Här är de 5 första svenska städerna som får flyg till Sälen

Svenska inrikesflygbolaget BRA blir först ut med att annonsera flighter till Sälens flygplats som öppnar i december 2019. Men från miljöhåll är man skeptisk till detta sätt att ta sig till skidåkningen.

Flygbolaget BRA blir först med att deklamera vilka inrikeslinjer som man kommer att ha till och från Sälens flygplats som öppnar i december. Det blir Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö.

Flygbolaget BRA (Braathens Regional Airlines) är nischade mot inrikesflyg i Sverige. Bolaget flyger till många orter i Sverige och har cirka 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, och marknadsandelen av svenskt inrikesflyg som bolaget har är ungefär 30 procent. I onsdags, 22 maj, slog man på stora trumman och berättade om fem nya flyglinjer från Malmö, Stockholm, Göteborg, Ängelholm och Växsjö till flygplatsen i Sälen.

BRAs flygning från Malmö den 22 december 2019 klockan 07.20, som landar klockan 08.45 blir förmodligen det allra första kommersiella flyget som landar på Scandinavian Mountains Airport, som är Sälens flygplats officiella namn.

Ironiskt i sammanhanget är att eftersom trädgränsen i Sälen krupit allt högre upp så kan man egentligen inte längre kalla detta område fjäll längre, mer om det i SVT:s inslag. Maja Tössberg är ordförande för svenska Protect Our Winters (POW) som lobbar för miljön inom snösport.

Hur ser du och ni på POW Sverige att inrikesflygbolaget BRA kommer att flyga från fem svenska städer till Sälens nya flygplats som öppnar i december 2019?
– Jag tycker det är en väldigt tråkig utveckling. Vi står inför vår tids största utmaning i och med klimatkrisen, och att man då öppnar för nya inrikes flyglinjer känns helt orimligt. Vi behöver inte flyga mer, vi behöver flyga mindre. SMHIs klimatscenarion som bygger på etablerade modeller från IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change, FN:s klimatpanel, reds.anm.) visar att snötillgången i våra södra fjällområden kommer minska märkbart inom enbart ett par decennier om vi inte lyckas begränsa den globala uppvärmningen kraftigt. Att då öppna en flygplats i just detta område är inte ett steg i rätt riktning om vi vill ha våra vita vintrar kvar, säger Maja Tössberg, POW Sweden. 

Flygbolaget är inte riktigt inne på samma spår utan lockar med snabb, smidig, klimatkompenserad och hyfsat billig resa. Biljettpriserna startar under tusenlappen (697 kr) för en enkelresa per person, tillägg på 200 kr kommer för skidor om du ska ha med dem. Flygningar från alla orter är planerat från december fram till slutet av mars och om efterfrågan är stor finns möjlighet att sätta in extra flyg:
– Att vara först ut som flygbolag till en helt ny och unik flygplats som den i Sälen Trysil blir verkligen spännande och jag hoppas många kommer att se fördelarna med att flyga klimatkompenserat direkt till skidbacken framför timmar i bil, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

I anslutning till alla flygankomster och avgångar i Sälen finns busstransport och allra snabbast är transfern till Hundfjället dit det tar 12 minuter från flygplatsen. Ska man till Kläppen får man räkna med 40 minuter och till Trysil är det 45 minuter.

I pressmeddelandet lyfter man fram att merparten av flygningarna kommer att genomföras med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad. De som önskar kan dessutom välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

Maja Tössberg från POW igen: Flygbolaget menar ju att de har moderna och klimateffektiva propellerplan som gör transporterna. Behöver man verkligen känna flygskam om man väljer inrikesflyget istället för bilen till Sälen?
– Flygskam är ju väldigt individuellt, och att tala om vem som bör känna det eller inte tycker inte jag är min eller Protect Our Winters uppgift. Personligen hade jag inte fått för mig att flyga inrikes överhuvudtaget av klimatskäl, men jag förstår om andra inte ser det på samma sätt. Det som är anmärkningsvärt är snarare att Sveriges regering och bolag som äger skidanläggningar väljer att investera i den här typen av projekt när forskningen visar på att vi har drygt 12 år på oss att ställa om ifall vi ska kunna undvika att den globala uppvärmningen triggar tröskeleffekter med oförutsägbara följder – inklusive påverkan på snötillgången och möjligheten att bedriva skidturism. Det är ett utmärkt exempel på när kortsiktig profit får gå före klimatet, planetens och på sikt mänsklighetens väl. Är det några som ska känna skam så är det snarare de som finansierat och drivit på etableringen av flygplatsen.

BRA klimatkompenserar ju för alla sina flygresor, det är inbakat i biljettpriset, hur ser du på det?
– Klimatkompensation i vettiga och certifierade projekt är bra att ta till för de utsläpp som inte går att undvika, men lösningen på klimatfrågan ligger inte i att klimatkompensera och därmed tro att allting är okej. Lösningen ligger i att minimera att utsläppen uppstår överhuvudtaget. Så som BRA kommunicerar låter det lite som att man inte har någon klimatpåverkan alls bara för att man klimatkompenserar, men utsläppen uppstår ju likväl. Utsläpp som stannar i atmosfären i hundratals år. Om man exempelvis klimatkompenserar genom trädplanteringsprojekt så måste man då kunna säkerställa att träden får stå orörda och lagra kol i en väldigt lång tid fram över, vilket oftast inte går att garantera. Dessutom har många klimatkompensationsprojekt påverkan på markanvändningen vilket inte alltid gynnar lokalbefolkningen; så det finns även sociala aspekter att ta hänsyn till. Vidare kan man ifrågasätta om inte de projekt som klimatkompensationen går till hade genomförts oavsett, och i så fall är ju kompensationen egentligen verkningslös.

Tror du att flygindustrin på sikt kan klara en omställning till fossilfritt biobränsle, el eller liknande som är bättre ur miljösynpunkt?
– På sikt, så förhoppningsvis ja. Men vi har tyvärr inte lyxen att förlita oss på utvecklingen av ny teknik; det är tiden för knapp för. Vi behöver sluta generera utsläpp omedelbart! Dessutom finns det ett flertal hinder som måste övervinnas för att ställa om till en fossilfri flygflotta, exempelvis tillgången till biobränsle. I omställningen till ett fossilfritt samhälle finns det flera spekulanter som vill använda sig av biobränsle, och här måste en prioritering och avvägning göras så att det används där det gör mesta möjliga nytta på de områden där utsläppen inte går att undvika helt. Inte minst måste vi säkerställa att skog inte skövlas för att bli till bränsle – skogen är en extremt viktig kollagringskälla. Något som också är viktigt att komma ihåg är att oavsett vad du har i bränsletanken så orsakar förbränning på hög höjd så kallade höghöjdsutsläpp – detta uppstår förvisso inte just vid de inrikes flygresorna till Sälen då man inte flyger på så pass hög höjd, men är en viktig aspekt när man pratar om flyg på biobränsle generellt.

Vad tycker du är vägen fram här nu kommande vinter för de som ska åka skidor i Trysil, eller något av Sälenfjällen: bil, buss, flyg?
– Jag hade tagit tåg så långt som möjligt och därefter buss, eller buss hela vägen. Flyget har störst klimatpåverkan, och vill man åka bil bör man försöka vara många i bilen, ha en bränslesnål bil och allra helst en som inte är fossildriven för att minimera utsläppen. Vill vi kunna åka skidor i Sälen även i framtiden så behöver vi se till att resa dit med så liten klimatpåverkan som möjligt!

Artiklar om Miljö
Åter till ruta ett
Skistar testar 2 eldrivna skotrar i Sälen
Urspårad miljöresa till Riksgränsen
KLIMAT: Utmana dig själv och dina skidkompisar med appen OneTonneFuture
Klimatlandslaget – fossilfritt liv är ett lagarbete
Vatnahalsen: Till Nordens St Moritz kommer du bara med tåg

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer