”En flygplats i Sälen är ett steg mot mindre snö och kortare vintrar”

Klimatförändringarna är vår tids stora ödesfråga. Det relativt stabila klimat som präglat vår planet de senaste 10 000 åren har gjort det möjligt för vårt moderna och avancerade samhälle att växa fram. Men klimatet förändras snabbt på grund av mänskliga utsläpp av växthusgaser. Om inte den globala uppvärmningen begränsas till maximalt två grader riskerar planeten att kastas ur balans. Och det skulle få katastrofala konsekvenser för människor, djur och natur. 

Snö har en märklig förmåga att åskådliggöra och konkretisera klimatförändringarna. Vi ser redan idag hur dagarna i pisten, skidspåret och pulkabacken blir färre för varje år som går. Det väcker känslor och får fler och fler att vilja agera för att minska sin egen och samhällets klimatpåverkan. Vi ser det dagligen i vårt arbete med att lyfta klimatfrågan inom snösportvärlden. 

Med hjälp av klimatforskning kan vi förutspå hur vintern kommer att se ut i framtiden beroende på hur snabbt vi lyckas begränsa klimatförändringarna. Om vi fortsätter leva som i dag och låter den globala uppvärmningen fortgå hotas Sälenfjällen och andra sydliga skidorter av allt kortare vintrar.

För våra barnbarn innebär det att antalet skiddagar går från att räknas i månader till att bli några veckor, om ens det. Om vi däremot snabbt ställer om till ett hållbart samhälle så ser framtidsbilden betydligt ljusare ut, både för Sälenfjällen och för planeten i stort. 

Det är mot denna bakgrund vi starkt ifrågasätter satsningen på en flygplats i Sälen. Att uppmuntra och möjliggöra ökat flygande – som vi alla vet har mycket stor klimatpåverkan – är ett ta ett stort kliv mot mindre snö och kortare vintrar. Och det får oss att undra vilka de där 240 000 europeiska skidåkarna, som ska landa på flygplatsen egentligen är. Forskning från Stockholms universitet visar nämligen att besökare väljer bort just Sälenfjällen när vintrarna är korta, redan i dag. 

Att bygga en flygplats i Sälen är en satsning som tydligt symboliserar den kortsiktighet och trångsynthet som ligger bakom klimatförändringarna och andra hållbarhetsutmaningar. Vi fokuserar på de företagsvinster, arbetstillfällen och skatteintäkter som kan skapa i dag, utan att inse att vi får betala tillbaka mångdubbelt i morgon. Och vi väljer att inte erkänna vår roll i den globala utvecklingen, trots att vi alla lever på samma planet och har ett gemensamt ansvar för dess framtid. 

Så allvarligt – varför såga av den gren vi alla sitter på?

Text: Johnn Andersson & Johan Ahlgren, POW Sverige
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Lowe71
    2
    Lowe71 | 2017-06-20 20:39          

    Alla POW- ambasadörer flyger inte! Istället kan dom vara sponsrade av Bilbolaget och kombinerar ett brinnande intresse för klimatet med att hjälpa Volvo/Geely på traven med den ack så viktiga nybilsförsäljningen!

  2. Rastavibrationer
    0

    Den stora frågan är verkligen varför folk ska åka från Europa till just Sälen av alla ställen...

  3. lo9i
    1
    lo9i | 2017-06-20 11:50          

    Antar att alla i POW flyger till sitt puder runtom i världen...

  4. Steepndeep
    0
    Steepndeep | 2017-06-19 10:03          

    Hej

    Man kanske skall vända på frågeställningen och fundera över hur turister på CO2 smartaste sätt skall ta sig till Sälen och vistas där. Bäst är naturligtvis cykel men det är nog orealistiskt:-) Om planen är att flera turister från mellaneuropa skall till Sälen, och den planen är jag iofs tveksam till, så kanske just flyg är det bästa, kombinerat med buss till lämpligt hotell.

    Att varje familj kör bil över 100 mil enkel resa smutsar vad jag vet ned mer än att flyga (fullt plan) och sedan buss. Tåg är bättre men det tar också väldigt lång tid.

    Så skall turister dit så kanske flyg är bäst? Men då är ju snarare frågan om det är rätt att flytta folk till Sälen när det är närmare till Alperna.

    En mer miljövänlig tanke kan ju vara att investera i ordentliga snabbladdare längs vägarna så vi kan köra elbil. Tänker vi 10 år framåt kanske det är bättre

  5. Sandra-Sivertsen
    1

    Hej på er!

    Tack för en intressant artikel och bra läsning. Jag delar er uppfattning till 100% att vi alla måste ta ansvar för vår planets framtid. Klimatförändringarna är ett faktum och jag själv som jobbar inom vintersport både i alperna/mellan europa och Skandinavien ser den stora utmaning vi har framför oss vad gäller snön, som i många delar av central europa inte längre existerar. Mer och mer energi läggs på att ta fram lösningar som snow farming och artificiell snöteknik, snöläget är allvarligt.

    Det här är hur jag ser på saken vad gäller flygplatsen- ut mitt perspektiv, säger varken rätt eller fel:

    Jag tror att Sälens flygplats kan långsiktigt bidra med att få upp mer internationell turism till kommunen året om. Vi har mycket att erbjuda förutom snö och vinter i vår fantastiska natur, djuren, friluftslivet, ren luft! Det finns mycket resurser i kommunen som kanske är självklart för oss i Sverige, men helt unikt för många andra nationaliteter. För att vi skall kunna öppna upp Malung/Sälens kommun för den internationella turismen är en flygplats en absolut förutsättning, ut mitt perspektiv.

    Så varför är det här nödvändigt: I Sverige idag, är det ett faktum att landsbygden inte är lika levande som den var för 50 år sedan. Butikslokaler står tomma, skolor stängs, sjukvård effektiviseras och kommunerna gör allt de kan för att spara in pengar. Till viss del, är effektiviseringen såklart nödvändig med tanke på ny teknik och hur vi lever idag jämför med för 50 år sedan.

    För att komma till poängen: mer turism året om till kommunen kan bidra till en positiv spiral. Små och stora företag gynnas, som i sin tur gynnar kommunen- kallat den turistekonomiska effekten, vilket i sin tur gör att kommunen blir mer levande och attraherar fler personer att flytta dit, arbetstillfällen skapas, barn föds och befolkningen växer och så är den positiva spiralen igång.

    Inte så enkelt som det låter och mycket jobb för att nå dit, om man ens gör det. Men ett faktum är att vi behöver hitta fler sätt att få landsbygdskommuner att leva i Sverige idag. Digitalisering är förhoppningsvis en del av räddningen då många yrken endast kräver en dator för att kunna genomföra jobbet, en dator och kanske en flygplats eller smidigt transportmedel för att ta sig ut i världen.

    Jag vill avsluta där jag började och säga att jag till 100% stöttar åsikten om att vi alla behöver ta ansvar för klimatförändringarna. Alla kan göra någonting och vi har bråttom för att vi skall hinna rädda det vi idag kallar natursnö. Men vi behöver också se frågan i ett lite större perspektiv, för faktum är att vi behöver acceptera vissa minus, för att kunna komma snabbare framåt. Om kommunen och företagen som verkar inom den, får bättre ekonomi, vilka investeringar kan vi då göra för att bidra till förbättrat klimat och miljö? Är inte klimatet och snötillgång en av de mest centrala frågorna för en skiddestination? Vi kan alltid se till oss själva och fråga oss, vad gör jag för att bidra? Vi kan alltid bli bättre, men inte offra allt.

    Mvh!
    Från en som är född och uppvuxen i Sälen

  6. lennartberggren
    1

    240.000 européer? Varför Sälen när det finns Alperna? Men vad kommer att hända? Säg alla de som landar på flygplatsen kommer att behöva hyrbilar eftersom det inte finns så många liftnära hotell. Då kan man hellre ta de miljarder som flygplatsen kostar och lägga på fler tåg till Malung och därifrån hyrbil. Men det är förstås inte lika "fint" som en flygplats...

  7. Lowe71
    0
    Lowe71 | 2017-06-15 23:29          

    Luftfarten knyter samman människor och regioner och spelar en väsentlig roll för Europeiska Unionens integrering och konkurrenskraft samt dess samverkan med resten av världen. Luftfarten bidrar också väsentligt till unionens ekonomi, genom mer än 15 miljoner kommersiella flygningar per år, 822 miljoner passagerartransporter till och från flygplatser i unionen under 2011, 150 reguljära flygbolag, ett nätverk av mer än 460 flygplatser och 60 leverantörer av flygtrafiktjänster (1). EU drar fördelar av att utgöra ett nav i den internationella luftfarten, och flygbolag och flygplatser bidrar varje år med mer än 140 miljarder euro till unionens samlade bruttonationalprodukt. Luftfartssektorn sysselsätter cirka 2,3 miljoner personer inom unionen (2).

  8. la_grave
    0
    la_grave | 2017-06-15 18:19          

    Vet vi alla att flyg har mycket stor miljöpåverkan? Stora problemet med Sälen-flygplatsen är ju att den inte kommer bära sig utan är beroende av statligt/EU-stöd för att komma på plats.