Köpråd Pist / All mountain

Har inte gillat någon av de jag åkt som vart i de längre modellerna. Kanske dock borde försöka prova på en 179 av vision och eller SD

Om du inte gillar dessa skidor i rätt längd för din vikt (och längd) så tror jag att du ska kolla på en annan skida. Rekommenderar att du testar åtminstone 179cm.

Senast ändrad:
Vad jag älskar butiker som kör med direktöversättning! 😂
Nä, Blizzard Brahma ska du ha, i lämplig längd.
Efter att ha kört RTM 84 V-Werks i flera år ville jag prova något nytt.
Ångrar att jag sålde dom.
Men Brahma ligger så nära i känsla så det blir ett par när dom dyker upp till rätt pris.
Går att ladda med på kant men också leka med i lägre fart.
Bäst att testa själv men där ligger mitt tips.

Men Brahma ligger så nära i känsla så det blir ett par när dom dyker upp till rätt pris.
Ska ta och kika på brahman imorgon, =)
173 eller 180 är ju frågan då... Som tidigare nämnt är 170 lite kort men kan ju inte vara katastrofalt illa när det funkat så bra för mig hittils, vad skulle ni säga största nackdelen blir med de kortare varianten?

Okej, jag säger ingenting om åkskicklighet men jag loggade 128 liftburna åkdagar förra säsongen. Med det och en gammal mans vishet säger jag: du är längre än jag och väger nästan 30 kilo mer. Så under 180cm är inte ens att tänka på. Jag har provat 180 vid två tillfällen och det är dom jag ska ha. Då har jag lagt mig kort för att få prio på lekfullhet. Elaka pistskidor det har jag redan.
Lyd mitt råd och bli en lycklig man.
Lycka till!

Okej, jag säger ingenting om åkskicklighet men jag loggade 128 liftburna åkdagar förra säsongen. Med det och en gammal mans vishet säger jag: du är längre än jag och väger nästan 30 kilo mer. Så under 180cm är inte ens att tänka på. Jag har provat 180 vid två tillfällen och det är dom jag ska ha. Då har jag lagt mig kort för att få prio på lekfullhet. Elaka pistskidor det har jag redan.
Lycka till!

Det jag åker på just nu är Atomic vantage 90 184.
Hur skulle du säga att de är i jämförelse med Brahma, Bushwhacker, Vision och Sick Day?
Atomic'sen fungerar bra när man bränner på men de är inte så roliga att slöåka eller latcha runt med. Är det en Brahma jag ska ha istället då? runt 180? 😎

Det jag åker på just nu är Atomic vantage 90 184.
Hur skulle du säga att de är i jämförelse med Brahma, Bushwhacker, Vision och Sick Day?
Atomic'sen fungerar bra när man bränner på men de är inte så roliga att slöåka eller latcha runt med. Är det en Brahma jag ska ha istället då? runt 180? 😎
Nej du skall inte ha Brahma för att slöåka och lattja runt med. Dom skall åkas på, ju fortare/hårdare desto roligare.
Det är ju en prestandaskida med dubbla lager titanal.
Är det för att lattja runt och slöåka så förstår jag varför du tycker så korta skidor passar ditt behov.
Och du skall ju köpa skidor som bara du tycker är bra och trivs med, inte vad någon annan som åker mångdubbelt mer än dig.

Nej du skall inte ha Brahma för att slöåka och lattja runt med. Dom skall åkas på, ju fortare/hårdare desto roligare.
Det är ju en prestandaskida med dubbla lager titanal.
Är det för att lattja runt och slöåka så förstår jag varför du tycker så korta skidor passar ditt behov.
Och du skall ju köpa skidor som bara du tycker är bra och trivs med, inte vad någon annan som åker mångdubbelt mer än dig.

Ok, men om man vill ha ett par lagg att slöåka på samt latcha är det Sick Day det landar på då?

Ok, men om man vill ha ett par lagg att slöåka på samt latcha är det Sick Day det landar på då?
Det finns ju en uppsjö med lättåkta skidor med tip och tailrocker om det är att lattja runt och inte behöva lägga ner så hårt på åkningen.
Jag har ett par Head Cyclic 115 181 cm till den typen av åkning. Väger 95 och är 192cm, trodde dom skulle bli korta (men kunde inte låta bli att köpa dom för 750kr) men ack vad jag bedrog mig, skitkul skida som funkar till det mesta när man vill lattja runt både i och utanför pisten.
Så egentligen kan du köpa vad tusan som helst i den kategorin av freerideskidor med radie15-20m och tip och tailrocker och lite eller inge metall i skidan.
Och dit hör ju Sick Day. även Rossignol Sky7 180cm skulle nog också funka och är inom budget

Jag har ett par Brahma 173 om du är intresserad https://www.blocket.se/vi/88942993.htm

Bilagor

• 40A07E17-01EA-4EA1-AF83-4133793461C2.jpeg
    40A07E17-01EA-4EA1-AF83-4133793461C2.jpeg
    491.6 KB · Besök: 282
Ja så där är det ju, ju fler du frågar ju fler förslag får du. Det som passar en funkar inte till någon annan.
Jag kan inte säga något om de du frågar om då jag inte har åkt dom.
Det bästa är ju att prova/låna först om det går.
Det finns för mycket skidor, en djungel det där.
Nä, alla borde åka på Folkskidan ifrån Brännströms Mekaniska
Lycka till med letandet

Har du funderat på ett par Rossignol Sky 7 HD,
Lättåkt och hyfsat kort radie, ganska lång rocker

Hej,
jag funderar på ett par nya skidor med en budget på ungefär 5000:- inkl bindningar.

Jag har åkt mycket och anser mig vara en erfaren piståkare. Åker ca 90% av min tid I pist.
Jag är 185 cm och väger 97kg.

Jag har tittat på någon smalare All mountain variant. Völkl Kanjo 18/19

Jag gillar att åka lite snabbare men även sköna svängar.

Vad skulle ni rekommendera mig?
Jag själv åker på kanjo och är mycket nöjd med skidorna. De är sköna i pisten men funkar även utanför.

Är Salomon qst 99 och 92 trevliga skidor att ha som skida att chilla med när man inte vill pressa på min Vantage?Eller är dem också en skida som kräver fart?
Sick day är mer en skida du kan chilla på, men du kan få hur mycket tips som helst på alla möjliga skidor men tror inte det kommer hjälpa dig så mkt mer

Du har säkert alla förslag du behöver nu men, jag körde Vantage 90ti idag och den var kalas. Mer tjong när man saftar i lite men kände i slutet av dagen att den inte ”gav så mycket mer” än mina Sky7. Sky7 är enligt mig en roligare skida då den är lekfull över hela berget, går att åka avslappnat med och ändå pressa upp på kant och få fart om man vill.
Med det sagt måste jag nog ändå komplettera mitt koger med en Vantage eller liknande...:unsure:

Tja igen,
Har hittat ett par fräscha Salomon Q90 till salu.
Jag lyckas inte hitta vilket årtal dessa är och säljaren vet inte heller. Är detta en föregångare till Salomon Qst eller något annat? Googlat lite på Q90 och verkar som en lätt och smidig freeride runt 1600-1700g st.
Är Q90 ngt att ha eller vore de bättre att vänta på qst eller liknande (då jag inte riktigt vet så mycket om Q90?)
Screenshot_20200106-180817_Chrome.jpg

Tja igen,
Har hittat ett par fräscha Salomon Q90 till salu.
Jag lyckas inte hitta vilket årtal dessa är och säljaren vet inte heller. Är detta en föregångare till Salomon Qst eller något annat? Googlat lite på Q90 och verkar som en lätt och smidig freeride runt 1600-1700g st.
Är Q90 ngt att ha eller vore de bättre att vänta på qst eller liknande (då jag inte riktigt vet så mycket om Q90?)
Visa bilaga 2020
2014 års modell, verkar var en hyfsat mjuk skida fri från metall. Duger säkert till ditt syfte att lattja runt på och slöåka.

Jag har åkt runt senaste 4 åren på ett par Sick Day 95. Jag har kastat på dom allt från djup offpist till svenska fjällens blåis, och tycker de klarar det mesta galant, men vill hävda att det är i just latch-åkningen som de gör sig bäst! Sure, det finns ännu mjukare och lekfullare, men dessa har ändå en stabil all around-grund. Med tanke på vantage:n du har tror jag att dom skulle va ett grymt komplement, men jag skull kanske gå upp på 104an iom att känslan på dom är samma och du kan få lite mer najs offpist om möjligheten visar sig.

Blir nog en bra skida för dig Viggan!
Åk in dig på dom om det nu blir affär och försök bilda dig en uppfattning om dess egenskaper, radie, flex, rocker etc...
Provåk sen andra skidor och ta reda på deras specs så att du lär dig hur det påverkar skidorna, med tiden kommer du veta vad du vill ha för skidor.. ;)
Kört hårt!

Blir nog en bra skida för dig Viggan!
Åk in dig på dom om det nu blir affär och försök bilda dig en uppfattning om dess egenskaper, radie, flex, rocker etc...
Provåk sen andra skidor och ta reda på deras specs så att du lär dig hur det påverkar skidorna, med tiden kommer du veta vad du vill ha för skidor.. ;)
Kört hårt!
Exakt så är det, det är ju inget livslångt äktenskap man ingår med skidorna.
Lite inspirationsbilder på det jag åkt på från 2014, 2015, 2018 och 2019.
Nu 2020 har även Pinnacle 88 fått ny ägare.
Men som sagt man lär sig vad man tycker om för skidor. Köper billigt och säljer med en dagskostnad långt under att hyra nått billigt skräp. Är väl bara två par av alla skidor jag haft som köpts till ”fullpris”. Hendryx PH och Völkl RTM84 V-Werks. Övriga max 400€
34F545A6-74FE-4C82-8457-92FBEA6B6DF9.jpeg
0FF2E59F-B8C0-4859-8EF1-4BB6CACAB50E.jpeg
52828B18-CA54-4496-9E73-75B70A9DB624.jpeg
8BA0CE83-72B9-439D-A4B3-39CC751E2748.jpeg

Testade själv skidor i Vemdalen nyligen och fastande för FISCHER RC ONE 82 GT. riktig rolig skida. Testade både 86 och 78 varianten. 86, var för mycket "busskänsla" för mig, 78an var också riktigt nice, men 82an blev en sån, dessa är mina nästa skidor.. dagen efter hade jag köpte dem. Ligger bra i pris, och flera där uppe, både skidlärare, de som jobbade i butiker gillade denna nya serie skarpt. De sa äntligen har Fischer en riktigt bra skida. och de flesta jag pratade med var överens om att skidorna var riktigt prisvärda och påminde väldigt mycket om Deacon serien.
Testade lite annat, men dessa fastnade jag för direkt. ligger hyfsat i pris också,Lite billigare än Deacon

Med risk för att vara lite färgad av att jag fick ett par 86:or, så kan jag hålla med om att det är kul lagg! Ej testat 82/78 så kan inte uttala mig där.
Men gillar 86an. Roligare än mina Head wc rebels. Går även fint när det börjar bli uppkört. Dock är jag kanske en lite tyngre åkare, 90+ kg.

Lycka till!
:) Jag håller med i sak MEN ... Det kan ju vara så att det är din kunskap/skidvana som gör att du kan hantera längre skidor än tex Viiggan. 😉

Jag är i samma storleksordning som Viiggan och körde en period (10 år sedan?) mest på Oversized pistskidor för storslalom som var kring 175. Gamla Aura/Mantra är ju inte helt olik i karaktär. Enkla att hantera och ändå mycket skidglädje och rejält stabila. Men så tillslut kör man "rätt" skida i längre längd och har svårt att gå tillbaka (förutom i början av säsong då det brukar bli mina gamla 165cm Fischer RC för att väcka kroppen).
Ett sätt att testa kan ju vara att börja med att åka på ett par som är minst din egen längd, gärna lite längre. Sedan testar du samma kring 180 cm. Jag tror inte du söker dig ner mot 170 cm igen ... men jag har ju haft fel förr.
Huvudsaken är att du blir nöjd.

Jag, med mina referenser, har inte testat alla förslagen här, men jag gillar både Sick Day och QST 90. QST är betydligt mjukare än Aura/Mantra, så den fladdrar mer om du står på och det är hårt. Å andra sidan tycker jag den är mer lättsvängd och mer lekfull. Jag gillar den mer än Mantran då jag tycker den är mer mångsidig. (Jag har bara kört gamla Mantra! Nya ska vara bättre.) Ett par 5-6 år gamla Q90 brukar kunna fås för omkring 1200-1500:-. Skidans profil gör att den känns kortare än den märkta längden om du jämför med åtminstone lite äldre, Aura. 180 kommer att kännas som omkring 175 med en mer "traditionell pistskida". I alla fall enl min mening.
Om du får tag i en bredare QST/Quest så ska du inte vara rätt att testa. Även 99 och 105/106 är lätta att hantera.

Hoppas du blir nöjd - vad det än blir.

Varför vill du åka med så korta skidor? 186 är rätt längd för din ram.
Det här är faktiskt intressant i den här tråden. När man är halvgrön kan många gånger en styvare skida i kortare längd vara enklare att hantera. Jag minns själv för drygt 10 år sen när jag gick från 190cm Gotama till 183cm Katana och fick en helt ny åkning. Skidan var stadigare och tryggare men utan att för den skulle bli svårare att manövrera, tack vare den kortare längden.

Varför vill du åka med så korta skidor? 186 är rätt längd för din ram.
Tycker också att det är lite märkligt att du vill ha så korta skidor. Är du mer "pistig" så ger ju längden lite med stabilitet. Du ska lugnt ha skidor kring 185cm. Testade Mantra M5 i Åre för något år sedan. Brutal i pisten utan att göra bort sig utanför. Valde dock Enforcer 100 pga lite mer lekfulla och bättre utanför pisten(hårfint). Fattar inte logiken med att köpa smala pistskidor när de endast fyller sitt syfte fem första åken. Efter det är mer eller mindre alla pister uppkörda och knöliga. Köp ett par AM ca 185cm med 95-100 i midja så är du hemma.

Intressant att så många skriver att exakt den längden på skidor skall TS ha.
Det är väl ändå man själv som åkare som avgör vad man trivs med för längd på skidorna?
som exempel så sålde jag mina Pinnacle 105 191cm. Egentligen”rätt längd” för min kroppshydda som väger närmare 1deciton och är 192cm. Ersattes av Bonafide 180cm. betydligt mer inspirerande och kvickare skida.
Provkörde för nått år sedan RTM86 i 172cm längd. Jäkligt kul skida i den längden, längre blev bara sävliga och tråkiga. Så en i grunden stabil skida kan absolut köras i betydligt kortare längder än ”rätt längd”

Tillbaka
Topp