Zürich till Zermatt på billigaste sätt

pdahlgren

Ny medlem
Vi flyger till Zürich och ska sen ta oss till Zermatt. Dock är det tåg för 800 spänn, enkel resa, som är det billigaste alternativet. Finns det inte så att vi kan åka buss, eller några andra billigare färdsätt?

Kop en special biljett som bara saljs utanfor Swiss , dock finns den hos SJ i stockholm och kanske pa fler stallen i Svergie. Den tar er fran en flygplats till en valfri destination i Swiss och tillbaka. Biljetten har ett namn men jag ar osaker vad den kallas, SJ borde dock veta om ni ringer dom kan dom ge er mer info.
Den galler i 1 manad och ni maste uppge namn och fodelsedatum nar ni koper den och ocksa visa foto id [pass] pa taget.
Tror den ligger pa runt Sek 780 tur och retur.
Kom just ifran Zermatt i dag och det tog ca 4 timmar med bil till Zurich sa taget gar snabbare ca 3,5 timmar.

Har du tänkt att åka mer tåg/buss/färja/eller köpa endagars liftkort så kan det vara värt att köpa ett Halb tax tågkort. Har för mej att det kostar 150chf för ett år men då betalar du bara halva priset när du reser. Sen finns det ett annat kort man kan köpa om man är under 26 som gör att man åker gratis mellan 1900 och 0600 kolla mer på sbb.ch Men ska du inte resa runt något så testa att lifta.

Jag betalade ca 55 CHF enkel väg denna sträcka, med rabattkortet "halb-karte". Utan detta kostar det över 100 CHF. Dock tror jag det finns specialpriser som inkluderar liftkortet (!) i Zermatt, men du måste nog kolla upp detta i biljettluckan på Zurich airport.

Du tänker på Snow'n'rail:
http://www.railaway.ch/deutsch/snow-n-rail/wallis/zermatt-cervinia/

Det är liftkort och tågresa ihop.

Halbtax kostar 150 CHF för ett år, 250 CHF för två år och 350 CHF för tre år.

Med "Gleis 7" åker man gratis efter 19:00 i hela Schweiz (gäller ett år), men man måste tydligen ha ett halbtax för att använda det.. kostar då ca 250 CHF ihop och gäller i ett år.

Ibland går det att hitta billiga biljetter på internet, så kallade Click'n'rail:
https://www.sbb.ch/mct/wi/shop/b2c/adw.do?4099

Dock vet jag inte om det går att åka till Zermatt med dom..

Bussar brukar inte finnas i Schweiz, när det finns tåg. Möjligen någon privat firma...

Dagskort är ofta ett bra alternativ för långa resor.. men finns bara för halbtax (är rätt nytt, visste jag inte tidigare heller..). Det kostar 64 CHF för en dag, eller 55 CHF om man åker efter klockan 9 (så kallad 9-Uhr-Tageskarte).

Om ni bara ska åka från Zürich till Zermatt och tillbaka är en vanlig biljett det billigaste. Åker ni någon gång mer under året blir det möjligen billigare med halbtax..

Hoppas det hjälpte.

Här finns alla priser om du vill leta lite själv:
https://www.sbb.ch/mct/wi/shop/b2c/sprache.do?en

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp