”Här landar inga flygplan” Tänndalen startar reklamkrig

Lilla svenska skidorten Tänndalen bjuder upp till dans med giganten Skistar, Stöten och Kläppen. Igår sparkade man igång en kampanj med budskapet ”Här landar inga flygplan”. 

1951 blev första liften klar på Hamrafjället i Tänndalen, igår startade man sitt första reklamkrig.

Många i Skidsverige har åsikter om flygplatsen i Sälen, som bland andra Skistar jobbat hårt för att få på plats. Lagom till att de första flygplanen snart ska börja landa på Sälens flygplats, basunerar Tänndalen ut att man icke har några flygplan som landar.

Tänndalen passade också på att ge en gliring i hashtaggen #scandinavienkulleairport syftandes på att flygplatsens i Sälens officiella namn är Scandinavian Mountains Airport, samtidigt som de flesta skidorter i Sälen numera har en trädgräns som flyttat sig hela vägen upp på berget, vilket tekniskt gör att termen fjäll inte längre stämmer.  

Skistar har haft lite av en tradition att inte svara direkt när det gäller kommentarer kring deras miljöarbete. Det blir intressant att se om Tänndalens tilltag ger ändring på det eller om Sveriges största skidortsägare maler på i godan ro. Kritiken kan också ses riktad mot de andra skidorterna i Sälen som inte ägs av Skistar, dvs Kläppen och Stöten.

Nyligen väckte den ”tillväxtpeng” på 3 procent på boendehyra som man får betala i Sälen och Trysil till flygplatsbolaget Scandinavian Mountains Airport AB ont blod. Avtalet är mellan flygplatsen och flera av de stora aktörerna i området som bla Stöten, Kläppen och Skistar Sälen och Trysil, berättade Expressen. Det är alltså pengar som går till flygplatsen även om du som hyr stuga väljer att åka elbil upp eller tar buss.

Vad tror du? Svarar Skistar? Hur och med vad? Är det effektsökeri från Tänndalens sida eller har de en poäng? Vilken roll har Stöten och Kläppen? Och vad tycker du? Är fokuset på flygplatsen i Sälen överdrivet? Kommentera gärna i forumtråden nedan!

Betänk det utdragna reklamkrig som varit mellan havremjölkslevarantören Oatly och klassiska kobaserade Arla, där konkurrensen om konsumenternas gunst har lett till en tämligen underhållande och kreativ marknadsföringsbatalj.

 

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
29 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (29)
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer