@erik_lagg siffrorna jag nämnt är för globala utsläpp, så de räknar med, eh, globala utsläpp. Har tidigare googlat fram olika källor och de pekar på ungefär samma siffror.
Men ja, vi svenskar flyger långt mer än det globala genomsnittet - och flyget är på kraftig tillväxt; man räknar väl med en sjudubbling av flygtrafiken globalt fram till 2040 eller något i den stilen om jag inte missminner mig.
Jag har satt flygstopp på mig själv i år - ibland svajar beslutsamheten men så råkar jag på diskussioner som denna och då återfår jag den

- och jag har i princip helt skurit bort nötkött, dragit ner på mjölkprodukter, äter mer vegetariskt, väljer lokalproducerat när jag kan, säljer vidare eller skänker bort allt jag inte behöver, köper inte ny utrustning eller nya kläder hela jävla tiden...
Ett av problemen är att om "alla" skulle göra likadant så går världsekonomin åt skogen (åtminstone ett tag, tills den hittat en ny form) eftersom den bygger på ständig tillväxt, vilket förklarar A) varför utsläppen fortsätter öka, och B) varför många känner sig så hotade av hela diskussionen. RÖR INTE MIN LIVSSTIL!!!
Lösningarna ligger snarare i ett paradigmskifte. En energisektor som bygger på förnyelsebara energikällor och under överskådlig framtid tyvärr även kärnkraft som behövs för att balansera elnäten; en transportsektor som ditchat fossilbränslen i alla dess former; ändrade konsumtions- och kostvanor; och framför allt s.k. steady-state economics. Med mera.
För att komma dit behöver dock nyckelpersoner få pengarna att börja jobba för det, eftersom "pengar trumfar allt", som Jan Bolmeson på RikaTillsammans-bloggen så fint forumulerade det. Bill Gates har sagt att de som vill förändra världen ska strunta i att försöka få investerare att dumpa fossilbränsleaktier och istället fokusera på "disruptive technologies". Jag tror att det ligger väldigt, väldigt mycket i det.
Spårade lite här, sorry... Min vana trogen att lämna pisten och nosa puder kanske.