sig ner för ett isfall där det var åkbart bara på ett smalt is/snöfält.

Apfelstrudel som belöningpå Hermetti eller vad det står. Öl också.

På denna länk: http://www.zermatt.com/zermatt/mapl.html ser man längst till höger var vi kom ner och sen svänger utanför kartan åt höger ovanför liftarna och pisterna.

Det tog hela dagen och var mitt livs bästa åk. Ta med säsongare eller guide som vet om det är åkbart när du är där. Åk inte själv!

Zermatt
Det kommer att visa sig när du är där... =)) Har bara själv varit där under deras försäsong och då ser man inte alla offpist lines, men du kommer definitivt hitta flera, men då måste man även upp med tuppen oftast... =)

Hope you`ll enjoy your stay..! =)

Tillbaka
Topp